Bloggtips från
Anders Persson. För några år sedan pratades det mycket om
ecodriving, eller ”sparsam körning” som enkelt går ut
på att köra bränslesnålt. Det bedrivs kurser i detta, inte minst
för lastbilschaufförer där skillnaden blir större. Att behöva
stanna en långtradare helt istället för att rulla långsamt och
därigenom undvika stoppet kan kosta flera liter diesel. Det blir många kronor på en arbetsdag, inte minst för ett företag med
många bilar.
Nu när det kostar en förmögenhet att tanka borde ecodriving vara populärare än någonsin, men när hörde ni senast någon prata om det? När jag skrev den här texten kontaktade jag några företag som håller ecodriving-kurser för att höra om de ville sponsra texten. Det ville de inte. Så här sa ett av dem:
”Ecodriving har blivit ganska osexigt (börjar bli till åren nu) och vi bedriver själva mycket lite utbildning just nu.”
Jag tänkte att miljöorganisationer borde skrika sig
hesa för mer utbildning av denna typ, men kanske tänker de bara en
tanke i taget och just nu är elbil modeordet. Som tänkande och
tankande människa som inte har för avsikt att langa fram en mille
för en Tesla är det desto viktigare.
En av mina första bilar var en Ford
Country med en 351 Cleveland V8-motor. Bilen vägde över två ton,
men med den motorn kunde man få den att bokstavligt talat hoppa iväg
när man tryckte på gasen. Nackdelen var att det var lätt att få
upp bensinförbrukningen i tre liter milen, så den Forden blev min
kurs i att köra snålt. Tänk er att köra med ett ägg under
gaspedalen och att hålla motorvarvet lågt trots att det retar upp
mottrafikanterna.
Det var ingen ekonomisk bil oavsett
körstil och inte blev det bättre av att den köptes in dyrt och
såldes billigt, men tusan vet om jag inte har nytta av den där
”kursen” än idag. Jag har frågat säljarna till de bilar jag
köpt vad de drar och många gånger kommit billigare undan än deras
siffra, som man väl ändå får misstänka inte överdrivits för
att vara på den säkra sidan.
För det lönar sig inte att ligga och pressa på motorvägen eller köra ryckigt i stadstrafik. Det vet nog alla innerst inne, men som så ofta när det kommer till ekonomi kopplar man inte ihop teori och praktik.