onsdag 12 maj 2021

Soldyrkan

Igår kom sommaren hit. 22 grader i skuggan, härligt i solen. Jag och större delen av Sverige och norra halvklotet har längtat efter detta.

Nu gäller det att vi utnyttjar det också, för rätt som det är blir det höst. Själv åt jag igår samtliga måltider förutom frukost ute på balkongen och tog ett par långa promenader. Jag har alltid varit ganska ute, men nu ska jag försöka leva mitt liv så utomhus det går. Poddar och telefonsamtal gör sig lika bra ute som inne. En del jobb också. Jag tycker att det är knepigt med datorjobb utomhus, men allt har en lösning.

Min poäng är att det gäller att ta vara på solen. Förutom att ge oss D-vitamin ger den oss lycka, rent vetenskapligt alltså. Att ta med sig en termos ut i skogen spöar alla uteserveringar i världen, även om det också kan vara trevligt. Nöjer man sig inte med en slät kopp kaffe funkar det även att ta med sig kaffebröd eller smörgåsar.

Om en månad (eller två) går det att bada också. Simning är underskattad träning, både nyttig och kaloribrännande, och den enda fysiska träningsform man inte blir svettig av. Men simhallar pallar jag inte med. Förutom att det alltid är några barn eller idioter som stör är omklädningsrummen och duscharna ofta ganska äckliga, vilket också visas i undersökningar. Och det är dyrt! I min lokala simhall kostar det 80 kr att plaska runt en timme. Tacka vet jag havet.

Fiske håller jag inte på med, annars är väl det också bättre på sommaren. Åtminstone slipper man borra hål i isen. Jag håller mig helst på land, men maximalt exponerad för solen. Eller ja, trots min tjocka kalufs kan jag behöva en keps så här i början av våren. Men ute tänker jag vara, i mån av sol alltså. Om jag minns rätt från tidigare år är det inte hugget i sten att det blir strålande solsken varje dag i fyra månader nu.

18 kommentarer:

  1. Fiske känns ju som någonting helt i din linje annars! Själlv älskar jag att fiska, stilla lugnt och kontemplativt med eventuella adrenalinrushar när man fångar något... ...gädda (ger jag bort till granntanten som förstår att laga det gott och får tillbaka i välvilja och en o annan middag levererad vid dörren) , gös och abborre är sådant man får betala genom näsan för på krogen men är svårt att misslyckas få gott hemma helt gratis. Tiden ser jag som läkande för själen och skulle klassa prismässigt som ett bättre kuratorbesök. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, eftersom jag inte äter fisk är det inte riktigt det. Kontemplationsidén gillar jag dock.

      Radera
    2. Asså... Man måste ju inte FÅNGA fisk för att fiska...

      Ta dig till lämpligt fiskeställe, släng i metreven UTAN bete på och njut/kontemplera... ;)

      Radera
    3. Vad ska man då med metrev till? Känns mer rationellt att sätta sig vid en sjö utan verktyg. Och det händer.

      Radera
  2. Åh. Tänkte bort att du kör vegetariskt. Sorry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, jag är ju i minoritet i det fallet så det är jag van vid.

      Radera
  3. Check på den! Det finns få lika bra humörhöjare som när solen återigen infinner sig efter ett mörkt och osedvanligt kallt halvår. Uppvärmningen försvann tydligen med Greta i år?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan i och för sig frysa lite om det skulle innebära att vi slipper Gretas sura nuna :)

      Radera
  4. Asså, det här inlägget känns ju väldigt... positivt! Vem är du och var har du gjort av Micke?!
    Skämt åsido, jag håller med om att solen är klart efterlängtad och att havet slår simhallarna alla dagar i veckan! :)

    SvaraRadera
  5. Blä, nu är det så varmt ute att man bli svettig. Tacka vet jag vår och höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gnällspik! Nog får du väl stå ut med detta några veckor i alla fall. Annars får du flytta till Svalbard eller nåt.

      Radera
  6. Det här var ett tamt inlägg med väldigt låg grad av bitterhet, nästan som något jag själv kunde skrivit. Betänk att man får cancer av sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen slocknar när som helst och då kommer jorden att frysa till absoluta nollpunkten, allt liv kommer att upphöra. Inte ens de omtalade kackerlackorna kommer att överleva.
      Även den blivande jordkollonin på Mars är hoppet ute för.
      Fast när jag tänker efter kommer nog Socialdemokraterna att överleva, de är ju Guds Utvalda Folk (TM) om man frågar dom själva.

      Radera
    2. Sant, cancer och förr eller senare slocknar den. Tänkte väl att kommentarsfältet skulle balansera ner det till en rimlig nivå :)

      Radera
    3. Oj, där spänner vi över en stor tidsrymd. För mig var det mest en anspelning på "Om Gyllene År" av Kent.

      Radera
    4. Kent-referenser går en kilometer över mitt huvud. Jag somnar alltid innan första refrängen.

      Radera