En kvinna från Lappland
covidvaccinerade sig i Halland, vilket resulterade i att hennes
lokala sjukstuga nekade henne den andra sprutan.
Det låter jättefint med ”vårdval”, men det verkar ofta så här
det funkar i praktiken. Regionerna är så stela att man undrar om
någon i organisationerna hade klarat att jobba med någonting annat.
Jag blev själv drabbad av denna
stelbenthet i vintras när jag pga ett missförstånd mellan två
vårdinstanser fick en tid på Danderyds sjukhus. Jag är lite för
rädd om min hälsa för att låta klåparna på denna skyddade
verkstad ge mig vård, så den bokade jag av (det tog bara tre försök
innan Danderyd förstått budskapet, efter att jag till slut skrivit
till dem att ”jag ska INTE stå i väntekö, jag ska inte vårdas
av er vare sig nu eller i framtiden – TA BORT MIG FRÅN LISTAN!!!”.
Jag känner en tjej som jobbar på
Akademiska i Uppsala och hade hört positiva saker både från henne
och andra om motsvarande avdelning där, så jag ringde och kollade med dem om min husläkare i Region Stockholm kunde boka in mig där och det
gick fint. Så det sa jag till min husläkare, men inte kunde han
göra det, för en gång i forntiden hade han försökt skicka en
patient till ett annat landsting och det hade strulat.
För 25 år sedan bodde jag i en
geografiskt stor kommun i norra Västmanland där jag jobbade i ena
änden och bodde i den andra. För att slippa ta ledigt från jobbet
en halv dag för att åka fyra mil enkel resa och samma väg tillbaka
undrade jag med min lokala vårdcentral om jag inte kunde söka vård
på den andra, några hundra meter från mitt jobb. Jadå, sa de. Nej, du är ju inte inskriven här, sa
den. Så jag ringde tillbaka till den första som sa: ”De ska ta
emot dig, vi tar ju emot deras patienter.” Och så där höll det
på medan jag funderade över om jag var utsatt för ”dolda
kameran”.
Trots att det i slutändan är samma plånbok som står för notan kan alltså småpåvar tjafsa i oändlighet. Jag kan inte komma på någon annan bransch där ”Kunden har alltid rätt” används mindre. Ska vara byggbranschen då...
Mmmmh…
SvaraRaderaFör många år sedan fick jag åka från jobbet för att hämta ett barn från skolan. Han grät och klagade på smärta i örat så min första tanke var: öroninflammation, jag drar förbi vår vårdcentral/husläkare och ber han kolla lite snabbt, kan ju inte ta mer än max 5 minuter för en läkare att kolla i örat och skriva ut recept
Blev tvärstopp, ni har inte bokat tid. Åk till närakuten istället var deras råd. Men den öppnar ju inte förräns om 5 timmar, ska jag behöva åka till ett stort sjukhus med akutmottagning för en misstänkt öroninflammation? Det är ett barn vi pratar om… Nope, ni har ingen tid.
Som tur var fick mitt barn just där och då ett smärtanfall och bölade stort, tog sig för örat och klagade att det gör såååå oooooooont i örat. En av sjuksköterskorna mjuknade då och frågade en läkare som gick förbi om han kunde kolla örat. Sagt och gjort, på 3 minuter hade han konstaterat öroninflammation och skrivit recept i receptionen på vårdcentralen…
Hur f-n kan man bete sig på det viset när man valt att jobba i ett serviceyrke?! Tur att det löste sig.
RaderaHåller med. Å bara jävla tur att telningen började skrika just där och då. Annars hade jag behövt boka tid till dagen efter eller åka till en akut å sitta och vänta till säkert midnatt…
RaderaKan rekommendera boken "Detta är Lean" av Niklas Modig och Pär Åhlström. Där har de med några exempel från vårdsektorn, dels hur den till stor del är uppbyggd i Sverige och dels hur den borde vara uppbyggd om man ska sätta kunden i centrum (användning av dyr utrustning och kompetens komplicerar saken, t.ex.).
RaderaIntressant, tack för tipset!
RaderaProblemet är väl att gör man så för den ena så kommer snart 10 till och ska göra på samma sätt och då är de inte 3 minuter nå längre.
RaderaSen är ju inte systemet vi har idag nå bättre...
Hör det till vanligheterna att det kommer tio till får man väl styra verksamheten därefter. För det är ju kunderna som systemet ska vara byggt för, och det är dessutom vi som finansierar det.
RaderaPå "min" vårdcentral har de t ex dubbla receptioner. Först presenterar man sitt ärende i den ena och blir visad till väntrummet där man så småningom får prata med personal i nästa reception (och ingen av dem verkar precis överöst med jobb). DET är inget jag vill betala för.
Tyvärr är det lika krångligt från insidan också. Olika krångligt på olika ställen dock....beror på organisation och personer.
SvaraRaderaTyvärr tror jag det många gånger handlar om pengar....
Systemet är oftast uppbyggt att du får en summa pengar detta år som skall räcka till ett visst antal patienter. Ju färre patienter du tar desto MER får du per patient. Ju fler patienter du tar desto mindre får du per patient.
Vet inte hur många gånger vi som klinik försökt få regionen att förstå att vår budget överskreds med ca 10% för att vi behandlat ca 10% fler patienter.....
Har dock jobbat på kliniker som tar betalt per patient (där man som klinik själv sätter priset) och det är nästan värre. Det blir ett helvetes jagande efter diagnoser/ åtgärder och i vilken ordning de skulle stå.....för att få mest betalt.
Det blev en massa bråk om varför inte en helt oviktig diagnos som inte hade med vårdtillfället inte fick stå först....för då skulle vi få mer betalt.
Dvs mer tid spenderades på att få pengar än att dokumentera det som var bäst för patienten.
Ett tredje alternativ jag jobbat med är det som fungerat bäst, men bara för vissa organisationer. Denna klinik har dokumenterat vad den kostat under året och vilka undersökning den gjort. Sedan får den betalt x antal kronor per undersökning nästa år. Detta har resulterat att man går plus så länge man förbättrar organisationen. Vilket i detta fall lett till en välfungerande organisation.
Jag vet inte vilket som är bäst.....tror dock att mestadels ligger problemet INNAN sjukvården.
Har jobbat på ställen med hög skatt som dock ligger trevligt till, dvs många har sommarställen där....eller rättare sagt april till oktoberställen. dvs mer än 50% av året. Men de är skrivna i "hemkommunen" som har flera procent lägre skatt.
De brukar vara riktigt arga för att de skickas "hem" till där de betalar skatt för vården de söker.
Jag skulle föreslå (tror jag)
Alla betalar exakt samma % oavsett man är skriven.
Region/klinik 1 tar betalt av region/klinik 2 för antal patienter omhändertagna enligt schablon (dvs inget "ekonomi" arbete för vårdpersonalen)
Man får söka vart man vill.
Som det är nu är systemet snarast byggt för att krångla till det för både personal och patienter.
mvh
THZ
"Tyvärr tror jag det många gånger handlar om pengar...."
RaderaMen alltihop är ju skattepengar så då handlar det ju bara om fördelning. Som patient/finansiär känner jag bara: Lös det! Vi har mängder med administratörer och politiker (förmodligen fler än något annat land i världen) vars enda jobb är att fixa sånt.
För att förstå varför vårdcentraler/husläkare inte vill att man ska söka vård där man inte är listad (skriven) måste man förstå ersättningssystemet.
RaderaDetta är komplext, ersättningar utgår ifrån olika index beroende på ålderssammansättningen, sjuklighet (ACG) och socioekonomiska faktorer (CNI) men även andra faktorer kan förekomma. Normalt får en vårdcentral pengar (budget) utifrån dessa siffror ca 1-2 år bakåt i tiden. En liten vårdcentral med 6000 listade patienter kan ha en snittpeng på 5000 kr/person/år och får då 30'' i ersättning och har då råd med ca 30 anställda. Unga, gamla, svårt (kroniskt) sjuka, arbetslösa, lågutbildade, utrikes födda ger hög peng medan medelålders, välutbildade och friska kan ge så lågt som 500 kr/år.
Det som dränerar ekonomin är det som kallas utomlänstaxan, dvs om du söker vård utanför din vårdcentrals område får vårdgivaren debitera din vårdcentral för besöket. 2016 låg den på 2000 kr per läkarbesök och lägre för andra typer av besök. Med anledning av att nätläkarna började debitera efter denna taxa har den nu successivt sänkts till max 500 kr per besök. Om man leker med tanken att hälften av de listade har sommarhus i en annan kommun och söker läkare där i snitt en gång per sommar för myggbett, solsting, stukad fot etc så skulle ekonomin för vårdcentralen ha havererat och en stor del av personalen hade fått sägas upp. Problemet är väl att reglerna kommer från en tid när rörligheten och benägenheten att söka vård utanför hemorten var så liten att detta inte var något bekymmer. Detta visar bara på att det finns behov av moderinsering av ersättningssystemen.
Men som sagt, då får de väl lösa det. Skicka med rätt slant med patienten. Ibland låter det som att patienterna är till för sjukvården och inte tvärtom. Och en vaccination i en annan region, eller ett vårdcentralsbesök i sin egen kommun, men på en annan vårdcentral än den närmast bostaden kan ju inte ens vara svårt att hitta lösningar för.
RaderaVad gäller vaccinationen är det krångligt av logistiska skäl att vaccinera sig i olika landsting, det måste planeras noggrant vad gäller 1:a och 2:a dosen pga vaccinets hållbarhet och tillgänglighet. Det går inte att bara dyka upp och kräva vaccin...
SvaraRaderaVet inte om du läst den länkade artikeln, men hon dök inte upp och krävde. Hon bokade tid, och fick en. Sedan upptäckte de att hon fått spruta 1 i en annan del av världen och då skulle hon straffas.
RaderaKommunikationen mellan olika landsting är fullkomligt eftersatt. Medan övriga världen har ett modernt tankesätt, där din mobil har konstant uppkoppling med din bil, brevlåda, ljudanläggning och toastol (allt på olika platser om du önskar), så har sjukvården samma tänkesätt som på tidigt 90-tal. Vissa regioner med lite framåtanda har börjat fundera på om man kanske skulle uppdatera Faxen till något mer modernt inom de närmsta fem åren eller något. Detta är ett tydligt exempel på hur hela systemet funkar. Människorna som jobbar där verkar ofta omedvetna om hur världen förändrats utanför vården. Det är bisarrt.
RaderaBara en sån sak som att olika vårdinrättningar har olika datasystem och därigenom blir det omöjligt för dem att kommunicera på annat sätt än via brev och möjligen telefax. Bisarrt var ordet.
RaderaFolk verkar lägga någon sorts heder i att isolera sig sådär. Poängterar du att andra regioner har ett bättre system som funkar smidigare, så kommer folk reagera defensivt. Både anställda och chefer kommer reagera med "här har vi alltid använt det här programmet och det har alltid fungerat. Det är dessutom omöjligt att koppla samman två regioner för servrarna är lokala". Så om även de anställda har den attityden så tror jag inte att någon relevant förändring kommer ske inom min livstid. Och jag har förhoppningsvis minst 40 år kvar
RaderaYtterst lite verkar ha hänt de senaste 30 åren, alltså ungefär den tiden som gått när "allt" är datastyrt. Visst kan de få ha olika datasystem, men då får de väl för i helvete se till att systemen kan kommunicera med varann! Vården har väl hört talas om internet (även om de inte använder det).
RaderaI december 2020 var jag pga sjukdom inom familjen inte på min hemort utan på ett ställe i Skåne, när jag behövde söka vård. Döm om min förvåning när jag fick reda på att det fortfarande skickades PAPPERSremisser. Det gick inte att kolla blodprover eller remisser via 1177. Så istället behövde jag ringa till vårdcentralen (flera gånger för att komma fram) för att få reda på resultatet. Allt annat än smidigt. De skickade ett brevsvar till min hemadress i en helt annan del av Sverige över en månad senare. Normalt bor jag i en av Sveriges större städer och där var det väldigt länge sedan pappersremisser användes (decennier)... /Babette
RaderaInte nog med att det skickas pappersremisser. Jag hade en husläkare som skulle skicka en till närmaste sjukhus (eftersom de självklart inte hade samma datasystem, det verkar finnas en miljon stycken) och sa att det skulle ta minst en vecka. Jag ifrågasatte tiden, det var en mil, så jag hade själv kunnat springa bort med pappret på mindre än en timme. Men jodå, innan det var framme på rätt avdelning brukade det ta en vecka. Helt sanslöst!
RaderaSå går det när Moderater å SD ska privatisera allt då tänks det bara vinstpengar. Varje patient som är skriven till en vårdcentral får ca 5000 kr. Varje individ som vill hoppa av kostar alltså pengar och vården blir ju såklart skev.
SvaraRaderasossemats
Jag vet inte vad de har för politisk majoritet i Västerbotten, men jag anar att varken M eller SD är inblandade. I Åsele kommun, där den aktuella sjukstugan ligger, har M 0 mandat, SD 1. Störst är S med 12 följt av C med 9, alltså två tydliga vänsterpartier.
RaderaEfter åtta år i branschen, är det där min erfarenhet också. Småpåvar som ska bestämma och hävda sig. De hamnar ofta i småskaliga krig med varandra och startar hämndaktioner för att ge igen på varandra. Detta är på och emellan sjukhus i samma region. Mellan regioner är det färre krig för det är så lite kommunikation mellan dem. Drar du in vårdcentraler också så kan du multiplicera det där med 10.
SvaraRaderaI norra Värmland funkar det okej, för det är ungefär samma personal som roterar runt på olika vårdcentraler. Så det bildas färre fejder. Att påstå att den allmänna kompetensen i vården över lag motsvarar något minimikrav är en helt annan diskussion dock. Min bror sökte vård här och fick Alvedon. Men han förstod att han hade större problem, så han sökte i Oslo också. Där blev han inlagd i flera månader för akut hjärtproblem. Om det representerar en verklig skillnad mellan Sverige och Norge generellt låter jag vara osagt, men det speglar åtminstone min förbittrade syn på tillvaron i Sverige.
Och det värsta av allt är att om du konfronterar berörda makthavare bland politiker och på vårdinrättningarna har de garanterat tusen skäl till varför Sverige är bättre än Norge även i detta fall, att tryggheten i Sverige är bättre eller något annat idiotargument trots att man har facit. Att Sverige noggrant följt reglerna hjälper föga om patienten dog.
RaderaExakt! Rutinen på papperet följdes till punkt och pricka. Därför är Sverige bäst. Även om det av en händelse skulle stå att man tar fram giljotinen vid vissa åkommor, så skulle Sverige vara bäst. För Norge är inkompetenta och följer inte sina giljotindirektiv. De gav patienten gips i stället.
RaderaOch med den inställningen kan man ju heller aldrig bli bättre. För det är ju ingen idé att försöka förbättra sig om man ändå alltid är bäst, för att man är det, för att man rapporterar att man är det eller för att de andra sägs rapportera falskt.
RaderaLite som svensk skolas inställning till Pisa. Lycka till att få en bra skolgång i ett sådant land.
Japp! Här har en kvinna i Åsele försökt tränga sig före i vaccinations kön. Man åker till Laholm. Då går det väl utmärkt att fortsätta vaccinera sig där. Men det passar tydligen inte. Nu skall man tränga sig före i kön på hemorten oxå.
SvaraRaderaSkulle vilja skicka en stor blombukett till denne avdelningschef som stod upp här.
Mvh Lars
Vart framgår det att hon försökt tränga sig? Jag vet inte varför hon var i Laholm, men har hon inte vägarna förbi där igen förstår jag om hon tycker att det är långt från Lappland. Och sedan har hon bokat en tid i Åsele, är det att försöka tränga sig?
RaderaOff topic!
SvaraRaderaÄr Maria Burman präst? Bloggaren länkar till en bild?
Mvh Lars
Det verkar så. Kan vara första gången jag tar en präst i försvar :)
RaderaJapp! En präst i Åsele hade vägarna förbi i Laholm. Kanske kan det vara så att man letat upp en tid där man hittat den.På internet. Anmält sig där och åkt dit och vaccinerat sig. Sedan kräver man att få andra sprutan på orten där man bor. Sparo,gillar din blogg men tycker att du är ute och svävar nu:-) Alla kan ha en dålig dag.
SvaraRaderaMvh Lars
Jag ser inte problemet om så vore. Här i krokarna har man haft stora mässhallar för massvaccinering som stått i stort sett tomma trots att det funnits både vaccin och vaccinatörer, så vad gör det om en präst från en annan del av Sverige nyttjar en tid ingen annan vill ha och en dos som annars fått slängas? Förklara gärna det, för jag förstår verkligen inte problemet.
RaderaMin dotter hade sprickor under fötterna och klöste sig själv på under fötterna på nätterna. Åkte till vårdcentralen där de råka ha en hudspecialist som inte hade något klart besked. Fick salva som inte hjälpte. Andra besöket var en AT läkare som tyckte vi skulle göra en alergiutredning men som den första specialisten satte stop för.
SvaraRaderaVart 3 månader med besök på akuten med starkare ö starkare salvor och till sist fick vi ett besök på Örebro sjukhus på hud, sista tiden man kunde få för dagen. Då kom alla läkare in på avdelningen och försökte övertyga oss att dottern hade dålig hy och att det omöjligt kunde vara allergi.
Sen ringde vi runt och fick gehör från en läkare i Karlskoga som sade att de kunde göra ett allergitest för att lugna föräldrarna.... De var allergi och alla problem försvann när vi tog bort ett födoämnen. Det roliga var att den läkaren var den första specialisten s man.
Typ 20 läkarbesök där inge våga gå imot
Den första diagnosen.
Bra att det löste sig. Tur att ni var ihärdiga.
RaderaJag känner igen det där. Har hört flera läkare i intervjuer ondgöra sig över att patienterna googlar sina tillstånd och har en massa egna åsikter när de kommer in, men själv har jag flera gånger haft rätt av den anledningen när läkare haft fel. Till slut har de gått med på att testa för det jag föreslagit och så får de krypa till korset. Det viktigaste borde ju vara att patienten blir frisk, inte att läkaren får rätt.