Trots att jag bor på löpavstånd från
Stockholm undviker jag staden så ofta det går eftersom jag ogillar
huvudstaden. Jag ogillar köerna, trängseln, oljudet och nästan
allt annat.
Men ibland måste man och vid mitt
senaste besök i staden noterade jag att trafiken (som kanske är det
jag ogillar allra mest) är nedlusad av mopeder, motorcyklar, cyklar
och mopedbilar som levererar mat. Det är Uber Eats, Wolt, Bolt,
Foodora, Aptit, Godsmak och säkert ännu fler som jag inte lärt mig
namnet på. En del av företagen samarbetar med restaurangerna, andra
vänder sig direkt till matkunderna.
För mig som inte är i storstaden så
ofta är utvecklingen dramatisk. Ta Bolt t ex. För bara några
veckor sedan var en pensionerad löpare min enda association till
ordet. Nu ser jag deras bilar och andra fordon överallt. Kör de
inte mat kör de folk eller något annat.
När jag fortfarande någon gång åt
restaurangmat hemma var det oftast pizza från någon lokal pizzeria.
Den hämtade jag själv. Hämtpizza var ett begrepp som antagligen
försvunnit eftersom konceptet att inte bara låta andra laga ens mat
utan också att få den levererad verkar ha slagit ut alternativen.
Och det är inte gratis. Avgifterna hos
de företag jag räknat upp verkar ligga på 29 kr och uppåt. Vi kan
för enkelhets skull säga att snittet ligger på 40 kr, så tror jag
inte att jag räknat för högt. Jag förstår att det är attraktivt
för ett företag som vill bjuda personalen på mat när de jobbar
över. Ska en anställd hämta ryker direkt minst en halvtimme,
och nästa gång vill de vara två för att orka bära och så drar
det iväg.
Men för dig som sitter hemma och inte
orkar laga din egen mat, är det för mycket begärt att du
åtminstone ska orka hämta den? Tydligen. Trots att bara
leveransavgiften lätt skulle räcka till middag för åtminstone två
personer om ni skulle resa er upp ur soffan.
Jag antar att fenomenet exploderat tack
vare corona, men jag tror inte att det försvinner den dag
majoriteten inser att vi är tvungna att dras med detta virus i
samhället och ändå måste fortsätta leva. Folk är bekväma,
ibland skrämmande bekväma, så de som fått smak på denna sedvänja
kommer hitta skäl att fortsätta.
Jag har satsat pengar i slöhetstrenden
genom att investera i sjukvård och diabetesforskning, men kanske
borde man sätta en slant här med. Foodora finns på den tyska
börsen i bolaget Delivery Hero, Uber Eats på den amerikanska genom
Uber Technologies. Finns det fler intressanta börsnoterade bolag i
latmansbranschen? Kanske en slöhögs-ETF jag missat?
"latmansbranschen" :D
SvaraRaderaLite för diffust begrepp för riktiga finansanalyser, men jag tänker tjänster som i princip aldrig borde behövas.
RaderaÄven jag har förbluffats av den exploderande förekomsten av Foodoraslavar (min egen generiska benämning på samtliga varumärkens speditörer efter tidigare skriverier om deras usla anställningsvillkor) i den närförort till Schtåkkålm där jag bor.
SvaraRaderaSjälv har jag aldrig ens kommit på tanken att betala någon för att mot betalning leverera hämtmat som jag själv kan hämta på mellan 2 och 10 minuter beroende på varifrån jag väljer att beställa. Inom två kvarter från hemmet har jag tillgång till:
* Tre pizzerior (där minst två även erbjuder viss asiatisk mat, sallader, kebab mm)
* Två sushiställen
* En italiensk restaurang som nyligen ersatt en nedlagd indisk
* Ett klassiskt lokalt "sunkhak" - som förutom flottiga kötträtter även gett sig in på pizzamarknaden
* En nyöppnad restaurang med lite oklar inriktning som ersatt en nedlagd italiensk.
* En Sibyllagrill
Då har jag förmodligen också glömt eller missat någon - jag köper hämtmat max någon gång i veckan. Men uppenbarligen verkar det finnas en marknad, eller också är trenden helt enkelt ännu ett tecken på det som antyds av drivorna av de j-a elsparkcyklarna som även börjat förpesta miljön ute i min närförort: folk har helt enkelt mist förmågan att gå...
När jag tänker efter har jag ungefär samma utbud här inom tio minuters gångavstånd. Möjligen med undantag för Sibylla. De verkar nästan nedläggningshotade.
RaderaJa, att gå tycks ofta inte vara ett alternativ. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag frågat efter adresser i nya städer och fått höra: "Du kan inte gå dit." Nehej, är det avstängda gator? Nej, men det är säkert 3 km. Jahaja, 3 km tycker jag alla friska människor bör gå varje dag.
När jag bodde i stan kan jag erkänna att jag köpte hemkörd pizza titt som tätt. Jag bodde riktigt nära pizzerian dessutom! Ändå är jag en oerhörd friskus i övrigt. Det var pengar rakt ner i sjön. Det var något slags tröstbeteende tror jag, för jag vantrivdes värre än jag förstod just då. Född och uppvuxen i skogen, som hamnat i Örebro hos elaka närkingar. Hu! En fullkomligt onödig och efterbliven utgift, som jag inte direkt ångrar heller 😁
SvaraRaderaEfterblivet är att ta i, men kanske hade du trivts bättre om du rört dig ut på stan istället för att låta de elaka närkingarna leverera maten.
RaderaFör övrigt förstår jag dig beträffande Örebro. Det är en ful plats som förenat storstadens nackdelar med byhålans.
Jag måste erkänna att innan jag flyttade för femton år sen hade jag en pizzeria ett kvarter bort, som alltid när jag ringde och beställde pizza för att hämta frågade om jag ville ha maten levererad. Eftersom jag till slut insåg att de levererade gratis om man handlade för över 100:- och man alltid kom över 100:- om man köpte två pizzor blev det förstås så att de fick leverera de gånger man var mer än en person som skulle ha...
RaderaIngår det i priset må det ju vara hänt, men då är ofta priset därefter. Är det Onlinepizza de heter, företaget vars reklamutdelare inte fattar "Reklam nej tack"-skyltar? De tror jag tar 150 spänn för en pizza och då kvittar det för mig om transporten ingår. Det skulle inte ens räcka om de skickar med tallrik och bestick på köpet.
RaderaKan tänka mig att det är ok så länge de använder eldrivna eller manuella fortskaffningsmedel, att lyssna på stinkande brölande fossil-mopeder är inget kul.
SvaraRaderaSen kan jag tycka att om man bor som vi i ett förortsvillaghetto och har tänkt äta pizza, är det inte bättre att en eldriven bil kör ut pizza till 50 villor än att 50 personer sätter sig i sina bilar och kör ner till pizzerian? I staden där det tar 5 minuter att gå till pizzerian känns dock hemkörning meningslös.
Kanske blir bättre med drönare?
Ja, det är bara att skicka ner ytterligare några barn i gruvan för att gräva fram metaller till elbatterier så blir det lugnt och skönt ;-)
RaderaHar ni inte ben att gå med i villaghettot? Men åker ni bil (gärna miljövänlig diesel) kanske den ändå är ute och luftar sig så att ni slipper göra resan bara för att hämta pizza. Fast det bygger på framförhållning, detta förhatliga beteende på väg att utrotas.
Hehe, ja utan att gå i debatt kan vi nog konstatera att det bästa är att förflytta sig helt utan något tillverkat fordon. Sen vet vi ju att många biltillverkare, t.ex. Tesla, köper in råvaror från "säkra" källor i den mån det går. Hur kaffebönorna i koppen vi dricker är skördade vet vi väldigt lite om också.
RaderaVi själva bakar vår egna pizza, men har noterat att det är tämligen populärt att köra ner till pizzerian (som ligger ca 4 km bort) eller till burger king och hämta hem nåt. Bilarna går i skytteltrafik på frdagar och lördagar. Transporter behövs även i framtiden, ovasett vad det är man transporterar, och för samhället är det ju bäst om det göres så miljövänligt som det bara går kan jag tycka. Sen om det är lägre samhällsklasser på cyklar, drönare eller AI-styrda transportbilar, det får väl marknaden styra.
Mitt största problem med elbilar är inte gruvdriften (för den vet vi som sagt väldigt litet om) utan att det kostar mycket energi att bygga bilar. Den dag jag får se en 15-20 år gammal Tesla kommer jag mjukna lite.
RaderaJag ser en av mina lokala pizzeriors bilar ute hela tiden och levererar. Ofta <1 km från restaurangen som oftast är tom på kunder.
Finns en tysk som kört en Tesla Model S 100 000 mil. Bytt batterier en gång på garanti om jag minns det hela rätt. Generellt verkar i alla fall Teslas bilar hålla väldigt bra. /Henric
RaderaDe bilar jag ägt har i snitt varit c:a 30 år gamla. Jag kan inte begära att det ska finnas 30 år gamla elbilar på gatorna nu, men jag blir väldigt förvånad om jag ser sådana om 25 år. EN tysk gör ingen trend ;-)
RaderaHar sett att på Södermalm, det mest journalisttäta området i hela Sverige, fullkomligt surrar det av dylika arbetare. Man kan förmoda att det är journalisternas bidrag till att minska arbetslösheten genom att öka efterfrågan på "enkla jobb" och strävan efter ökad integration. Att man samtidigt även minskar sannolikheten att brotten ska öka, genom att man själv helt enkelt uteblir från offentliga rummet det råkar bara vara en biverkan. Tänk att vara god kan vara så enkelt. Win-win ;-)
SvaraRadera(för er som vaknat på fel sida: det kan finnas spår av ironi ovan)
I mitt fall kom jag nu senast norrifrån och höll mig i Vasastan, på behörigt avstånd från Södermalm, så farsoten tycks finnas i hela Stockholm.
RaderaSjälv beställt från Foodora rätt många gånger. Lathet kanske det?(snarare bekvämt och spar energi samt tid som kan användas till annat samtidigt som man bidrar till restaurangbranschen som fått det väldigt tufft i dessa tider.) Cyklar själv till jobb både kortare turer på x<3km samt längre turer på andra jobbet 7km>x men även generellt när kroppen ska transporteras.
SvaraRaderaInte betalt något extra om man bortser från Foodoras 5kr service fee för att få maten hemlevererad. Finns gott om gratis leverans alternativ vid köp av minst 100kr eller vilken lägsta summa de använder.
Mvh Anonym-m
Någon betalar alltid, troligen du ;-)
RaderaHar beställt en gång faktiskt. En trevlig spontan eftermiddag i härlig vårsol med några grannar och lite vin/öl på altanen. Efter ett tag hade eftermiddagen övergått i kväll och ingen ville gå hem till sig och laga mat men ingen kunde heller köra bil från villaförorten där inga matställen finns. Så 69 (tror jag att jag minns) kr i hemkörningsavgift delat på 6 personer och strax satt vi med god thaimat och kunde fortsätta ha trevligt en stund till. Numera har sonen körkort och kan förmodligen mutas också om en sådan eftermiddag skulle uppstå igen.
SvaraRaderaNyblivna körkortstagare är tacksamma offer. Särskilt om man kan erbjuda dem att få köra en rolig bil.
RaderaFoodora är ett av Sveriges sämska jävla skitföretag. Löner och avtal är helt bedrövliga. Jag skulle aldrig stödja ett sådant utnyttjande av människor.
SvaraRaderaDet kan jag tänka mig. Läste om många missnöjda anställda igår. Samtidigt kan jag tycka att det är upp till var och en, och trivs man inte kan man ju alltid sluta.
RaderaTill den S-märkta minister Ygemans bevingande ord:
Radera"Det är klart att om du åker taxi för 59 spänn eller handlar spriten på minilivs eller drar en lina kokain till fredan eller tvättar bilen för 99 spänn handtvätt hela bilen, då är det svårt att sedan ondgöra sig över den organiserade brottsligheten."
kan vi kanske lägga till "gratis" hemkörning?
Resonemanget tycks bland vanligt folk vara något i stil med:
-Vaa, får min konsumtion, mina val, har det en inverkan på prisnivåer och det tjänster som erbjuds - och hur det erbjuds - på marknaden? Det hade jag ingen aaaaning om....
Eller så är det så att väldigt många/tillräckligt många som tycker att det ska finnas en underbetald arbetarklass som ska leva på extremt låga nivåer. Och som ska passa upp på medelklassen och överklassen. Jamendåså, det verkar som om de har det på gång.
Sa han verkligen "En lina kokain till fredan"? Han låter ju som att han har dragit i sig en, men trodde inte att det var officiellt.
RaderaJag tycker inte att människor ska behöva sluta för att villkoren är för dåliga. Det är mycket bättre om företagen skärper sig och ger dom anställda en vettig lön istället.
RaderaSå vem bestämmer vad som är en vettig lön. Om du har en anställning där jag tycker att lönen är för dålig, ska det företaget då tvingas lägga ner även om både du och de är nöjda? Bäst är väl att låta arbetsgivare och arbetstagare själva bestämma det. Ingen tvingas väl jobba där? För det skulle jag vara emot.
RaderaNågon tycker tydligen att de är tillräckligt bra iaf. https://arbetet.se/2021/02/25/klart-foodora-och-transport-tecknar-kollektivavtal/
RaderaOch jag fattar att det inte är drömjobbet för särskilt många, men kan ju vara ett sätt att komma in på arbetsmarknaden.
RaderaEnligt en bekant som bor i ett villaområde en bit söder om stan går det dessutom oftast (men inte alltid) snabbare att hämta maten själv. Inte ens tiden verkar vara ett klockrent argument. Även om det säkert beror lite på var man bor.
SvaraRaderaDe flesta som beställer hemkörning har nog inte jämfört.
RaderaJag skulle nog inte vilja investera i något av dessa bolag. Det känns inte som att det finns så mycket vallgravar runt själva affärsmodellen. Då är det nog bättre att fortsätta att investera i sjukvård och diabetesforskning.
SvaraRaderaVerkar ju finnas plats för alla på en ständigt växande marknad.
RaderaJag tror att den marknaden kommer svikta betänkligt snart. Sedan är det svårt att se vilka konkurrensfördelar som går att skaffa. Snabbhet, värmehållning, miljövänligt etc bör alla kunna tävla med.
RaderaJag tror som sagt inte det. Corona-argumentet för att hålla sig hemma försvinner säkert, men latheten kommer bestå och jag ser inga tecken på att den inte också ökar.
RaderaSom bakåtsträvare är jag ju alltid skeptiskt till allt nytt och är lite delad kring om det är en bra affärsmodell. Å ena sidan är det mkt gratis leveranser med foodora (en i familjen har testat) och det är sönder subventionerade som Uber så det är nog inte "du" som betalar utan ägarna.
RaderaÅ andra sidan är ju folk så förbannat lata att de säkert är villiga att betala fullt pris när de väl vant sig. Men som påpekats ovan, inga vallgravar alls. Så ETF är kanske rätt väg.
Är affärsmodellen densamma överallt där de här företagen finns? Med subventioner osv. Bara det faktum att företagen finns på olika marknader känns som en styrka och riksspridning. Men det är mer en känsla än fakta.
RaderaJag är ju en matlåda-människa pandemi eller inte pandemi men en del kollegor säger att de saknar att gå ut på lunchrestaurang med kollegorna nu när de sitter hemma. Jag tänker att det är de som nu får maten hemlevererad. Ren gissning dock.
RaderaDet är en sak att säga det, men jag tror att de nu skaffar sig ovanor som är svåra att bryta.
RaderaHmm bra fråga, vet ej, men eftersom de är "skalbara och digitala" så borde det väl vara någon form av standard i hur de försöker få till avtalen. Uber gick ut och sa för nått år sen att de aldrig behövde bli lönsamma. Då föll intresset från min sida ännu mer.
RaderaGlömde bort att tacka från länken till UNT med "supa det är ju det bästa som finns". Kräver ju 15 sek att skriva och skicka så tänkte säga tack i nästa kommentar men det glömdes bort. Bättre sent än aldrig....
Målsättningen att aldrig bli lönsam var det mesigaste jag hört hittills.
Radera"Ja, det är väl det bästa som finns på valborg, att få supa sig riktigt jävla redlös!" I det fallet är jag mer avundsjuk på glädjen än på målsättningen :)
Vad gäller diabetesforskning, har du investerat i Novo Nordisk eller i andra bolag? /Babette
SvaraRaderaBara Novo Nordisk, och en hälsovårdsfond.
RaderaLåter som en bra idé, vet du om man kan ha Novo Nordisk i ISK? Jag antar att du har på annat konto då du planerar att flytta utomlands.
RaderaDet lär ju inte bli färre som får diabetes, så du bör få en fin utveckling på din investering. /Babette
Jag har den i KF eftersom det (åtminstone teoretiskt) varit smidigare för utländska utdelningsbolag, men jag kan inte tänka mig att det finns något hinder för ISK.
RaderaDiabetes fortsätter säkert att öka, men man kan ju inte vara säker på att det gynnar Novo.
Novo Nordisk har väldigt länge varit stora inom diabetesforskning. Jag har t.o.m varit på studiebesök på huvudkontoret i Danmark och deras forskning- och tillverkningsavdelningar på det glada 90-talet. /Babette
RaderaKul! Nu blev jag lite avundsjuk.
RaderaTänka sig, det trodde man inte... /Babette
RaderaEn annan vinkel här är hur det här påverkar restaurangerna. Sett artiklar på amerikanska nätet om hur Uber Eats pressar restaurangerna rejält genom att kräva kraftiga rabatter o ta mellanskillnanden ut mot kund o att restaraungägarna ofta är smått förtvivlade. Något som övertygade mig om att småfolket nog är rätt rökta gentemot en stor monopolliknande aktör som Uber Eats var när jag såg foodieryper moralsignalera om hur de direktbeställde från restaurangerna för att hålla deras vinst uppe. Det betyder ju att det är jobbigt nog att välja drt schyssta win-win alternativet att det till 99% inte kommer ske.
SvaraRaderaSå mattransportföretagen kan inte bara tjäna pengar på kundernas lathet, de kan också prispressa producenterna som i den mån de inte är stora kedjor har extremt lite att säga till om.
Ett lite liknande fenomen där amerikanska uber o airbnb lyckades lasta över det mesta ansvaret o pressen på personer som traditionellt skulle varit anställda med nära noll egen risk utan att deras kompensation blivit mkt bättre.
Tror välorganiserade mellanhänder med monopolpotential som Uber, Airbnb, Amazon, Google i ngn mån, Youtube i ngn mån är den dystopiska cyberpunkframtiden vi blivit lovade så de är nog bra investeringspotential. Mönstret med rejäl värdeöverföring till central o stor mellanhand från decentraliserade o oorganiserade småorganisationer kommer vi nog se mer av.
Om krögarna skaffar sig överlevnadsinstinkt (fast det senaste årets agerande tyder på att det är långt borta) borde de se till att kunderna vill komma dit och äta istället. Sänk priserna, skaffa servicekänslig serveringspersonal och skaffa lite krogkultur i landet.
RaderaJag säger inte att det är lätt, men alla monopol bygger på att de accepteras.
"Om krögarna skaffar sig överlevnadsinstinkt (fast det senaste årets agerande tyder på att det är långt borta) borde de se till att kunderna vill komma dit och äta istället. Sänk priserna, skaffa servicekänslig serveringspersonal och skaffa lite krogkultur i landet."
SvaraRaderaTror man får skilja lite mellan olika restauranger här. Typen av krog som du talar om nu är ju mer en plats som i första hand säljer socialt umgänge och alkohol för att smörja detta. Där finns det en massa faktorer annat än pris och själva maten att spela med. Restaurangerna som blir pressade av Foodora och liknande torde vara sådana som i första hand säljer mat och de kan ju inte direkt göra sin flottiga pizza mer attraktiv genom billiga drinkar, hipsteringredienser eller billiga tjejdrinkar. Deras grej är billig, högbelönande mat.
Vidare tror jag nog redan de gjort så mycket de kan för att få krogkultur och sånt där, men hindras av byråkrati, hyror med mer. De har också den mycket stora nackdelen att de har väldigt lite politiskt inflytande eftersom de är så små aktörer och därmed inte kan muta beslutsfattare som kan förbättra deras villkor genom att gå samman och erbjuda till exempel en styrelsepost till en fd finansminister eller kommungubbe. Det är liksom inte en subventionerad bransch där det finns en massa latmaskar som inte behövt anstränga sig på årtionden utan en jävligt hård marknad med massor av konkurser och nya aktörer varje år. Hade det funnits lätta förbättringar att göra hade dessa troligen redan selekterats fram och dessutom slagit ut de dåliga idéerna.
"Jag säger inte att det är lätt, men alla monopol bygger på att de accepteras."
Tror du lika gärna kunde sagt att bysmederna inte behövt slås ut av manufaktorier eller inhemsk produktion inte behövts slås ut av utländsk. Enskilda val kan ha en liten effekt, men när det finns stora effektivitetsvinster eller koordineringsförbättringar som ger aktörer nya möjligheter att t.ex. köpa lagar eller de facto slippa regler som tynger konkurrenter så är det en piss i havet.
Hur som haver så verkar det på wikipedia som om det redan riktats kritik mot Foodora för att de tar för stor del av kakan från restaurangen. Och den delen lär ju inte minska om de blir än mer framgångsrika och dominerande.
Säljer man flottig pizza borde man definitivt ha förbättringspotential.
Radera"Det är liksom inte en subventionerad bransch".
Va? Finns det någon bransch som är mer subventionerad än restaurangbranschen?! De har väl inte betalat full arbetsgivaravgift för en enda anställd sedan 80-talet? Och oj vad det märktes när covid kom. Innan viruset knappt hade landat i Sverige stod det med mössan i hand utanför regeringskansliet för att be om mer pengar.
"Redan riktats kritik mot Foodora för att de tar för stor del av kakan från restaurangen".
Håller just Foodora på att ta större marknadsandel då? Det verkar ju snarare vara över tio företag (som till skillnad från krogarna har lite entreprenörsanda) som delar på den kakan.
Tycker anställningsvillkoren för matbuden är på tok för dåliga. Väljer därför bort denna tjänst, vilket jag tycker fler borde göra.
SvaraRaderaJag lämnar den bedömningen åt de anställda. Vill de inte jobba där får de väl sluta.
RaderaInvestera i Cibus då kan ni äta god mat varje månad, både hemma och ute, mums mums
SvaraRaderaCibus har jag ingen koll på.
RaderaMen det finns ju plastikoperationer numera, om man blir fet menar jag. Du tror inte på det alltså?
SvaraRaderaMvh investera-pengar.blogspot.com
Jag tror att det är bättre för kroppen att inte bli fet än att fettsuga i efterhand.
RaderaSom det mesta är det inte svartvitt tänker jag - antingen lat eller flitig? Bor i Stockholms innerstad (tyvärr) och jobbar p.g.a. covid enbart hemifrån. Lagar därför den mesta maten själv från grunden på ett helt annat sätt än tidigare, men snittar nog 1-2 Foodora/Bolt-köp i månaden. De flesta av oss, åtminstone vi som inte är "snålbloggare" kan nog känna igen sig i att vilja lyxa till det någon gång. ;-)
SvaraRaderaÄger vare sig bil eller cykel och undviker kollektivtrafiken pga pandemin, så det blir både en fråga om bekvämlighet och smittsäkerhet. Visst, jag hade kunnat marscherat över halva innerstan för att hämta upp take-out, men försöker undvika platser med mycket folk. Och skulle jag använda SL, ta en (förhatlig) elsparkcykel eller rent av en taxi så skulle det bli dyrare.
Visst får man unna sig lite bekvämlighet ibland. Jag ser mer till trenden i stort.
RaderaFast halva innerstaden? Det ligger väl en restaurang med hämtningsmöjlighet i nästan varje kvarter?
Jag frågar mig om Sverige i längden tjänar på att importera folk från Bangladesh för att cykla omkring och till låg lön leverera snabbmat till lata människor. Naturligtvis inte.
SvaraRaderaDet låter inte helt rationellt, nej.
RaderaDet är inte bara inte rationellt. Det är dumdristigt. Det finns hur många arbetslösa somalier i Sverige som helst som skulle kunna förses med en cykel och arbetsorder.
RaderaJag tänker att Sverige inte "importerar" människor. Att uttrycka att människor - som alltså inte är ägodelar - söker sig till Sverige för att jobba, kan inte uttryckas som "import".
RaderaJag förstod ändå vad han menade, men reagerar väl snarare mot att import antyder att det är ett aktivt beslut från importören. Här är det ju främst människor som vi inte bett ska komma, men som gör det ändå.
RaderaFast "söker sig till Sverige för att jobba" undrar jag lite över. De stora invandrargrupperna på senare år har ju så extremt hög arbetslöshet att det knappast är för att ta del av vår arbetsmarknad de sökt sig hit. Särskilt med tanke på att de rest genom hela Europa till ett av de EU-länder som har allra högst arbetslöshet.
Jag använder dessa tjänster då och då. Kanske varannan var eller tredje vecka.
SvaraRaderaFör mig är användandet av Foodora och dess gelikar främst en fråga om räckvidd. Jag bor mitt på Södermalm och får genom Foodora in hela stadsdelen i mitt "upptagningsområde". Skulle jag vara beroende av mina två fötter för att hämta mat blir det en mycket mindre radie och maten hinner kallna osv. De är helt enkelt bättre än jag på att få hem maten till mig. Är det nära går jag oftast, men är det mer än 10 min promenad börjar maten tappa, och det är ju synd. Köper jag två rätter för 160 spänn styck är det ju helt klart värt det att lägga på 10-15% för att det ska vara varmt och ha kvar lite konsistens när det kommer fram. Äta på stället är ju också trevligt men ibland är det meckigt med ungar osv.
160 spänn för en portion hämtmat?! Jag är så ovetande om denna värld att jag antagligen borde ställas ut på museum :)
RaderaHaha, ja. Att man hämtar maten gör den ju inte nödvändigtvis billigare, men det kanske kan låta lite saftigt. Jag önskar jag kunde säga att det är lite bättre mat, men det är det ju ofta inte. Kan vara en pizza (då iofs lite finare pizza). Jag gör det vanligen när jag vill ha något som jag inte har tid/lust/kunskap/utrustning till att fixa själv. Jag är annars ganska matlagningsintresserad, men ibland vill man att någon annan gör det åt en, eller så saknar jag vedugn hemma, eller så hann jobbet inkräkta för mycket på fritiden (en nackdel när man inte sparat tillräckligt flitigt för att FIRE:a).
RaderaJag slutade köpa pizza när de billigaste haken gick från 39 kr/pizza till det dubbla. Visst finns det lägen när det skulle passa, när det dykt upp någon skit att ta hand om så att det hinner gå åtta timmar från lunch till middag och man inte vill ställa sig och laga mat för att vänta ytterligare en halvtimme, men min smärtgräns gick nog ungefär vid en femtiolapp.
Radera