För två år sedan bloggade jag om mopedbilar,
de där förkrympta bilarna som nästan är lika dyra som riktiga
bilar, men som går långsammare och därför får framföras av
minderåriga.
Då hade jag ännu hopp om unga med de
lite mer folkliga epa- och a-traktorerna. Det är ombyggda bilar,
vanligen med flak, som får framföras i 30 km/h och därför är
utrustade med en trekantig LGF-skylt bak.
Men det hoppet har dött nu när jag läser om unge Milton som rattar en a-traktor av märket Hummer och Elsa som fick en Porsche Cayenne på 15-årsdagen.
”Den här är lite äldre från 2007 och då blir de inte så dyra som de nya.”
Nej, de stämmer ju. En Cayenne från 2007 kostar
”bara” runt hundratusen, och även om en a-traktor troligen är
lite dyrare (fråga mig inte varför, men det funkar så) är den
mycket riktigt billigare än en ny som ligger en bra bit över
miljonen. Hennes formulering ger en tydlig vink om att hon inte har
en aning om dessa prislappar. Pappa betalar och eftersom pappas
första bil var en Porsche inköptes en sådan även åt dottern,
”det bara blev så”.
När jag var i hennes ålder åkte jag
moped. Jag hann med två faktiskt, inte för att jag hade ett
brinnande mopedintresse utan för att den ena var sämre än den
andra. Det betalade jag själv med pengar från eget arbete, sommar-
och kvällsjobb, och jag är inte ett dugg avundsjuk på Milton och
Elsa.
Tvärtom faktiskt! Om mina föräldrar
hade curlat mig hela min barndom och gett mig en epa-traktor värd
hundratusen eller ännu mer när jag var 15-16 hade det kanske tagit
decennier innan jag förstått pengars värde. Nu hade jag rätt
bra kläm på ekonomi och pengar väldigt tidigt. Jag är otroligt
tacksam för den vetskapen för den går inte att översätta till
varken Porschar eller Humrar.