fredag 7 maj 2021

Frukostbröd

Dags för ett nytt matbrödsrecept, till någras förtret och andras förakt. Denna gång några slags frukostfrallor med tuggmotstånd och utan matfett. Detta behövs:

vatten, 8 dl
jäst, 25 gram
salt, 1 tsk
sesamfrön, 0,5 dl
havregryn, 4 dl
vetemjöl, 12 dl

Sesamfrön valde jag för att jag hade det hemma. Det funkar säkert lika bra med linfrön eller något grövre.


Skalade sesamfrön.

Värm vattnet fingervarmt. Smula ner jästen och lös upp den med hjälp av en visp. Sedan ner med alla andra ingredienser. Blanda ordentligt med degkrokar.


Rätt kladdig deg.

Låt sedan degen jäsa en timme under bakduk.


Färdigjäst.


Klart för att skapa.

Dela upp degen i 24 bitar. Jag använde våg och siktade på 75 gram per bulle.

Sedan rundriver jag med mjölad hand. Vill du veta mer om rundrivandets ädla konst kan du lägga en halvminut på att titta här:

Lägg bullarna på plåtar och låt dem jäsa ytterligare en timme under bakduk. Sätt ugnen på 200 grader.


Före.


Efter.

In med brödet i ugnen tills färgen känns rätt. Det tar antagligen runt en kvart.

Klart! In med dem i frysen eller munnen.

14 kommentarer:

  1. Mums! Tack för tips

    www.iblandgormanratt.se

    SvaraRadera
  2. Gott - jag kör med grahamsmjöl istället för havregryn + 3 msk sirap + penslar med ägg - annars identiskt recept men ska prova med havregryn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag ska prova med grahamsmjöl. Att pensla med ägg tycker jag blir för krångligt. Jag tycker att vatten nästan ger samma effekt om men vill att de ska se roligare ut.

      Radera
    2. Jo vatten funkar också men med ägg får jag utlopp för min av alla teckningslärare dessvärre oupptäckta kreativa förmåga - hade 2:a i betyg under alla år trots välartat uppförande och energiskt arbete :)!

      Radera
    3. Jag hade 4:a så jag kör med vatten :)

      Radera
  3. "Till någras förtret och andras förakt". Det gillar jag. Precis min typ av dålig humor.

    SvaraRadera
  4. Prinsen af Ärten7 maj 2021 kl. 13:39

    Tillagade ärtsoppa häromdagen, och du Sparo var den som fick in mig på det spåret. Alltså att göra den från grunden. Du kan med stolthet kalla dig för influencer ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. INGEN kan med stolthet kalla sig influencer, men kul att du börjat laga ärtsoppa från grunden. Jag åt det alldeles nyss.

      Radera
  5. Jasså, det vill till att envisas med att alltid gå emot trenden Micke? #Hämtmat
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Verkar gott och matigt med de ingredienserna - ska testa någon gång (inte i helgen då jag redan köpt bröd). Bakning är inte min grej men jag och frun har bestämt oss för att bli mer husliga och ta tag i vår matlagning från grunden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra plan! Antagligen viktigare och ett större projekt med matlagning från grunden, men jag blev själv förvånad över hur lätt det var att gå över till att baka eget. Sedan någon gång i höstas är knäckebröd det enda bröd jag köpt. Numera går det på rutin att sätta en deg när det bara finns 1-2 dagars matbröd i frysen. Jag ser till att alltid ha jäst och lite olika mjöl hemma.

      Radera