fredag 4 juni 2021

”Skräpmat”

Inte undra på att folk tycker att mat har blivit dyr när de ser nyttig, ekologisk gratismat som skräp. Bara den senaste veckan har jag hört tre personer berätta om sin kamp för att utrota kirskål. Varför då, det är ju bra mat!

Själv har jag plockat istället. Enligt Skogsskafferiet finns kirskål under perioden mars-september. Man bör i första hand ta späda blad, men jag vet inte om det är så himla noga. Den har ett par giftiga släktingar, men jag tror att man måste vara bra närsynt för att ta fel.

Kirskål går att använda ungefär som spenat. Rå smakar den lite som ruccola, men jag vet inte om jag skulle vilja sätta i mig stora mängder rå kirskål. Jag är å andra sidan inte så förtjust i ruccola heller. I ett första test finhackade jag den som bas i en pastasås och till det var den bra.

Jag kan tänka mig att stuva den på en varm macka eller göra en paj ihop med andra grönsaker och ost. Kirskål ska gå att frysa in också. Har inte provat det, men skulle nog hacka den innan så att man kan ta den direkt från frysen till en stekpanna.

För den stora och växande grupp människor som tycks hata pengar finns det säkert något vakuumförpackat alternativ på Ica till det facila priset av 150 kr/kg.

22 kommentarer:

  1. Vi borde äta mer grönt och mindre kött, både för klimatet och våran hälsa. Vildplockad gratismat är såklart det bästa. Hanteringen av köttdjur i Sverige är säkert bättre än många länder men långt ifrån bra, när grisar gasas ihjäl med skrikande ångedt som följd eller kycklingar som blir skollade levade bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på om klimatet tar stryk av kött och VÄLDIGT osäker på om klimatet gör det, men det är gott och nyttigt med grönsaker.

      Jag har hört folk som jobbat på Scan, i Sverige, som inte varit särskilt imponerade av svensk djurhantering.

      Radera
    2. Idisslande djur som kor t ex, rapar och fiser ut stora mängder metangas, som bidrar till växthuseffekten.

      Radera
    3. Växthuseffekten! Kul att det gamla begreppet dammades av.

      Du menar halten av CO2, livets gas, som går lite upp och ner genom historien, till stor del regleras av haven och finns på alla planeter med atmosfär alldeles oavsett om de har kor eller människor.

      Radera
    4. Äsch då, du är väl Miljöpartiets våta dröm, eller hur det nu var. En ofrivillig miljömupp som bidrar till en bättre värld fastän motsträvigt.

      Radera
    5. Jag skulle inte kalla mig miljömupp men i övrigt håller jag med. Antagligen för att jag lyssnar på experterna:
      https://www.youtube.com/watch?v=grWJ6p2OgSI

      Radera
    6. Niclas@
      Ditt svar är definitivt inte så sanningsenligt som du tror.
      Visst är det bra för hälsan att äta undvika processad mat öht. Men att människan mår bättre av bara grönsaker är inte sant. Under 10000-tals år åt människor människor i Nordeuropa mest kött. Frukt och grönt under säsong (maj-okt).Bästa maten är ju den du kan hitta oberbetad direkt i naturen. För att få i sig tillräckligt med energi gällde det att jaga (och fiska) då växter/blad innehåller så lite energi. Men visst är grönsakerna på tallriken både vackra för ögat och fulla av vitaminer. Men som samer och inuiter visat funkar kött/fisk utmärkt för att mätta och hålla människor friska.
      // Ren mat

      Radera
    7. Jag vet för lite om samers och inuiters kosthållning för att ha en åsikt. Dock tycker jag att man är fel ute om man väljer vad man ska äta utifrån vad myndigheter eller media säger åt en. Det har definitivt inte funkat särskilt bra på sistone.

      Radera
  2. Man får väl hitta på ett fancy namn på kirskålen precis som när senapskål blev Ruccola så ska du garanterat se att den också dyker upp på ICA i 75 grams plasttråg för 19:90.

    SvaraRadera
  3. Luktar affärside här? Man kan uppenbarligen få betalt av tomtägare för att plocka den så de slipper, sen förpacka och sälja och få betalt igen…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske. Tror att den är praktiskt taget omöjlig att utrota, åtminstone utan höns, men det kanske går att få betalt för att försöka.

      Radera
    2. Tanken är ju inte att utrota... Man vill ju ha en aldrig sinande ström av tomtägare som ringer och vill få den "rensad". Sen säljer man "skörden" förpackad till ICA... win-win-win-win, Arbetstillfällen, skatter, miljö, lön, motion(för den som rensar och förpackar)...

      Radera
    3. Fast får de den inte utrotad borde de ledsna på att betala för tjänsten.

      Radera
    4. vettetusan... återkommande RUT-tjänster i alla villaområden för busk-, gräs-, träd-klippning... Borde gå att inkludera där med... ;) Kirskålsansning...

      Radera
    5. Det är bara att köra igång. Borde finnas EU-pengar att hämta också.

      Radera
  4. Kanske som topping på en pizza ? Tillsammans med tunt skivad rödlök och mozzarella. Fast du äter kanske inte laktosprodukter ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag äter både pizza laktosprodukter och skulle absolut kunna tänka mig att kirskål funkar där.

      Radera
  5. Kirskålschips? Grönkålschips är ju magiskt gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har aldrig testat grönkålschips, men kirskålschips borde bli i tunnaste laget.

      Radera
  6. Passa dig bara så du inte kör på fel grönsaker. Jag testade tex frönkålssoppa och pumpasoppa i veckan. Tvi väre, inte gott.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pumpa som livsmedel ser jag ingen poäng med. Använd den som dekoration på Halloween, den som vill, men släng sen skiten :)

      Radera