söndag 16 maj 2021

Olika syn

Såg en Flashbacktråd som på ett tydligt sätt illustrerar hur olika människor är. En person (ålder och kön okänt) lever på socialbidrag och får 3800 kr i månaden efter att räkningarna är betalda. Allt frid och fröjd?

Nej, för det måste hela tiden köpas grejer för lite mer än vad pengarna räcker till. Soffan är trasig så han/hon ”måste köpa en ny”, om än begagnad. En dator, en tv, affischer på väggarna osv, i all oändlighet. För om människan köper allt detta, tror ni det räcker då? Knappast.

De som kommenterar i tråden går att dela upp i två grupper, de som skriver ”Skärp dig, jävla parasit!” och de som likt Monty Python-sketchen Four Yorkshiremen talar drömmande om den tid när de själva inte hade någonting och var glada ändå. Än så länge har ingen berättat att de växte upp i en hoprullad dagstidning i en septitank, men det kanske kommer.


Home, sweet home!

Jag har själv en fungerande soffa och dator, och mina väggar är inte tomma trots att jag den senaste tiden sålt av tavlor för glatta livet, men de flesta dagar spenderar jag noll kronor. Jag kommer sällan upp i 3800 kr utgifter på en månad utöver de fasta kostnaderna. Det ligger helt enkelt inte för mig att spendera. Varför – uppfostran, nedärvd snålhet, allmänt sjuk i huvudet? Jag vet inte, men är glad och tacksam över det.

Jag vet inget om denna bidragstagare, men jag anar att det är en person som är van att spendera. Hade jag varit i hans/hennes läge hade jag tänkt: hur kan jag laga soffan så att den håller ett tag till, vem i min bekantskapskrets har en dator de vill bli av med, i vilken Facebookgrupp skänker folk bort gamla tv-apparater osv.

Personen vantrivs uppenbarligen med sitt liv och har inte valt att leva på bidrag för skojs skull, och jag fattar att upplevelsen inte kommer att bli kul oavsett, men känner att det åtminstone finns plats för lärdomar här. För tanken att inte spendera finns inte.

31 kommentarer:

  1. Men vafalls, påstår du här att tanken med livet inte alls är att utbilda dig, skaffa ett bra jobb och sedan allt finare titlar så att du kan betala för nästa inköp, som bör vara lite finare än grannens sista köp.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kanske inte bara.

      Radera
    2. Har du förresten slagit till än i Coinshares? Eller står du på perrongen?

      Radera
    3. Jag står på perrongen, men blickar mot hissen. Är däremot "lycklig" innehavare av Coinbase, aktien som inte tappar tio procent varje dag utan bara ibland.

      Radera
    4. Ja den 24e smäller det, då kommer rapporten och Coinshares lär ta hissen uppåt :)

      Radera
    5. Ju högre våning man är på desto ondare gör det att ramla.

      Radera
    6. Ja och då är det ju bra att värderingen så pass låg som den redan är i detta underskattade tillväxtbolag.

      Radera
  2. Ja just det, hur bar du dig år för att sälja konsten !??

    Jag delar din uppfattning kring att spendera och konsumera bara för konsumtionens skull. Grannarna surrar om sina nya biltankar och beklagar sig över förändringar i förmånsvärde/beskattning. Jag cyklar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer minst ett konstförsäljningsinlägg så småningom.

      Inget fel att handla om man har pengarna och vill lägga dem på det, men det här tvångsmässiga, att det är som en naturlag att shoppa när tillfälle ges, kommer jag aldrig begripa fullt ut.

      Radera
    2. Å, det inlägget ser jag fram emot! Har själv ärvda tavlor som jag borde försöka sälja.

      Radera
    3. Det kommer gissningsvis inom en vecka och jag tror att det kan lösa ditt problem.

      Radera
  3. Det ska inte löna sig att gå på bidrag. Det där låter ju som rena lyxen. 3800 är nog lite för mycker ändå.

    SvaraRadera
  4. Att ha 3800 över när fasta utgifter är betalda låter som en festligare tillvaro än många pensionärer har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt. Får man ut 8000-9000 kr blir det nog ofta klart mindre än 3800 kr kvar efter att hyra, elräkning mm är betalt.

      Och då är ju inte pension tänkt som ett tillfälligt nödstöd.

      Radera
    2. Det finns också bostadstillägg. Har man så lite som 8000-9000 kr så har man rätt till bostadstillägg.

      Radera
    3. Nej, inte nödvändigtvis. Min mamma hade för några år sedan drygt 8000 kr i nettopension, ansökte om bostadstillägg och fick avslag. Jag fyllde i hennes uppgifter fritt från minnet på Pensionsmyndighetens hemsida nu och fick svaret: "Du har inte rätt till bostadstillägg. Enligt uppgifterna du har angett har du inte rätt till bostadstillägg."

      Radera
    4. Fick ni inget skäl till avslaget. Om din mor hade tillgångar eller on ni hade fyllt i ansökning felaktigt. Låter mycket underligt.

      Radera
    5. Hon bodde väl i bostadsrätt och kanske hade låg avgift, har man dessutom sparat och har en del på banken så är det tji bostadstillägg. Har man däremot slösat och varit slarvig med pengar trots att man skulle kunnat spara, belönas man med bostadstillägg. Det lönar sig inte att vara ordentlig och vända på slantarna, då suger det ända in i döden och man har sparat till slarvpellarna och inte till sig själv på något indirekt vis.
      Däremot kanske det i framtiden inte blir så frikostigt med bidrag då kan det ju vara bra att man har sparat. Risken finns ju, om det fortsätter såhär, brakar det ihop inom en inte alltför lång framtid./M

      Radera
    6. Klart hon hade tillgångar, hon var ju vuxen. Men jag minns inte detaljerna, bara pensionen, månadsavgiften och avslaget.

      Radera
    7. Inga friska personer utan barn mellan 25-65 år får bostadstillägg hur lite de än tjänar./M

      Radera
    8. Är det bra eller dåligt?

      Radera
    9. Vad, att friska personer i arbetsför ålder inte kan få bostadstillägg? Dåligt för dem i alla fall.

      Radera
  5. Jag vet inte, jag är kluven. Jag har själv gått från ett välbetalt yrke som ingenjör i 25 år inom telecom till att vara oanställbar som aktiv politiker i ett illa sett parti, för att jag inte pallade med att knyta näven i byxfickan längre. Det jag får ut i aktivitetsstöd håller mig flytande och ger mig mat o tak över huvudet, men att jag tar det med ro beror på att jag i stort följer bloggarens livsprinciper. Ok, lite mera unnar jag mig.

    Det varar dock inte hur länge som helst, så jag är glad att jag inte levt för dagen utan har min försörjning tryggad ytterligare ett halvdussin år.

    Sedan ramlar det ju in lite kulor i månaden från de 14 parlamentariska uppdrag jag lägger min tid på också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jobbigaste med att vara arbetslös tyckte jag (i början av 90-talet) var att man hade Arbetsförmedlingen efter sig, som när som helst kunde sätta en på någon idiotåtgärd. Ekonomiskt var det lugna gatan.

      Radera
  6. De skulle ha en snåltipsexpert anställd på soc. jag har en hyra på 4900 och 800 i andra räkningar, lever på 7700. Hade kunnat sparat en 1000-lapp av 3800 till dator och möbler. Jag har en budget och lägger t ex 100 på kläder och skor i månaden, tänker i femårsperioder, nu har jag 6000 på kontot, samtidigt som jag påbörjar nästa period, det funkar faktiskt om man letar reapriser.
    Mitt hygienkonto är på en femtiolapp i månaden, (där jag tänker per år:) räcker till tvål, tvättmedel, diskmedel schampo, balsam, ättika, såpa, toapapper. Inget hushållspapper, jag använder trasor och wettex som körs i maskin. Mat 800, äter bra. Sådana där poster har jag för allt, det är förvånansvärt hur lite man behöver göra av med, slår inte dig förstås.

    Eftersom jag föredrar frihet istället för anställning och mer pengar så lider jag inte alls, har aldrig varit utbränd eller slutkörd. Är inte sysslolös men gör vad jag vill. Folk jagar alldeles för mycket.

    Det gäller att få in ett visst tänk, när man är ung som jag antar att killen i tråden är, så kanske man inte tänker mer än nu och här och har svårt att planera och vill också göra mer saker med kompisar, det räcker inte med promenader och en lunch på stan./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag tänkt många gånger, att soc skulle behöva någon som gör sparandet till en kul grej istället för att se det som ett nödvändigt ont (även om det skulle vara det).

      "Slår inte dig förstås".

      Har hört det förr i det här kommentarsfältet, nästan som att ni vill ursäkta er så att jag inte ska tro att ni försöker jämföra er med mig. Gör inte det, det är helt okej, både att försöka slå mig och att tycka att man inte behöver göra det. För övrigt tycker 800 kr på mat är på min nivå.

      Radera
    2. Wettextrasan i maskin ... tvättmaskinen eller diskmaskinen?

      Radera
    3. I mitt fall är det tvättmaskin. Wettexdukar kan med fördel slängas med i vilken värme som helst så går den från att lukta sur död till att bli som ny.

      Radera
  7. I min lokala Facebook bortskänkesgrupp kan man (om man inte är kräsen) få ihop såväl soffa, tv, husgeråd och kläder. En soffa blir man tvungen att transportera så klart. Jag upplever att många med dålig ekonomi även är väldigt lata när jag läser kommentarerna i gruppen. Då jag skänkt en del blir jag även vansinnig på krånglare, du vill ha något gratis så var trevlig och dyk upp i tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den senaste tiden plockat upp tre gratismöbler efter dylika annonser. Perfekt sätt att styla lägenheten och bara betala med lite bensin.

      Och jag förstår dig. De gånger jag skänkt bort saker har det flutit bra, men hade det inte gjort det hade jag också blivit tokig. Det gäller förresten även om man säljer något billigt (och där har jag blivit "blåst"). Tjänar man några tior på försäljningen tycker jag inte att man fått betalt för att stå och vänta i snålblåst eller behöva ringa och påminna.

      Radera