söndag 23 maj 2021

Vänd på steken

Ett populärt spartips är att flytta X procent från lönekontot till aktiedepån så fort lönen kommit in på kontot, med idén att pengar på kontot triggar konsumtionen. För egen del har jag inte det behovet, jag blir inte slösaktigare med mer pengar i plånboken.

Men jag börjar undra om inte sambandet gäller för Malmö kommun. Malmö är ju en av de stora vinnarna i det kommunala utjämningssystemet och hade jag toppat den listan hade jag tänkt att jag ville därifrån. Det måste väl ändå ses som ett misslyckande att inte kunna försörja sig själv?

Malmö har en helt annan syn på detta. De tycks konstant shoppa som att det inte fanns någon morgondag. I vissa fall kan det kanske diskuteras om utgifterna är att se som investeringar, något som kan löna sig på sikt, men visa mig den kalkyl som säger att stadens nyinköpta rosa enhörning ska gå med vinst i framtiden!

Den här (rent objektivt) skitfula skapelsen har plockat 900000 kr från den kommunala budget som Malmö har tiggt ihop från mer fungerande kommuner. Det är inga stora pengar för en kommun och med de sex miljarder som övriga landet varje år skänker Malmö skulle man ha råd att ställa nästan 7000 enhörningsstatyer på stadens gator, men det handlar om principer. Malmös politiker måste börja förstå att de inte kan sprätta iväg andras pengar på ren skit.

Så tillbaka till fenomenet pengar på kontot. Även om landets rika kommuner av någon absurd anledning skulle vilja fortsätta att försörja Malmö tycker jag att nästa års bidrag inte borde skickas automatiskt. Börja istället med att ta tillbaka den summa Malmö fått året innan. Sedan får lokalpolitikerna ansöka om pengar till varje projekt de inte har råd till med enbart Malmöbornas skattepengar, i videos som publiceras på kommunens och riksdagens hemsida så att alla engagerade medborgare i landet kan se vad Malmö vill göra med deras pengar.

Kanske skulle det göra Malmöpolitikerna mer återhållsamma. I annat fall tror jag att dessa tiggarfilmer kunde vara rätt underhållande.

32 kommentarer:

  1. Vi kanske inte skall vara så tuffa mot Malmö.
    Det är tyvärr bara en tidsfråga innan resten av Sverige ser likadant ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall skulle jag säga att det är ännu större skäl att dra slutsatser från Malmö, för att se till att det inte händer.

      Radera
  2. I sann Malmöanda så skulle nog de där tiggarfilmerna ha en väl tilltagen budget och idel stjärnor såsom Mona Sahlin, Göran Greider och Jan Guillou i rollistan. Notan skickas till Solna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De skulle absolut vara skojiga att se. Särskilt Sahlin, tror jag.

      Radera
  3. Jag high-fivade mig själv när jag läste att Malmöfestivalen är inställd även detta år. Nästan samtidigt kom nyheten om hästen och kostnaden på nästan en miljon. You win some, you lose some, mer lose om det är Malmö som bestämmer. Lokaljournalisten är glad iallafall https://www.sydsvenskan.se/2021-05-17/enorningen-ar-en-underbar-trost-nar-malmofestivalen-stalls

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enhörningen är inte bara en tröst alltså, utan "en underbar tröst". Jag brukar tycka att jag är duktig på att hitta glädje i det lilla, men i Maria G Francke har jag bestämt mött min överhen :)

      Radera
  4. Snacka om en gökunge som det kommunala utjämningsystem har blivit! Ja, det var knappast speciellt bra när det infördes heller, men det påminner väldigt mycket om hur det gamla skattesystemet kom att bli (pre 1988/1990) sett till dess "biverkningar" dvs eventuella fördelar överskuggades snabbt och kraftigt av dess nackdelar. Där nackdelarna hela tiden förnekades av politiker till dess att de stjälpte hela lasset och politiker helt enkelt var tvungna att göra någonting.
    Frågan är kanske när det kommer att inträffa, är det när Malmö tar emot åtta miljarder från andra kommuner och själva bidrar med fyra, dvs budgeten är dubbelt så stor som idag?
    Att politiker som kör på fel sida av vägen (klartext vänster) hela tiden velat höja kommunalskatten i lågskattekommuner kan inte ha ungått någon som är äldre än fem år gammal. De har i årtionden tittat snett på Lidingö, Danderyd och faktiskt även Stockholms stad och jobbat stenhårt för att skattegapet ska minska, dvs att de kommunerna ska höja skatten. Bakom ligger, förutom naturligtvis avundsjuka, tanken om att med högre skatt så kan de borgerliga styrena i de välskötta kommunerna undermineras, ja fundamentalt elimineras, och vänstertrafik införas även där. Trägen vinner som det heter.

    Så kommer skatteutjämningssystemet att minskas/tas bort? Inte så länge S-V-(a)-MP har något inflytande. Här körs fullt ändå in i kaklet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar helt klart som att Malmö (m fl) ser tillskottet som givet för tid och evighet, och då finns inte heller någon större vinst med att dra åt svångremmen. De egna kommuninvånarna (=väljarna) skulle ju inte få lägre skatt för det, så då kan man lika gärna bränna andras pengar för glatta livet.

      Jag kan inte bedöma hur välskötta Lidingö, Danderyd och Stockholm är, men det tycker jag inte heller att Malmö ska lägga så mycket energi på. De bör istället jobba stenhårt för att kunna försörja sig själva.

      Radera
  5. Satan vad matt man blir. Skatteutjämningssystemet är jag lite kluven till, kan tycka att det kan finns en poäng i vissa fall men att en kommun som Malmö med en stor befolkning i en "tillväxt region" behöver det måste vara ett gigantiskt underbetyg för de styrande. Men som skrevs i kommentaren ovan, finns få incitament för kommunen att inte bränna pengar på skit. Självrespekt lär inte vara ett bra vallöfte.

    Men pressmeddelandet var rolig läsning.
    Dels den här återkommande skiten med symbolhandlingar om att målade papperskorgar kan få folk att bli mer hbtqvänliga.

    Min absoluta favo

    Det är något magiskt med enhörningar. De symboliserar hur e det finns en styrka i att bryta normer och vara olika. Vilket är precis som årets Pridetema: #YouAreIncluded. Jag ser fram emot att se alla selfies som kommer att tas med enhörningen, säger Anna Tenfält.
    Nu har jag inte så fantastisk bra koll på enhörningar men my little ponny som funnits sedan 80-talet är väl bland det mest genomkommersiella produkterna som finns? Betyder ju inte att de inte kan symbolisera allt det där ovan men det kan i så fall en rostig spik med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan finnas en poäng med skatteutjämningssystemet, men så fort bidragstagaren ser det som en outtömlig spargris brakar systemet.

      Radera
  6. Cibus, skall flytta dessa från Nordea till LF Bank där jag har och samlar innehaven, näst på tur är från SEB, hela ISK berörs men först väntar jag på Swedencares och Nibes splittar i veckan, tjohoo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att någon är entusiastisk över börsen nu :)

      Radera
  7. Jag vet tyvärr inte vad som är värst. Skiten som Malmö lade folks pengar på, eller det vis de lokala politrukerna försvarade tilltaget? Jag ser det som rent kriminellt, inte bara korkat.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan konstatera att de inte ser beteendet att köpa enhörningar för skattepengar som bedrägligt. Malmöborna kan åtminstone rösta bort sina lokalpolitiker vart fjärde år, men skattebetalare i andra delar av landet som är med och finansierar Malmö har inte den möjligheten.

      Radera
  8. Kan vara värt att påpeka att vad en kommun får i bidrag eller betalar i avgift genom utjämningssystemet påverkas inte av kommunens egna kostnader eller skatteintäkter. Inkomstutjämningen beror av kommuninnevånarnas inkomster och kostnadsutjämning beror på ett antal strukturella faktorer.

    Ett fåtal kommuner med hög skattekraft betalar in till systemet. Mer än 40 kommuner får mer än Malmö. Eftersom Malmö har en stor befolkning blir det en hög totalsumma. Göteborg ligger väl bra till oxå. Sedan kan det inte vara konstigt att Malmö är en magnet för många flyktingar som kommer till Sverige. Man vill bo nära kontinenten. Öresundsbron och Köpenhamn. Är det Malmö som ensamma skall bära denna kostnad? Fast det är tacksamt att lägga ut en rosa enhörning på bild. Kommentatorsfältet reagerar varje fall som en Pavlos hund.

    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att om Malmö vore Sveriges i särklass rikaste kommun skulle de fortfarande få samma bidrag av andra svenska kommuner? För det var det du skrev nu.

      Malmö kommun skriver precis tvärtom på sin hemsida: "Hur mycket Malmö stad får beror på Malmöbornas inkomster och behov, faktorer som kommunen har svårt att göra något åt. Bidraget påverkas inte av hur Malmö stad sköter ekonomin."

      Således kan de fortsätta att shoppa enhörningar och om vettiga människor (i mitt kommentarsfält och annorstädes) INTE reagerade på det skulle jag se det som ett stort problem.

      Radera
  9. Skulle någon undra vem som får mest är det Pajala med 31000kr per innevånare. Malmö får 16700kr per innevånare. Man behöver inte vara så smart för att räkna ut att kommunstyret i Pajala står för andra utmaningar som det brukar heta än ledningen i Danderyd gör:-)

    Mvh Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och du kan vara säker på att om Pajala börjar lägga skattepengar på att spela in "ljudet av Pajala", anställa en skateboardsamordnare eller bygga rosa enhörningar kommer jag att skriva spaltmeter för att uppmärksamma det också, oavsett om kommunalrådet är rött, blått eller lila.

      Radera
    2. Som Danderydsbo har jag mycket större förståelse för att Pajala har stora kostnader där bördan kan delas med andra kommuner, till exempel för äldrevård, infrastruktur och skolor (pga glesbefolkat).
      Jag har mindre förståelse för att vi måste dra mer på seniorernas träffpunkt, stänga fritidsgårdar (även om mina egna barn inte tycker det är intressant att gå dit) och bibliotek eller har väldigt höga avgifter i musikskolan och på varenda fritidsaktivitet (fotboll, basket mm) bara för att Malmö inte bara ska få ha dessa aktiviteter nästan gratis utan dessutom lägga pengar på trams.
      (Det blev en väldigt lång mening, det där).

      Radera
    3. Ja, det många inte tycks förstå är att även förhållandevis rika kommuner har utgifter och måste göra prioriteringar. Surt att prioritera bort något till förmån för en rosa enhörning eller annat meningslöst konstprojekt i Konkursmalmö.

      Radera
  10. Varför har vi detta ujämningssystem? Helt enkelt för att staten vill att alla innevånare i Sverige ska få samma kommunala service. Oavsett var i landet de bor. Inkomstutjämningen finansieras huvudsakligen av staten. Resten finansieras av ett tiotal kommuner med hög skattekraft. Detta är högst rimligt.

    Vad en kommun får i bidrag eller betalar i avgift påverkas inte av kommunens kostnader eller skatteintäkter. Det beror av kommuninvånarnas inkomster. Det beror på strukturella faktorer som är opåverkbara för kommunen. Jag tror inte att inflyttningen till Pajala av miljonärer är särskilt stor.

    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller för att dölja strukturell vanskötsel på statlig nivå som drabbar enskilda kommuner.

      "Vad en kommun får i bidrag eller betalar i avgift påverkas inte av kommunens kostnader eller skatteintäkter. Det beror av kommuninvånarnas inkomster."

      Och du tror inte att kommunens skatteintäkter beror på kommuninvånarnas inkomster?

      Radera
    2. Om vi skulle ha samma kommunala service så skulle inte till exempel simhallarna i Solna, Täby och Danderyd ha dubbelt så hög inträdesavgift som Malmö. Men eftersom de måste skicka iväg en så stor del av sina skatteintäkter så går inte budgeten ihop utan att höja priset. Det gäller även andra saker som sopavgift och vatten. Kostnader som kommuninvånarna inte kommer undan.

      Radera
    3. Det kostar att ligga på topp. Men även att andra ska göra det på någon annans bekostnad.

      Radera
  11. Sparo,

    Det gör den givetvis, men i Malmös fall har man haft möjligheter att sälja ansenliga mängder mark. Man har fått in stora summor på detta. Punkt i för detta.

    MvH Lars

    MvH Lars

    SvaraRadera
  12. Vad i helvete är det för skitful sak idioterna betalat 900 tkr för? Vad fan händer i detta pissland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du låter nästan lite upprörd ;-)

      Radera
    2. Ja definitivt och tyvärr, undrar när man ska få läsa någon rolig och bra nyhet son omväxling?

      Radera
    3. Tack men inte så jag menade, menade när ska samhället hitta p nåt bra? Du gör ett utomordentligt bra rapportjobb redan ju!

      Radera
    4. Fast jag tycker att jag borde leta efter gladare nyheter också. Jag kan inte trolla, men allt är ju inte skit.

      Radera