söndag 13 juni 2021

Vakna, snoozefockar!

Pengar i all ära, men den dyrbaraste tillgången vi har är tid eftersom vi inte kan skaffa fram mer. I bästa fall kan vi bromsa förlusten genom att på olika sätt leva nyttigt, men idag är vi alla en dag närmare döden än igår.

Varje gång vi trycker snooze på väckarklockan eller mobilen förlorar vi ungefär en procent av den vakna tiden den dagen. Jag säger förlorar eftersom det är nio vaskade minuter man inte får någon som helst nytta av. Ingen människa är mer utsövd nio minuter senare, om man överhuvudtaget hann somna om.

Jag har snoozat bort mycket tid, så jag är inte ofelbar, men en dag insåg jag att har jag väl vaknat kan jag lika gärna kliva upp. Inte om det är mitt i natten, men vaknar jag av ett alarm finns det ett skäl till uppvaknandet. Genom att inte ens överväga snoozefunktionen slipper jag lägga energi på det utan kan istället rikta fullt fokus på att vakna, kliva upp och göra det jag ska.

Jag kör för övrigt alltid dubbla väckarklockor, så jag måste ändå upp, lokalisera och oskadliggöra den andra väckarklockan innan jag kan somna om. Det var ett knep jag lärde mig när jag jobbade nattskift och skulle vrida dygnet fram och tillbaka. När jag hade vaknat fem på eftermiddagen och insåg att jag skulle vara klarvaken följande natt även om jag hade en ledig vecka framför mig var det dags att göra något.

Numer hoppar jag helst över elektronisk väckning. Har jag ingenting inbokat på morgonen (och det försöker jag låta bli att ha) sover jag tills jag vaknar av mig själv. Antingen har jag något roligt att göra eller också något viktigt. I undantagsfall varken eller, men upprepas det är det dags att göra något åt det. Att trycka bort en procent av dagen är fel metod.

Apropå tid och ledighet är det denna årstid allt färre som läser bloggar. Därför tänker jag precis som vanligt sänka bloggtakten och bara blogga varannan dag de närmaste veckorna. Nästa inlägg på tisdag, sedan torsdag osv. Troligen fortfarande Ekonomibloggsveriges tätaste utgivning, och förhoppningsvis kan vi hjälpas åt att hålla igång kommentarsfältet varje dag.

27 kommentarer:

  1. Jag fortsätter göra min plikt i kommentarsfältet!
    Jag snoozar aldrig. Det har kanske med människotyp och livsstil att göra? När väckarklockan ringer så stänger jag av den och med kvävda gubbljud och knakande leder påbörjar jag min dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fint, jag litar på dig.

      Ja, lika bra att bita i det sura äpplet och kliva upp.

      Radera
  2. Lärorik blogg det här, hade ingen aning om att en standardsnooze var nio minuter förrän nu.
    Håller med att det är bäst att låta bli, men jag trillar allt som oftast dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte nog med det, det finns en historisk orsak till att det är just nio minuter:
      https://nyheter24.se/nyheter/forskning/855060-har-ar-anledningen-till-att-snooze-tiden-alltid-ar-nio-minuter

      Radera
  3. Lästips i ämnet: Matthew Walker "Why We Sleep". Efter att ha läst den boken sover jag 8-9 timmar per natt med gott samvete.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lästips är alltid intressanta (liksom sömn). Tyvärr börjar listan bli lång nu :(

      Radera
  4. Jag som jobbar skift har ibland lediga förmiddagar när jag vet att jag måste upp och göra saker utanför jobbet. Saker jag bestämt själv som står på min att göra lista. Det har gjort att jag ofta låter bli att somna om på morgonen när jag vaknat av mig själv. Startar istället igång dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som är 40+ vaknar ofta på morgonen för att kissa för femte gången, och då beror det på hur mycket jag har på listan om jag unnar mig själv att sova. Men då har man åtminstone inte valt det själv. Ställer jag klocka är det för att gå upp, så då gör jag det.

      Radera
  5. Jag gör det tyvärr, men mina snooze är 5 minuter vardera. 3st så jag kliver slutgiltigt upp 05.30 med ungefär samma modus operandi som Zero beskriver ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför inte ställa klockan på 5.30 om det är då du behöver upp?

      Radera
  6. Jag vill helst dö utvilad om jag själv får välja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Just då spelar det väl inte så stor roll.

      Radera
  7. Att vakna till en väckarklocka på morgonen är det värsta på hela dagen. Så varför vill man uppleva det två, tre gånger extra varje dag? Jag provade att snooza ett par gånger i tonåren men upplevde inte att det gav annat än extra terror. Sedan dess har jag aldrig ens övervägt det som ett rimligt alternativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det förlänger och ökar lidandet. Lite som att vänta till sista dagen med att deklarera och dessförinnan må dåligt i två månader över att man har det framför sig.

      Radera
    2. Det måste vid det här laget vara ställt utom all tvivel att det finns väldigt många människor som gillar att lida. Titta bara på hur politiker förändrat samhället så att väldigt många människor idag oroar sig för sin familjs fysiska välbefinnande genom olika våldsdåd, rån, lurendrejare osv osv. Men att många av dessa fortsätter att se till att de politiker som åstadkommit situationen får fortsatt "förtroende".
      Det stora går igen i det lilla, man gillar att plågas. Och när börjar man bäst? Jo, det första man gör när man slår upp ögonlocken. En perfekt start på dagen skulle nog de kunna säga ;-)

      Radera
    3. De kanske inte vet om att de är masochister :)

      Radera
    4. Det är måhända inte av en slump att både (s) och (m) ingår (m)a(s)ochi(s)i(m).....

      Radera
    5. Att de skulle ha valt partibeteckning efter vad som ingår i just det ordet låter lite långsökt ;-)

      Radera
  8. ibland vaknar jag vid fem och hinner tänka: om jag inte skulle lämna på förskolan så kunde jag gå upp nu och köra hem tidigare i eftermiddag. sen somnar jag om, snoozar 2 ggr och känner mig stressad för att komma iväg. varenda morgon. samma sak. tänk om man skulle lära sig nån gång.
    när jag började jobba för snart 20 år sedan så sa de till mig att du vänjer dig snart att gå upp och vaknar innan klockan ringer. när gör man det? är det när man måste pinka 5 ggr per natt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror aldrig att man vänjer sig. Till mig sa de att jag skulle vänja mig vid tidiga morgnar. Hade klockan på 5.30 i fem år och var inte pigg en enda morgon, även om jag så sovit tio timmar. Det GÅR inte att vara pigg halv sex på natten.

      Radera
  9. Jag delade rum med min två år yngre lillebror mellab 11 till 17 års ålder. Han envisades alltid med att ställa klockan på 6:50 och sen snooza. Jag hävdade alltid att vi borde ha larmet 7:00 och gå upp direkt. Hade många bråk om den saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har han i vuxen ålder erkänt att du hade rätt och han fel? För så var det ju.

      Radera
    2. Haha! Det skulle han aldrig erkänna.

      Radera
  10. För min del tycker jag om sömn så mycket att jag vill kunna uppskatta den i vaket tillstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte sabba något här nu, men det kommer du inte kunna göra.

      Radera
  11. Får väll kommentera på lite gamla inlägg,så du blir gött sysselsatt ändå !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Oroa dig inte för min sysselsättning. Jag har så det räcker och blir över :)

      Radera