lördag 15 maj 2021

Swish & a-kassa

I höstas ifrågasatte jag Helena Edlunds position när hon eftertaxerats för Swishintäkter. Nu kommer ett knepigare exempel.

Journalisten Otto Ekevi startade en Youtubekanal samtidigt som han gick på a-kassa. Han la ut sitt Swishnummer på kanalen och drog under åtta månader in c:a 5000 kr. Gissningsvis mest via Swish, men troligen är det också lite reklamintäkter i det. Då hörde a-kassan av sig och ville ha tillbaka de 43860 kr han fått i ersättning, med hänvisning till att han startat näringsverksamhet. Rätt eller fel?

Här är jag mer benägen att fria än i Edlund-fallet, främst av två skäl. Till skillnad från Edlund driver Otto Ekevi inget företag, och 5000 kr må vara pengar, men under perioden blir det 625 kr i månaden. Ekevi säger visserligen i SVT-reportaget att det inte ens räcker till knäckebröd, men som vanligt när knäckebrödsjämförelsen dras fram undrar jag var de köper sitt bröd. Handlar han Wasa Husman på Willys blir det nästan ett kilo per dag.

Men okej, han är inte den första journalist som visar sig dålig på på matte, och för att vara näringsverksamhet är det rätt små pengar. Det är en hobby som går plus. I bästa fall, har han köpt någon mikrofon, kanske ett kamerastativ och bjudit några intervjuoffer på fika är det troligare +/- 0.

Jag skulle snarare se Youtube som en jobbannons. ”Här är jag, det här kan jag, här är mina kontaktuppgifter.” Vore jag Otto Ekevis a-kassehandläggare eller arbetsförmedlare skulle jag tycka att det vore en bra grej. Vill de hellre att han sitter i tv-soffan och äter chips kan han säkert göra det, men det gagnar exakt ingen.

19 kommentarer:

  1. https://www.willys.se/sok?q=kn%C3%A4ckebr%C3%B6d&sort=compareprice:asc
    Vasa husman, 22,6 kr per kilo.
    Det behövs 1,16 paket per dag om man bara räknar kalorier, motsvarande ca 14 kr per dag eller 420 kr per månad å han drar in 625. Skulle inte rekommendera knäckebrödsdieten, men havregryn, mjölk och lite grönsaker på det så kommer han hela vägen fram. Är det roligt? Nej. Det är under Riksnormen för försörjningsstöd, vilket är VÄL tilltaget. (https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomiskt-bistand/riksnormen/)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde ju t o m Excel för att räkna ut det och fick det till 0,92 kilo/dag, men jag orkar inte räkna på det igen. Kalorier räknade jag inte på, men tror inte heller den dieten är att rekommendera.

      Radera
    2. En ganska fiberrik diet :-)
      Men bör bli "clean as a whistle" i slutröret. I alla fall om man unnar sig lite smör eller margarin också.

      Radera
    3. När kommentarsfältet går åt ett håll man inte hade räknat med... ;-)

      Radera
  2. Många system är bra när de fungerar som det var tänkt från början, i det här fallet blev det inte så bra.
    Systemfel som ofta när förutsättningar förändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det jag känner, att ingen vinner på att han straffas. Samtidigt ska ju inte a-kassa vara till för att kunna starta eget i lugn och ro. Svårt läge.

      Radera
  3. Byråkrati är härligt. I detta fallet håller jag med om att det snarare verkar stjälpa än hjälpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag nästan att a-kassan också skulle hålla med om, men det är inte helt lättlöst.

      Radera
  4. Lite märkliga regler kan ju tyckas. Är jag arbetslös får jag ju en allmosa från staten så jag inte blir hemlös eller svälter ihjäl. Det borde rimligtvis inte vara något hinder mot att försöka dryga ut detta genom att t.ex. klippa gräs, bygga altaner eller liknande som en hobby.

    Sen är det märkligt att hobbyinkomster inte kan vara skattefria upp till en viss nivå. Mycket jobb för några tusenlappar inkomst kan tyckas. Men även Skatteverket resonerar väl som "alla bäckar små".

    SvaraRadera
    Svar
    1. I detta fall är det ju inte socialbidrag utan a-kassa, som är en försäkring, om än till stor del statligt finansierad. Och inte Skatteverket, utan a-kassan, som protesterat.

      Men principen är nog densamma. Du får inte jobba och tjäna pengar när du är arbetslös. Okej att få tjäna upp till en viss nivå hade löst problemet i detta fall. 625 kr/månad måste rimligen hamna inom den marginalen.

      Radera
  5. Han skulle bett om gåvorna kontant skickade med posten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på svenska folkets ovilja att använda kontanter tror jag att det hade varit tufft. Folk orkar ju knappt ens slå in pin-kod när de handlar, så de lär inte handskriva ett kuvert, frankera och gå till brevlådan med det.

      Radera
    2. Du underskattar galna fans. Dom skickar allt möjligt om personen är lite populär.

      Radera
    3. Ja, men detta är inte Justin Timerlake eller Pewdiepie. I skrivande stund (alltså efter att detta uppmärksammats av SVT) har han 1840 prenumeranter.

      Radera
    4. Timberlake skulle det stått. Justin Timerlake är inte alls lika känd ;-)

      Radera
  6. Galenskapen som finns i all denna byråkrati tar aldrig slut, ungefär som skattepengar - det hittas alltid på nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir så när människorna som hittar på dumheterna gynnas av mängden dumheter.

      Radera
  7. Egentligen är ju betalsättet - dvs HUR pengarna kommer in - fullständigt irrelevant ur ett fiskalt/juridiskt perspektiv. Det spelar ingen roll om pengarna kommer via SWISH, Plus/bankgiro, kortbetalning eller som kontanter rakt i handen.

    Den springande punkten är som redan påpekats vad syftet med betalningen är, och vad den har för funktion för mottagaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För juridiken kvittar det, men för få hade orkat göra banköverföringar. Att knappa några sekunder på sin mobil är lättare, så utan Swish hade fenomenet knappast funnits.

      Radera