lördag 22 maj 2021

Får det lov att vara en curlingbil?

För två år sedan bloggade jag om mopedbilar, de där förkrympta bilarna som nästan är lika dyra som riktiga bilar, men som går långsammare och därför får framföras av minderåriga.

Då hade jag ännu hopp om unga med de lite mer folkliga epa- och a-traktorerna. Det är ombyggda bilar, vanligen med flak, som får framföras i 30 km/h och därför är utrustade med en trekantig LGF-skylt bak.

Men det hoppet har dött nu när jag läser om unge Milton som rattar en a-traktor av märket Hummer och Elsa som fick en Porsche Cayenne på 15-årsdagen.

Den här är lite äldre från 2007 och då blir de inte så dyra som de nya.

Nej, de stämmer ju. En Cayenne från 2007 kostar ”bara” runt hundratusen, och även om en a-traktor troligen är lite dyrare (fråga mig inte varför, men det funkar så) är den mycket riktigt billigare än en ny som ligger en bra bit över miljonen. Hennes formulering ger en tydlig vink om att hon inte har en aning om dessa prislappar. Pappa betalar och eftersom pappas första bil var en Porsche inköptes en sådan även åt dottern, ”det bara blev så”.

När jag var i hennes ålder åkte jag moped. Jag hann med två faktiskt, inte för att jag hade ett brinnande mopedintresse utan för att den ena var sämre än den andra. Det betalade jag själv med pengar från eget arbete, sommar- och kvällsjobb, och jag är inte ett dugg avundsjuk på Milton och Elsa.

Tvärtom faktiskt! Om mina föräldrar hade curlat mig hela min barndom och gett mig en epa-traktor värd hundratusen eller ännu mer när jag var 15-16 hade det kanske tagit decennier innan jag förstått pengars värde. Nu hade jag rätt bra kläm på ekonomi och pengar väldigt tidigt. Jag är otroligt tacksam för den vetskapen för den går inte att översätta till varken Porschar eller Humrar.

40 kommentarer:

  1. Yes. Dessa curlade brats kommer aldrig bli ekonomiskt oberoende (min definition:intäkter som täcker alla nödvändiga... kostnader) just för de inte förstått pengars värde. Många verkar inte förrstå att ekonomiskt oberoende kan alla bli om man lär sig att leva på ett reflekterat vis krng vad som är viktigt. 10 tkr/mån borde... räcka för de flesta vuxna efter barnen flyttat ut. Det skulle kräva ett kapital (4%~regeln) om ca 3000 000 vilket definitivt inte är omöjligt i typ ett 20-årsperspektiv med månatligt sparande mdett par 1000-lappar/mån i en indexfond.
    Hälsar
    Lars D - som aldrig ägt moppe men vars första bil var en 20 år gammal Volvo 142 för 4 tkr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är åtminstone väldigt lätt att sabba barnens syn på pengar genom att ge dem grejer som om det vore lördagsgodis.

      Den uträkningen är rimlig för mig med, men jag tror att väldigt få anser att 10000 kr/månad borde räcka.

      Min första bil var också 20 år gammal. Tyvärr hann jag aldrig ta körkort innan jag hade sålt den, så jag körde den aldrig. Men jag gjorde vinst på den och det tror jag inte är helt vanligt.

      Radera
    2. För mig som ”skrivbordskille” var volvo-142:an dessutom en bra bil att öva på då det gjorde inget om jag misslyckades med mina projekt. Lärde mig att laga rost på den (blev fult men funktionellt) & lagade även en vindrutetorkarmotor (som Volvo hade ett litet plasthjul de ville kränga för 2tkr+arbete!) med Plastic padding -efter att ha läst in mig i en Biltema-manual om hur en vindrutetorkarmotor funkade -som sedan höll ytterligare 3 år efter lagningen.
      Ha en fortsatt fin lördag, Micke!
      Hälsar
      Lars D

      Radera
    3. Jag fattar fortfarande nästan ingenting av bilar, men jag är ju snål också så ibland försöker jag :)

      Radera
  2. Egentligen om jag hade haft en 15årig dotter hade jag också kunnat köpa en porschetraktor. Dels vet jag hon kan ta sig överallt för egen maskin och dels en riktig bil är mer krocksäker är en sketen mopedbil. Jag har idag råd och barnets liv är värt mer.

    Visst. Hade uppmuntrat till ekonomisk tänkande oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vore det väl ännu säkrare med en riktig traktor, gärna med plogblad så att hon kan tjäna ihop till dieseln :)

      Men om du skulle köpa en Porsche hoppas jag att du hade sett till att hon vetat vad den kostat.

      Radera
    2. Hehe, en tjugotons John Deere! Nä, just Porsche hade hon nog fått fetglömma. Däremot inga problem med en typ tio år gammal bil. Gärna fräckt utseende så ungen inte hade skämt ut sig men i hemlighet hade jag kollat krocksäkerhetsbetyg etc.

      Radera
    3. För säkerheten tror jag Volvo 740/940 som antagligen är de populäraste modellerna att bygga a-traktor av står sig bra. Om det skulle få ungen att skämmas blir det en bra mental träning också.

      Radera
    4. är det fortfarande 740/940 som gäller? jag brukar möta 2 st v70 på väg hem om dagarna med lgf-skylt. det var längesedan jag såg en 740.
      däremot läste jag ett inlägg eller artikel för ett tag sedan om att pga mopedbilarnas obefintliga avgasrening så släppte de ut mer föroreningar än hela landets dieselbilflotta. vet inte om det är sant, men det var övertygande skrivit.

      Radera
    5. Så kan det vara. Jag vet verkligen ingenting. Kör själv en 740 (ej a-traktor) så dem känner jag igen, till skillnad från V70.

      Jag kan tänka mig att de har höga utsläpp pga högt motorvarv. Utsläppen går ju också upp för vanliga bilar när de sänker hastighetsbegränsningen från 50 till 30, men miljöpartisterna jublar såklart ändå eftersom miljö inte är deras huvudprioritet.

      Radera
  3. Cykel och busskort var det för mig. Lärde mig oxå tidigt pengars värde.
    Det här kan lätt övergå i en varmt/kallt grus till frukost diskussion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar varmt grus, om det inte är för tidigt.

      Radera
  4. Fast kan man inte både ge dom dyra grejer och lära dom värdet av pengar samtidigt? Det är ju inte raketforskning precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man kanske, men det är nog svårare att lära barn pengars värde samtidigt som du ger dem en leksak för hundra papp.

      Radera
    2. Nej. Det du då lätt lär dem är "pappas pengar räddar mig, jag behöver inte anstränga mig själv för brödfödan". Och vem fn vill ha en bortskämd brattunge?!
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Jag tror att det går, men det blir svårare än om man istället lär barnet att själv spara till ett billigare fordon.

      Radera
  5. Min första moppe sparade jag ihop till själv men jag fick lite mekarhjälp av farsan. I vuxen ålder skaffade jag mig sedan en flakmoped då det var enda tillåtna motorfordon på den lilla ö jag bodde på då. Inget slår coolheten i en riktigt fin flaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, flakmoped ångrar jag att jag aldrig haft. Kanske inte för sent. De var lite kinkiga att svänga med, men det kan jag leva med.

      Radera
    2. Det är absolut inte försent. Jag tror att du skulle göra dig bra på en flaka av klassiskt snitt. Svängradien är inte att leka med men de är ganska lätta i baken så det är bara att kliva av och peka den i den riktning du vill åka i :-)

      Radera
    3. Och det är väl ändå inte främst för terrängbruk man har den.

      Radera
  6. Jag hoppas att dessa ungdomar bryter trenden nör det gäller praktiskt kunnande i detta landet. Att mecka och laga gör en händig. Idag kan vi i Sverige mest sitta vid datorn och vara pappersarbetsledare. Den största delen arbetare som kan jobbet på en industri,får man hyra in från utlandet. Ett väldigt stort problem som bara växer. Hoppas verkligen detta kan ge våra svenska industrier folk som inte blir rädda för smuts på kläderna. Hoppas jag inte gick allt för långt i tankarna här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt klart en brist att vi inte kan något längre. De flesta orkar inte byta däck på sin egen bil eller ens tvätta den.

      Radera
    2. "Den största delen arbetare som kan jobbet på en industri,får man hyra in från utlandet."

      Det har inget att göra med "kan jobbet", utan att man vill ha billigare arbetskraft än man kan få i Sverige. Du får inte intelligenta och drivna svenskar att arbeta med hårda, skitiga och intelligenskrävande jobb för så där 24000 kr i månaden. Men du får rumäner, lönebidragstagande flyktingar och så vidare.


      "Hoppas verkligen detta kan ge våra svenska industrier folk som inte blir rädda för smuts på kläderna."
      Det kommer det inte göra, av den enkla anledningen att de där ungarna som meckar och skruvar med sina traktorer och moppar kommer ta en snabb titt på lönebilden för reparatörer, tekniker och montörer och snabbt inse att det är en avsevärt bättre affär att utbilda sig till ingenjör eller kontorist istället även om man är duktig på att skruva och egentligen inte gillar pappersarbete.

      Vill man ha bra folk får man betala för det. Lönerna som svenska företag är beredda att betala för den sortens jobb ligger långt under lönegenomsnittet för Sverige och då får man förstås långt under genomsnittlig kvalitet på de svenskar som kan tänka sig att ta den dealen. Enda sättet att komma ur den fällan är att förbjuda utländsk arbetskraftskonkurrens, höja lönerna så pass att man kan konkurrera på den svenska arbetsmarknaden eller sänka alla svenska löner generellt.

      Folk som klagar över att det inte går att hitta bra folk i Sverige är samma sort som klagar över att de inte kan få köpa en fin lägenhet centralt i Stockholm till ett pris som var gångbart 1985.

      Radera
    3. Håller med om en del av det du skriver, men på sista stycket sprack det. Det är ju inte bara det att svenskar inte längre vill jobba hårt med ditten och datten, de KAN inte, vet inte hur man gör. Lägenheterna i Stockholm kan rasa i pris, men människor kommer inte plötsligt få en mycket högre kompetensnivå.

      Radera
  7. jag tror barn lever i sin tid, inte i dåtid! vi måste sluta titta bakåt. Framtiden är så mycket bättre:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apropå vad, att barn förr inte fick leksaker för sexsiffriga belopp? Självklart måste man titta framåt, men det betyder inte att all utveckling är av godo och att man inte kan och bör reflektera över att saker och ting kan spåra ur.

      Radera
    2. Vad trött jag blir allt var bättre förr:(

      Radera
    3. Mycket, men inte riktigt allt ;-)

      Radera
  8. Är allt en fråga om pengar?
    Lika barn leka bäst! alla barn av sin tid!
    Problemet i Sverige är att vi har svårt att inte kränka någon!
    Fint med barn som har det bra...
    Kanske har vi det för bra, om vi nu kan ha det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att någon vänder sig emot att barn har det bra. Vad jag menar är att en del i en bra uppfostran är att lära sig pengars värde, eftersom pengar är en viktig del av vuxenlivet. Och jag tror att det är bättre att jobba ihop till sin egen moped än att vid femton års ålder få en mopedbil eller a-traktor som kanske kostar lika mycket som din första årslön, även om föräldrarna har råd med det.

      Radera
    2. Exakt så. Glädjen av att faktiskt arbeta ihop sina egna pengar är så sjukt mkt bättre än "pappas pengar".

      Radera
  9. Har en undran som inte riktigt har med det här ämnet att göra. Har en bekant som alltid är missnöjd med sin ekonomiska situation, jag tror inte att människan skulle bli mer nöjd om det fanns mer pengar. Hon är sambo, de får ut lite över 40000 tillsammans. Bor i en billig hyresrätt och delar på allt, barnen är utflugna. För mig hade det varit lätt att lägga undan tjugotusen i månaden och få ihop till kontantinsats men istället gnälls det över att att man inte trivs, men förmågan att ta ansvar och ta sig i från verkar vara obefintlig, man ser inte att det ligger på en själv utan att alla andra "bara får" men inte vi. Visst livet är inte rättvist och ryggsäckarna är olika tunga, men i det här läget borde man kunna steppa upp lite och ta sig vidare, men nej de sitter fast i samma gamla beteende. Visst de arbetar inom låglöneyrken och får hela tiden höra att de har det värst och tror på det, inbillas att ingenting beror på dem, försök att slå in något annat, det går inte!
    Jag lever på en fjärdedel av deras gemensamma inkomst och är inte ens fjärdedels så missnöjd, hur kan de komma sig? Att jag är dum i huvudet och glad ändå! Tycker ju att de skulle ha det jättebra men nej, allt är bara orättvist./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får ut lite över 40000 kr tillsammans och jobbar inom låglönearbeten? Låter inte precis som botten även om det finns andra som tjänar mer.

      Vad säger de om du frågar om sparande? För ja, det måste finnas gott om tabeller som visar att de borde kunna spara halva inkomsten, och en kvarts miljon om året plus ränta-på-ränta skulle ganska snabbt kunna ge dem ett rejält handlingsutrymme, bara de slutar att köpa offerkoftor för alla pengar.

      Radera
    2. Slutar köpa offerkoftor:), den var bra!

      Radera
  10. Har sett en cayenne epa här i södermanland också, förstår inte att så mycket pengar läggs på 15-16åringarn... jag körde också moppe när jag var 15 den betalades visseligen av mina föräldrar, eller ja min storebror fick en så jag fick samma summa till moppe (10 000kr tror jag det var) så la jag till några tusenlappar så jag kunde köpa den jag ville. Fanns inte på kartan att köpa en ny moped för 30 000kr som de kostade då. Absolut inte mopedbil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är onekligen mycket pengar att slunga iväg för något års åkande.

      Radera
    2. Cayenne-Epa har jag sett i en av de bättre bemedlade förorterna till Stockholm. Och med tanke på att det varit flera olyckor där mopedbilarna vält i en kurva (lite snabb kurvtagning där + överlast) så känns det tryggare med "peppar" än papp/plast (eller vad karossen kan vara gjord av).

      Mina tonåringar säger själva att de hellre cyklar än att vi skaffar mopedbil. Blir lite lokaltrafik också, men vi har fördelen att bo där det finns bra kommunikationer så behovet av att vi föräldrar skjutsar är låg. Men klart att det ska bli skönt när de får eget körkort (ja de FÅR, för vi föräldrar betalar, men det blir inte så mycket andra julklappar i några år).
      Tonåringarnas argument är bland annat "det är bättre att vi sparar de pengarna i ett par år till en riktig bil som vi alla har glädje av"

      Spargrisen

      Radera
    3. Ajdå, då är det bästa att "betalnings-pappa" hittar en Rolls till sin dotter då, så att hon återigen kan vara unik.

      Kloka tonåringar! Bättre att lägga energin och pengarna på körkort och en riktig bil än på ett fordon man ändå bara kommer ha under en begränsad tid när man ändå mest ska sitta och plugga.

      Radera