2022 får man dra av 18,50 kr/mil för
jobbresor med egen bil, men först efter att man kommit upp i 11000
kr. Innan dess får man stå för hela kostnaden själv, vilket t ex
lär gälla nästan alla säsongsarbetare.
Nu betalar man betydligt mer än 18,50 kr/mil redan på macken.
Räknar vi in värdeminskningen är avdraget, som för övrigt legat ganska konstant i många år, ännu sämre.
Redan 2009 var det 18,50 kr (men med 8000 kr i schablonavdrag). Vad
kostade soppan då, en tia?
Säg att du har tre mil till
jobbet, jobbar heltid och det kostar dig 50 kr/mil att köra (det priset tror jag är lågt för de flesta). Då blir den faktiska kostnaden
runt 67500 kr/år (45 veckor á 30 mil). Avdraget blir 13975, vilket
med 30 procents skatt gör att du får tillbaka 4192 kr. 63308 kr får
du stå för själv medan politikerna betalar tillbaka ungefär en
fjärdedel av den drivmedelsskatt du betalat under året.
Frågan är vid vilken brytpunkt folk väljer att sjukanmäla sig för att slippa tanka. Kanske får vi svaret vid ishockey-VM i maj, varma sommardagar i juli, älgjakten i oktober eller fotbolls-VM i november.