lördag 29 maj 2021

Dags att återuppfinna kontanter?

MSB (Myndigheten för Sol & Bad, som generaldirektör Dan Eliasson fick oss att förstå att det betydde) har kommit fram till att Sverige har dålig ekonomisk beredskap om IT-systemen kraschar eller blir oanvändbara, som vid ett större elavbrott.

Den smått fantastiska slutsats man dragit av det är att ”det som behövs är fler offline-lösningar”. Jag vet en som skulle kunna funka! Man skulle kunna använda papperslappar som innehar ett visst värde, så kan man betala med dem och även växla dem till mindre valörer och eventuellt komplettera med en slags runda metallbrickor som också ges ett visst värde.

Tycker ni att det låter bekant beror det på att vi har detta system, kallat kontanter. Ett system som såväl politiker som myndigheter gjort allt de kan för att få bort. De företag som inte längre accepterar kontanter kan lugnt låta bli, trots att svenska kronan är ett legitimt betalningsmedel och som sådant ska funka i alla butiker i landet.

Det är en knepig sits de försatt sig i. Å ena sidan vill makthavarna inte att vi ska ha kontanter, så att de har full kontroll över allt vi gör. Å andra sidan är det deras uppgift att driva samhället även om skiten träffar fläkten. Det skulle de ha tänkt på liiite tidigare.

34 kommentarer:

  1. Använder ofta kontanter, där det går numera. Träffade på en banktjänsteman som körde på det klassiska, "har man ingenting att dölja". Usch det gör ju en illa berörd. Känns som något i stil med forna DDR, alla ska kontrolleras och bankerna har blivit STASI, åtminstone light. De borde tvätta sin egen byk.

    Otäckt är det, när de ställer alltför närgående frågor om ens ekonomi och hur man lever, jag fick höra att jag var ovanliga av en luskande anställd på banken, jag med mitt sparsamma leverne blir ifrågasatt, just för det. På en bank! Det där med ett bra kundbemötande verkar inte gälla längre, kanske för att så många är ägda av banken som har fått alldeles för mycket makt över människors liv./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är följdfrågan var gränsen går för "något att dölja". Och inte bara idag utan även var framtidens politiker drar gränsen, för när makthavare fått makt lämnas den inte tillbaka frivilligt.

      Samma med frågorna, de lär inte bli mindre närgångna med tiden när de lärt sig att det är okej att snoka i våra privatliv (som även vi som "inte har något att dölja" vill ha).

      Radera
  2. Att kontanter håller på och försvinna har inget med ev. "Makthavare" att göra.
    Det är en generation och digitaliseringsfråga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att det liksom bara händer? Ingen håller i spakarna för egen vinnings skull?

      Då har vi olika åsikt i frågan.

      Radera
    2. Man får hålla två tankar i huvudet. Digitaliseringsvågen rids det gärna på av makthavare med syfte att kontrollera oss. Därför drivs frågan väldigt hårt av exempelvis Ygeman. Att de yngre generationerna inte är protesterar mer är skrämmande. Vad skulle hända vid en IT-kollaps? Eller att de håller koll på allt du köper! Rådet från MSB är dessutom att du alltid ska förvara en vissa summa för eventuell kris i samhället, det känns motsägelsefullt eftersom den politiska agendan går mot ett kontantlöst samhälle, det rimmar illa. Allt detta digitaliseringsvurmande borde besinnas och makthavarna skulle anamma två parallella penningsystem, som de görs i de flesta andra länder utom Sverige.

      Radera
    3. Kommentaren kl 10.19 tycker jag var motsatsen till att hålla två tankar i huvudet.

      Och ja, även om man gillar digitalisering och ny teknik bör man skrämmas av hur våra friheter metodiskt inskränks.

      Radera
    4. Precis, de var lite entänkt, om man säger så.

      Radera
  3. The government or illuminati hiding the truth. Spooooky.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hiding vet jag inte. Jag tycker att de varit ganska tydliga med agendan.

      Radera
  4. Har alltid lite kontanter i plånboken.Det har hänt mer än en gång att kort inte har gått att betala med.Cash is king vid dessa tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv har jag börjat att aktivt undvika näringsidkare som inte tar emot kontanter. Min känsla är att de blir fler och fler, och om jag tiger och samtycker är jag en del av problemet.

      Radera
  5. Numera är det nästan bara matbutiker som tar emot kontanter, tyvärr. Hade ett tag några tusen hemma i olika valörer av de nya sedlarna Men blev oroad att jag skulle få svårt att bli av med dom pga banker som kan neka insättning. Så jag handlade upp dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt många restauranger funkar också. Den senaste tiden har jag handlat kontant på Biltema, Mekonomen, Systembolaget, bensinmackar...

      Du kan alltid sätta kontanterna i en insättningsautomat (om du har bankkort, men det kommer man ju inte undan).

      Radera
    2. Tyvärr finns inte dessa automater på alla ställen i Sverige.

      Radera
    3. Nej, men det är väl inte så bråttom att få in dem på ett nollräntekonto heller.

      Radera
  6. Själv håller jag mig långt borta från svenska shitcoins nu för tiden. Lönen kommer i shitcoins, räkningar betalas med shitcoins. Sedan växlas resten till annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte alla coins ganska skitiga? Otympligt att växla till guld.

      Radera
    2. Hehe, får vara hur skitigt otympligt som helst bara jag slipper SEK. Köper såklart en del aktier förutom bitcoin också, men där är valutan nästan irrelevant.

      Radera
  7. Kinas digitala valuta, det måste vara varje byråkrats våta dröm.
    Tänk som de kommer snoka, som KGB fast gånger 10. En annan följd blir ju även att staten med det får makten att i princip göra en person helt medellös som bestraffning. Säker på att Kina kommer nyttja just den delen mot opponenter. Även i Sverige skulle det garanterat ske, om de röda fick säga sitt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med politiker (ett av dem) är ju att man aldrig vet vilka politiker vi har imorgon, men när politikerskrået väl fått makt kan man vara ganska säker på att är det något alla färger kan enas om är det att politikerna ska ha kvar de rättigheter de tillskansat sig.

      Radera
  8. Problemet är att kontanter kan i vissa fall vara helt värdelösa också. Vid strömavbrott fungerar inte kassamaskiner, kvittohantering etc. Detta är en förstahandsupplevelse att affärer stängt pga strömavbrott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad är känsligast vid strömavbrott - cash eller datapengar?

      Radera
    2. Jag har också varit med om strömavbrott i livsmedelsaffären. Kort fungerade inte men däremot kontanter. Det blev ju en hel del skrivande för personalen såklart då de fick göra någon typ av lista som de sedan skulle mata in i systemet p.g.a. lagersaldo etc.

      Radera
    3. Nyttig erfarenhet, tänker jag.

      Radera
  9. Var på en föreläsning med Stefan Ingves och han berättade om den stora problematiken med att man lämnar kontantsamhället, han tog bland annat upp beredskapsproblematiken. Han menade det kontantlösa samhället var ett led i den moderna utvecklingen och digitaliseringen (människor vill helt enkelt inte ha att göra mmed mynt och kronor i fysisk form) men han uttryckte också ogillande att det fanns affärer som inte tog emot svenska kontanter som betalning. Han gjorde en jämförelse med andra länder som visade att Sverige låg bland toppen i utvecklingen till det kontantlösa samhället och diskuterade varför inte fransmännen, italienarna och andra var så förtjust med att betala allt med kort. Fick känslan av att han var ganska negativ generellt till det helt kontantlösa samhället.
    Han pratade också kryptovalutor och andra orsaker som gör att man nu utvecklar e-kronan. Väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att han fattar problemet, men lite märkligt att se digitalisering som en naturlag man inte kan bekämpa.

      Radera
  10. Alltså jag fattar inte det där med e-krona. Ska det vara en separat valuta skild från SEK? För annars har vi ju redan en digital hantering av SEK i och med swish, betalkort och sånt. Lönen kommer digitalt in på kontot och räkningar betalas digitalt därifrån. Jag förstår inte vad en e-krona skulle tillföra som inte redan finns. Om någon tycker frågan är dum ber jag om ursäkt men jag förstår verkligen inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Jag tror inte att de riktigt vet själva. Åtminstone är jag inte säker på att våra 349 lagstiftare har samma syn på detta som Riksbanken.

      Radera
    2. Jag begriper det inte heller, och jag ser fram emot den dag någon kan förklara. Det enda jag möjligen kan tänka mig är att den skulle vara något "i stil med" (dvs inte exakt som) bitcoin, dvs något man kan ha med sig utan att behöva vara uppkopplad mot det elektroniska nätet för att nå konton i banken som man behöver för att använda kort eller Swish. Men där hade vi ju den floppande lösningen med Cash-korten för en 20 år sen eller så...

      Radera
    3. Svenska myndigheters problem med bitcoin är väl främst att de inte kan kontrollera den eller trycka upp nya när de gamla tar slut.

      Radera
  11. Är det Bitcoin som gäller då? Fast den är svår att handla med offline kanske. Nätverket känns dock väldigt robust givet att man har Internet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitcoin måste vara den allra sämsta offline-valutan, men det är väl fint om det finns olika valutor för olika ändamål.

      Radera
  12. Båda gångerna jag råkat ut för strömavbrott i butik så har vi ombetts att lämna butiken eftersom de inte vill ha någon i butiken. Så med det sagt så vet jag inte om kontanter skulle hjälpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet väldigt lite om butikshandel, men kan inte det bero på just att de inte har något sätt att ta betalt? Vore kontanter fortfarande ett legitimt betalningsmedel överallt skulle de kanske fixa handeln även utan ström. Det gick ju förr.

      Radera