fredag 11 juni 2021

Pucko, var god dröj...

Jag registrerade ett Paypalkonto och satte till och med över en hundralapp för att se att det funkade. Jodå, men det var mycket bök när man som jag saknar mobilt bank-ID. Jag vet att jag driver en kamp jag inte kan vinna, men så länge det går att slippa smartphone tänker jag göra det.

T ex kunde jag inte ”bekräfta bankkontot”. Det var inga problem att ändå sätta in pengar från det, men jag tänkte att det nog inte vore lika lätt åt andra hållet. Så jag försökte kontakta kundtjänst. Givetvis fanns ingen mejladress, det gör det ju nästan ingenstans längre. Däremot kunde man chatta – med en jävla robot som naturligtvis inte kunde svara på några frågor, men som lovade att vidarebefordra dem till en mänsklig kollega.

Det var ju schysst, men tog några timmar. Det var inte mer bråttom än så, men när jag till slut fick svar var det skrivet på erbarmligt dålig svenska och besvarade inte mina frågor om bank-ID på kort och mobilt bank-ID utan var svar på frågor jag inte hade ställt.

Okej, tänkte jag. Det är väl en Google Translate-grej. Har de ingen svensk kundtjänst borde de inte uppmana kunder att skriva på svenska, men det kunde ju vara en tillfälligt personalbrist, så jag ställde frågorna på nytt, på engelska och formulerade för … låt oss säga personer med mentala funktionsvariationer för att inte använda det mer korrekta ordet idioter.

Någon dag senare fick jag samma nonsenssvar av samma nonsensmänniska och jag insåg att jag inte med någon integritet kvar kunde stanna som kund. Så jag gjorde det enda rimliga, tog ut min hundralapp (det gick faktiskt, trots att jag fortfarande inte kunnat bekräfta mitt konto) och skickade en sista hälsning till ”kundservice”.

Jag är inte dummare än att jag fattar att Paypal klarar sig bra ändå. Aktien är upp 68 procent det senaste året, börsvärdet är drygt 300 miljarder dollar och de kommer inte samla till krismöte för att en ny kund i ett land de inte känner till lämnat tjänsten i vredesmod, men jag funderar över varför marknaden nöjer sig. Det fanns en tid då företag som inte svarade i telefon ansågs oseriösa. Nu har de inte ens en mejladress där man kan nå dem. I bästa fall kan man ta kontakt via ett formulär eller ställa frågor i ett användarforum där en representant för företaget möjligen dyker in ibland.

Hur blev det så här? Vi får de tjänster vi förtjänar, men jag tycker mig förtjäna bättre.

47 kommentarer:

  1. Jag förstår inte riktigt ditt kompakta motstånd mot smartphones. Hade det inte varit enklare att ha en gammal smartphone liggandes i en byrålåda för ärenden som kräver mobilt bank-id? En sådan går ju att få tag på gratis. Du behöver ju inte använda den mer än så om du inte vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en gammal smartphone i en byrålåda, men för gammal för att ladda ner mobilt bank-ID och uppgraderar jag den kommer det vara något annat som fattas och sedan ytterligare något annat. Det slutar aldrig. Jag har bank-ID, inte mobilt. Så länge jag inte behöver företag som kräver specifikt mobilt bank-ID kommer jag att kämpa emot.

      Radera
    2. Det verkar mycket dumt. Vad är det för fel på mobilt Bank-ID? Måste vara århundrades uppfinning om du frågar mig.

      Radera
    3. Undrar om inte internet klassas lite högre.

      Radera
    4. "Så länge jag inte behöver företag som kräver specifikt mobilt bank-ID kommer jag att kämpa emot."

      Jag har en farbror som vägrar att ha ens bankomatkort och som gått hela vägen upp till regeringsrätten flera gånger, bland annat för att få kommunen att ta emot anbudsförfarande per papperspost så han kan vara med och konkurrera om uppdrag att hålla efter kommunala grönytor (med lie). Tror du skulle gilla honom. Åtminstone på avstånd.

      Radera
    5. Jag gillar redan din farbror! Hälsa och tacka, nu fick jag lite framtidshopp.

      Radera
    6. Jag gillar också den farbrorn. Men det är delad förstaplats med mobilt bank-id.

      Nu när fler och fler hemsidor och företag dessutom har börjat med QR-kod för ökad säkerhet vid inloggning är jag riktigt nöjd. Inte för att jag brukar logga in på banken på uppmaning av andra, men det är härligt att tjuvar får det svårare att blåsa gamlingar. Dessutom är tjänsten gratis.

      Radera
    7. Jag är osäker på om du har rätt om du menar att mobilt bank-ID rent allmänt försvårar för tjuvar.

      Och gratis... Bank-ID ägs ju av storbankerna så det är väl klart att det är gratis, på samma sätt som att Ica och Willys inte tar inträde för sina kunder.

      Radera
    8. Ja med QR-koden så försvårar det ”rent allmänt” för tjuvar, det var ju det jag skrev.
      Hanteras mobilt bank-id rätt är det säkert.
      Sedan kan man ju hitta fel med allt, även dina älskade kontanter ;)

      Kanske inte en helt rättvis jämförelse but I get the picture. Du använder inte bara mobilt bank-id för banktjänster utan även som legitimering till annat. Hade det bara avsett inlogg till sin bank så hade din liknelse varit mer aktuell.

      Allt behöver inte vara fel :)

      Radera
    9. Jag försöker bara förstå hur mobilt bank-ID med QR-kod kan vara säkrare än att inte ha mobilt bank-ID, jag säger inte att du har fel.

      Och nej då, jag säger inte att allt är fel, vare sig med bank-ID i stort eller den mobila varianten. Men att det inte kostar (mer än vad man ändå betalar i avgift till sin bank) tyckte jag var ett dåligt argument.

      Radera
    10. Det är väl snarare så att alternativen till bank-id inte är säkrare eller smidigare.

      Radera
    11. ja ja. Det var ett dåligt argument. Men det roliga är ju att du inte verkar kämpa emot mobilt bank-id, utan smartphones. Det kan jag relatera till mer.

      Du får lycka till i din kamp. Men risken är väl att du snart stöter på ett företag eller en hemsida som kräver ett inloggningssätt du inte gillar.

      Radera
    12. "Men det roliga är ju att du inte verkar kämpa emot mobilt bank-id, utan smartphones."

      Jag försöker att inte kämpa MOT någonting utan FÖR rätten att inte ha vare sig smartphone eller mobilt bank-ID. Och av dessa kan jag inte riktigt gradera eftersom mitt enda behov av en smartphone just skulle vara att ha mobilt bank-ID och jag tycker att det är lite skit att företag inte öppnar för samma möjligheter för oss som har en annan typ av bank-ID.

      Fast min stora invändning mot Paypal är egentligen inte detta utan att jag inte vill använda en betaltjänst som inte ens försöker hjälpa till när det strular. För förr eller senare kommer det krångla. Om det är en app som konvertera wma-filer till mp3 gör det inte så mycket. Är det däremot en sajt där jag har en massa pengar måste jag kunna lita på den.

      Radera
    13. Ja men där är vi överens. Det borde finnas fler alternativ. Men jag pallar inte ta den fighten utan kör dit vindarna blåser.

      Paypal-kritiken har jag inga invändningar mot. Har aldrig gillat eller använt paypal förutom när jag verkligen varit tvungen. Var väl 5 år sedan sist och jag är glad över att det finns alternativ idag.

      Radera
    14. Har du några tips på liknande tjänster? Har haft Neteller och Skrill, men de blev krångligare och krångligare så jag tror inte att jag orkar dra igång mina gamla konton där.

      Radera
  2. Jag ställde samma fråga till Kivra tidigare i veckan, faktiskt. De har bara stöd för mobilt bankid för sina tjänster. Jag fick i alla fall svar efter ett par dagar att de tycker mobilt bankid räcker bra. Jag avstår därför Kivra tills vidare och fortsätter med ett alternativ som har förstått att olika alternativ är en bra sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det, då slipper jag fundera på om Kivra är en bra idé.

      Radera
  3. Är det bara motståndet mot en smartphone som gör den här processen så besvärlig för dig eller ogillar du även mobilt bank-ID? Ovan förslag låter annars som en lösning. En avstängd smartphone inrullade i aluminiumfolie som tas fram vid speciella tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se svar ovan. Men det är inte bara det. Ska jag anlita ett företag och betro dem med förslagsvis hundratusen kronor måste jag veta att deras "kundservice" inte består av en robot som pratar med mig genom ett Google Translate-filter. Annars har jag ändå ingen nytta av dem, så på så vis var avsaknaden av mobilt bank-ID ett bra test som de inte var i närheten av att klara.

      Radera
    2. Ja när det gäller Paypal så förstår jag helt och hållet ditt resonemang. Vi får se om det slutligen kommer en droppe som får din bägare att svämma över och skaffa ett mobilt bank-ID.

      Radera
    3. Det gör det säkert. Förr eller senare kommer jag inte undan.

      Radera
  4. Jag har köpt en billig mobiltelefon för att kunna använda swish (bra) och för att kunna logga in på Skandiabanken, som numera kräver det. Annars ligger den oanvänd på mitt skrivbord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ta emot Swish, det räcker för mig :)

      Radera
  5. Heja Sparo! Vägrar själv smartphone så sympatiserar starkt med dig. Det är ett oskick att ha en chattrobott. "Vanliga frågorna" rubriken funkar om det är nått basalt eftersom man av egen lathet ogärna kontaktar kundtjänst om svaret redan finns lätttillgängligt. Det brukar dock gå snabbt att avgöra.
    Och varför bygger man inte sajter som klara av både bankid och mobilt bankid? Idiotföretag som är bra när det flyter på men som är svåra att få tag i när det verkligen gäller. Hur smart är det?
    Finansbolag där förtroende är a och o borde fokusera mer på en kundtjänst i världsklass än att försöka göra appen så lättanvänd som möjligt. Nordnet lanserade tydligen en sida där man kan välja svart eller vit bakgrund. Revolutionerande inte sant?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen tycker de att vi är för få för att bry sig om. Det kan jag köpa, men inte att kundtjänst pissar på alla som har frågor.

      Särskilt när det gäller finanssajter tycker jag helst att de inte ska dutta med layouten alls såvida det inte krävs för nya tjänster, vilket det mycket sällan gör.

      Radera
    2. De accessplattformar som finns idag har stöd för en mängd metoder, även t.ex. Freja. Det är inte en stor kostnad att inkludera dessa. Dessutom är myndigheter skyldiga att acceptera andra metoder som används i EU (eIDAS). Det borde även smarta kommersiella aktörer ta fasta på. Lätt för kunder = fler och nöjdare kunder?

      Radera
    3. Men om det är en extremt liten grupp som efterfrågar tjänsten förstår jag om de inte vill lägga energi på oss.

      Radera
  6. Alternativ till BankID är på väg Sparo! Det pågår stora satsningar inom EU för att helt göra om hur digital identifiering fungerar. Ifall du är supewrintresserad kan du läsa mer om detta här: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/trusted-and-secure-european-e-id-regulation

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, men jag inser mina begränsningar :)

      Radera
  7. Smidigt att betala med paypal, särskilt från utländska sidor man kanske inte vill lämna ut kortnr till. Dock får man inte glömma att betala i t ex USD och låta hemmabanken växla eftersom denna som regel erbjuder bättre kurs än PayPal. Tycker ej heller upplägget hos paypal är intuitivt i detta avseende utan förefaller uppsatt för att få kunden att välja paypals växelkurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig kvittar det. Jag bygger hellre en egen betaltjänst än nyttjar Paypal.

      Radera
  8. Vissa sådana kundtjänster är extremt svåra att få tag i riktigt folk på. Hade en betalningstjänst som strulade och de hade höga avgifter. Strulet gjorde att allt utan dessa avgifter kom tillbaka till mig minus ytterligare någon avgift och beloppet blev tresiffrigt åtminstone. Kontaktade kundtjänst om vad som blivit fel och fick något autosvar om att "vi har betalat tillbaka då du betalat för lite" (vilket var exakt den infon jag fick, problemet var att jag betalat exakt det belopp de sagt jag skulle betala). Efter många om och men så lyckades jag få kontakt med en riktig person på kundtjänst som kunde ge mig ett bra svar och dessutom löste så jag fick tillbaka dessa avgifter också då felet visade sig vara på deras sida...

    Men vägen dit var minst sagt lång och snårig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det känns inte värt det om det är för mycket strul, ÄVEN när det löser sig.

      Radera
  9. Jag kämpade emot länge trots bök och nedlåtande (roliga?!) kommentarer, sen gav jag upp. Har fortfarande både dosa till bank och bankid på datorn men använder mest mobilt BankID. Visst smidigt osv och det är denna smidighet ingen ifrågasätter som vanligt. Jag ville inte ha möjlig inloggning via telefonen men...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till slut kommer man väl inte undan även om jag tycker att det känns rätt smidigt att slippa.

      Radera
  10. Nejnejnej, det svenska mobilt bank ID är inte särskilt säkert. Personligen skulle jag heller aldrig gå omkring med inloggningsuppgifterna till mina sparpengar så min telefon är inte kopplad till min bank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingenting är säkert och ju mer tillgänglighet och valfrihet vi har, desto lättare blir vi att blåsa, hacka och lura.

      Radera
  11. "Hur blev det så här? Vi får de tjänster vi förtjänar, men jag tycker mig förtjäna bättre."

    Så där 80% av dina poster kan sammanfattas med: *person över tre standardavvikelser från snittet förvånas över att resten av befolkningen inte är likadan.* Riktning från snitt och egenskaper de där tre standardavvikelser gäller kan ju vår värd själv välja på mest smickrande sätt :p

    Axel Oxenstierna var mer realistisk: "Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs. "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng även om du slarvar bort den lite genom att dra till med den lätt galna siffran 80 %.

      Sedan tycker jag inte att jag begär eller ens önskar att alla ska vara likadana som jag, men visst förvånas jag över att så många nöjer sig med skit. Om någon hade talat om för dig för tjugo år sedan att om tjugo år kommer du och de flesta i din omgivning tyst acceptera att stora delar av världens styrs av ett fåtal företag vars beslut varken går att se eller överklaga eftersom de inte har några officiella kontaktuppgifter, hade du trott dem? Jag hade inte gjort det.

      Radera
  12. "För mig kvittar det. Jag bygger hellre en egen betaltjänst än nyttjar Paypal."
    Hahaha! Du kan läsa mer kritik mot Paypal på dagens Svtnyheter ( i din dator).
    För övrigt vill jag bara hälsa när det gäller smartphone och mobilt bank-id att man ska välja sina strider!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte genom att scrolla SVT.se, men hittar inte ett ord om Paypal.

      Ja, och detta är en strid jag har valt.

      Radera
  13. Köp en ny Nokia smartphone, dom har årliga operativ/säkerhets uppdateringar och är välbyggda i alla fall min. Typ 20 skruvar i den har tappat den i golvet flera gånger. Håller bättre än iPhone och mycket billigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, av det lilla jag följt med i den tekniska utvecklingen har jag kommit till slutsatsen att Iphone är den mest överprissatta "smarta" telefonen. Så OM jag skulle vilja ha en hade jag absolut satsat på något annat märke.

      Radera
  14. Sorry! Paypal artikeln fanns inte på Svt.se utan på Aftonbladet.se, idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hittade jag den: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/M3zA35/ilska-mot-paypal-christians-pengar-gick-upp-i-rok

      Radera
  15. Hade du haft smartphone så hade jag kunnat skicka länken till dig.��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mejladress finns på kontaktsidan och funkar även utan smartphone.

      Radera