Sällan eller aldrig blir jag så rädd
för mänskligheten som när jag kör bil. Under en och samma bilresa
kan jag se bilister som kör åt fel håll på enkelriktade gator
(jag bor längs en, så det ser jag ofta redan från fönstret),
förare som stannar mitt i gatan helt omedvetna om att de har en
eller flera bilar bakom sig, och trafikanter som blinkar vänster i
rondellen samtidigt som de kör ur den (åt höger). Den sistnämnda
kategorin är såklart ovanlig eftersom de flesta förarna aldrig använder blinkers mer än möjligen när de redan börjat svänga.
Många rena idiotmanövrar tycks bero på att föraren knappar på sin telefon under färd. Jag vet inte om de justerar GPS-inställningarna, skriver/läser sms, plockar upp samtal eller gör något annat, men det är inte ovanligt att se förare med mobilen framför ansiktet, och många gånger när bilar wobblar från höger till vänster över hela körfältet misstänker jag rattsurfning. Jag antar att det inte hjälper till att lagen är utomordentligt slirig:
”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.”
Idioter (och de verkar nästan alltid
köra bil) kan ju hävda att de kan knappa på telefonen så länge
den sitter i en hållare, för i deras värld klarar de av
multitaskandet utan att körningen blir sämre. Blir de påkomna
kostar det oftast bara 1500 kr och den risken är extremt låg.
Vad gör myndigheterna, filar på hårdare krav och högre böter? Nej, de skapar fler appar för bilförare. Trafikverket ska t ex skapa en app för att varna för tåg vid obevakade järnvägsövergångar. Jag tror mig aldrig ha sett en bomfri järnvägsövergång där det inte varit lång raksträcka på järnvägen åt bägge hållen med en kilometerlång sikt. Men visst, det kräver ofta att man sänker hastigheten (det är ändå ofta stopptecken där) och tar sig tid att titta till vänster och till höger. Har du inte tid med det – kör inte bil!
Asså….
SvaraRaderaHur ofta sker det olyckor vid obevakade järnvägsövergångar?
När olycka sker, vad kostar det samhället?
Hur mycket kostar det att ta fram, utveckla och underhålla den där appen?
Tjänar vi något, dvs vad är mellanskillnaden?
Utan en djupare analys än så tror jag mig kunna säga att appen kostar mer än olyckorna idag. Dessutom kan man ju gå lite lotech och bara smälla upp bommar på oövervakade övergångar. Initial kostnad som säkert kan slås ut på ca 20 år m lite underhåll vart femte… garanterat billigare än en app…
Ganska sällan, men gissningsvis leder olyckorna ofta till död och alltid till höga materiella kostnader.
RaderaMen den intressanta frågan måste ju vara om en app får ner antalet olyckor. Jag tror snarare att det blir som när fotgängare fick företräde vid övergångsställe och började kliva ut i gatan utan att förvissa sig om att bilarna stannar. Den gången tekniken fallerar (och det gör all teknik ibland) kan det bli olyckor av att bilförare litar till appen istället för att nyttja sina egna sinnen.
Så ja, bommar vore bättre, eller bara en informationskampanj.
Spännande hur de tänkt sig att appen skall användas i praktiken. De menar alltså att man skall ha appen uppe (inte i handen utan fastsatt med hållare i bilen) så man kan se information på skärmen under körning? Så istället för att titta åt höger och vänster i samband med att man korsar skall man alltså istället lita på att appen informerar!? Och vi är säkra på att detta inte är ett skämt? :)
RaderaDet pågår ett mångårigt arbete med att säkra eller bygga bort obevakade järnvägsövergångar. Takten påverkas av hur mycket skattemedel som allokeras till just detta. Otillräckligt, enligt mig, men jag vill inte betala ännu mer skatt, utan ser hellre att infrastrukturen som helhet flyttas upp ett par pinnhål i budgetprioriteringen på bekostnad av någon kamelfarm eller onödig myndighet.
RaderaUnder mina pendlingsår på landsvägen såg jag folk som rakade sig, sminkade sig och åt frukost i godan ro, medan de vinglade kors och tvärs över vägen. På 15 år såg jag endast två poliskontroller, två dagar i rad på samma ställe. Jag blev stoppad första dagen och fick blåsa alkotest, andra dagen tyckte de tydligen att jag såg nykter ut, så då blev jag inte stoppad.
Jag vet varken hur den ska funka eller vad den kommer att kosta i slutändan, men jag tror att det hade gått att använda tiden och pengarna bättre än att skap en app.
RaderaNär jag jobbade natt och körde runt i en rostig Volvo 240 blev jag stoppad minst en gång i veckan i snitt, men det var 30 år sedan, alltså på den tiden det fanns poliser även utanför stationerna.
Angående många idiotmanövrar. Med tanke på hur många som har bil, fast de inte borde det sett till deras ekonomi och/eller att det faktiskt finns gott om alternativ och/eller att man skulle kunnat planerat sitt liv bättre så man slipper sitta och köra hela tiden, så är det väl kanske inte så konstigt att idiotierna fortsätter även när man satt sig i fordonet...
SvaraRaderaNej, men just bilidioti känns som ett kraftigt eskalerande problem.
RaderaJag bor med en person som svänger höger in och höger ut i en rondell precis som alla andra. Men som blinkar vänster. Många år sen nu jag slutade att påpeka detta felaktiga blinkande, blev så dålig stämning jämt. Sambon har iaf börjat blinka höger ut när hon fortsätter på samma väg som innan rondellen.
SvaraRaderaKänner igen det där med dålig stämning. I vårt fall handlar det om en som aldrig stannar helt vid stoppskylt/linje, vilket jag inte längre ids påpeka.
RaderaMen vad hade hon för argument för att göra fel då?
RaderaAtt inte stanna helt vid stopptecken kan visserligen bli dyrt, men det drabbar knappast någon annan, men att blinka åt ett håll och blinka åt det andra känns som ett källa till många möjliga trafikolyckor.
Jag tycker det kan öka tydligheten att blinka vänster sålänge man kör runt i rondellen, men självklart ska man blinka höger när man sedan svänger ut. Kan många gånger vara svårt att se bilars högerblinkers när man själv står lite snett för att köra in i rondellen. Inte för att många blinkar ändå som du skriver.
SvaraRaderaJust i rondell tycker jag att det viktigaste är att man ligger rätt än att blinka, men att blinka vänster när man svänger ur rondellen riskerar att bli riktigt läskigt.
RaderaJa det håller jag med om, jag bor väl på landet... kör i princip bara i enfiliga rondeller. När det är fler körfält så blinkar jag nog inte vänster utan väljer som sagt inner eller ytterfil.
RaderaMin körlärare sa till mig att inte blinka i riktigt små rondeller. Men det var ett tag sedan.
Radera