söndag 6 november 2022

Eco-driving

Bloggtips från Anders Persson. För några år sedan pratades det mycket om ecodriving, eller ”sparsam körning” som enkelt går ut på att köra bränslesnålt. Det bedrivs kurser i detta, inte minst för lastbilschaufförer där skillnaden blir större. Att behöva stanna en långtradare helt istället för att rulla långsamt och därigenom undvika stoppet kan kosta flera liter diesel. Det blir många kronor på en arbetsdag, inte minst för ett företag med många bilar.

Nu när det kostar en förmögenhet att tanka borde ecodriving vara populärare än någonsin, men när hörde ni senast någon prata om det? När jag skrev den här texten kontaktade jag några företag som håller ecodriving-kurser för att höra om de ville sponsra texten. Det ville de inte. Så här sa ett av dem:

Ecodriving har blivit ganska osexigt (börjar bli till åren nu) och vi bedriver själva mycket lite utbildning just nu.

Jag tänkte att miljöorganisationer borde skrika sig hesa för mer utbildning av denna typ, men kanske tänker de bara en tanke i taget och just nu är elbil modeordet. Som tänkande och tankande människa som inte har för avsikt att langa fram en mille för en Tesla är det desto viktigare.


Startar den bra?

En av mina första bilar var en Ford Country med en 351 Cleveland V8-motor. Bilen vägde över två ton, men med den motorn kunde man få den att bokstavligt talat hoppa iväg när man tryckte på gasen. Nackdelen var att det var lätt att få upp bensinförbrukningen i tre liter milen, så den Forden blev min kurs i att köra snålt. Tänk er att köra med ett ägg under gaspedalen och att hålla motorvarvet lågt trots att det retar upp mottrafikanterna.

Det var ingen ekonomisk bil oavsett körstil och inte blev det bättre av att den köptes in dyrt och såldes billigt, men tusan vet om jag inte har nytta av den där ”kursen” än idag. Jag har frågat säljarna till de bilar jag köpt vad de drar och många gånger kommit billigare undan än deras siffra, som man väl ändå får misstänka inte överdrivits för att vara på den säkra sidan.


Förbrukning? Knappt mätbar.

För det lönar sig inte att ligga och pressa på motorvägen eller köra ryckigt i stadstrafik. Det vet nog alla innerst inne, men som så ofta när det kommer till ekonomi kopplar man inte ihop teori och praktik.

41 kommentarer:

  1. Hade en kollega av yngre modell och när han tog körkort var ecodriving en del i utbildningen. Han påstod att man kunde bli kuggad om man inte körde tillräckligt ekonomiskt.

    Var tvungen att googla och det är med nu med, vet dock ej om man kan bli kuggad om man är dålig på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är säkert diskriminerande att kugga någon nuförtiden. Alla ska med :)!

      Radera
    2. Jag håller på att ta lastbilskörkort just nu och jag kan dels säga att det är minst 5 gånger svårare än att ta B-körkort (vilket ju vilken idiot som helst klarar) och att det läggs enormt fokus på framförhållning och ecodriving. Man kan enligt min körlärare tydligen bli kuggad för att man gasade lite för länge och höll 30 km/h istället för 20 km/h när man ser att det är rött 150 meter längre fram. Även om man så klart utan minsta risk för olycka även hinner bromsa från 30 km/h på 150 meter.

      Radera
    3. Fem gånger svårare låter helt rimligt.

      Radera
    4. Kan med några år i branschen påpeka att det än så länge inte råder någon brist på idioter med c-kort. Däremot så har körning av tunga fordon fått mig att anse att det är alldeles för lätt att få behålla körkortet över huvud taget. Det är så oerhört många billister som begår mordförsök light utan att ens veta om det. Självmordskandidater är heller inte ovanligt. Händer i alla fall en gång i månaden att någon distraherad billist bränner om på högersidan när jag i god tid signalerat filbyte och egentligen bara lever för att jag inte är lika ouppmärksam som dem. Favoriten var nog när jag signalerade högersväng i ett trångt bostadsområde och en kvinna på väg till dagis då valde att *baxa* upp sin barnvagn (barn i vagnen) mellan min bil och ett staket så att vagnen gick på två hjul. Hon väljer att kliva rakt in i min döda vinkel när hon borde se att jag kommer svänga och placerar sina barn i en position där de dör om jag slinter på ratten. Var alldeles matt efteråt och kom mig inte ens för att säga åt dumfan vad hon gjorde.

      Radera
    5. Jag håller med om allt, men utan att ha C-kort. För ett drygt år sedan såg jag en taxichaufför köra i lugn och ro på enkelriktat efter att ha valt den vänstra filen när vägen delade sig, så yrkestrafikanter tycks inte mer rädda om körkortet än andra.

      Och visst är det häpnadsväckande att folk kastar ut sin bil framför en långtradare med ordentlig bromssträcka eller att de kastar ut sin barnvagn rätt ut i gatan utan att reflektera över att alla inte har järnkoll och kan stanna på två meter från 50 km/h. Vad ska de skriva på gravstenen efter att ha blivit överkörda, ("Han hade väjningsplikt"?!

      Radera
  2. Jag har tyvärr sen senaste jobbytet blivit pendlare och varvar bilkörning med att åka kollektivt. Min SUV(behöver den pga många barn) drar kring 0,8l diesel/ mil när jag följer trafikrytmen och håller 120km/h på motorvägen. Men då jag är sparsam av mig har jag börjat sänka hastigheten till 90 km/h och stänger av acn när vädret tillåter. Har då tagit mig ned till 0.56 l/mil. I mitt fall ger det en besparing på ca 100kr/arbetsdag, tidsförlusten mindre än 10 min.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Stänger av acn när vädret tillåter"? Jag har aldrig haft en bil med AC och överlevt varenda resa :)

      Bra besparing, hur som helst.

      Radera
  3. Det var märkligt att ecodriving inte längre är inne, för man spar ännu mer pengar idag än för några år sedan genom att köra snålt.
    Jag håller koll på bränsleförbrukning genom att beräkna kilometersnittet sedan förra tankningen. Då blir det en slags tävling, man vill inte få sämre resultat än senast. Då ser man också med egna ögon att körsätt och hastighet gör skillnad på minst 10%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att spara pengar borde alltid vara inne.

      Radera
  4. Jag tog körkort när jag var 18 ar, missade första uppkörningen, körskoleläraren pastod att jag körde "för säkert", att jag alltsa körde för bra (antagligen redan da eco-driving :) ). Men jag hade övningskört mycket med min mamma, och trots det blev jag kuggad pa körningen, inte teorin. Men tva veckor senare fick jag lappen. Vad jag nu skulle med den till.

    När jag var ung hade jag inte rad med bil, och senare i livet har jag alltid bott centralt med tillgang till kollektivtrafik, sa jag har aldrig ägt eller behövt en bil. Jag är alltsa väldigt bekant med buss, tag, sparvagn och tunnelbana samt ibland taxi. Det var inte av klimatskäl, det blev bara sa, men idag inser jag hur mycket pengar jag sparat pa det. En gang räknade jag ut att jag skulle kunna aka taxi nästan varje dag till och fran jobbet för samma summa det skulle kosta att ha bil.

    Det hände förstas att jag körde av och till med lanade bilar, men det var längesen nu. Körkortet som gäller till dess att jag är 100 ar (haha, sa länge lever jag inte), behaller jag som souvenir.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett praktiskt ID-kort om inte annat :)

      Radera
    2. Hade jag bott i Norge nu hade det säkert varit det. Men när jag bodde i Oslo och skulle förnya körkortet hade Norge och Sverige kommit överens om att körkortet skulle förnyas i det land man bodde i (tror inte de reglerna varade länge), sa jag fick ett norskt.

      Annika

      Radera
    3. Visst kostar det att ha bil, men kostnaden behöver inte vara jättehög. Vi skulle klara oss utan bil, men den förenklar så mycket att jag och hustrun inte vill vara utan. Vi tycker den är värd följande kostnader:
      Bensinförbrukning i snitt cirka 0.42 liter per mil, vilket blir cirka 9000 kr per år. Årlig kostnad för motorolja, luft- och oljefilter, däckslitage, torkarblad, mm ca. 2000 kr. Skatt 360 kr per år, besiktning 500 kr, försäkring 3000 kr. Avrundat blir det ca 15000 kr per år.
      Vi har garage till huset, dvs gratis parkering. Ingen servicekostnad då jag gör underhållsarbetet. Bilen, en Toyota Aygo, är begagnad och köpt utan lån.

      Radera
    4. Annika: Jag hade kunnat välja att behålla mitt svenska nu, men eftersom mitt enda övriga ID-kort (passet) inte innehåller mitt norska personnummer var det inget svårt val att byta.

      Anders: Beror helt på vilken bil man har OCH hur mycket kollektivt man åker. Med ett flitigt använt månadskort blir det billigt att åka buss och tåg, men om man som jag jobbar hemifrån är det ganska dyrt att åka kollektivt. Som alternativ till min gamla bil i Sverige var det ofta dyrare.

      Radera
    5. Annika: Man förnyar fortfarande körkortet där man är folkbokförd.
      Anders: Värdeminskning brukar vara den största kostnaden ifall man inte köper rejält begagnat.

      Radera
    6. Det är så sant, jag glömde värdeminskningen. I mitt fall blir dock den posten inte störst då jag har för avsikt och vana att behålla bilar tills de inte längre är värda att reparera. På senaste bilen (min andra) blev värdeminskningen 2500 kr per år. På den första blev det 4000 kr, men den bilen köptes ny år 1987.

      Radera
    7. Köper man en bil som är 40 år gammal blir det inte så mycket värdeminskning. Det kan t o m gå åt andra hållet.

      Radera
  5. Jag gissar på att miljömupparna undviker att prata om eco-driving för att det riskerar att legitimera bilkörning. De vill hellre totalstoppa allt vad bilkörning heter. Precis som kärnkraft, köttätande och alla former av konsumtion.

    Sen att verkligheten knappast tillåter det är väl en detalj i sammanhanget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter rimligt. Eller egentligen orimligt, men som en rimlig förklaring :)

      Radera
    2. Just, vad ska du med eco-driving till när det inte ska finnas några bilar?
      Och om det mot förmodan finns bilar, som någon kör, så ska drivmedlet vara så dyrt att det endast är miljardärer som har möjlighet att köra till vardags.

      För övrigt ska bilar bli självkörande så då är det datorn som bestämmer hur det körs, och då blir det knappast något annat än snålaste snålkörningen. Och så snålt kan ingen människa i längden köra.

      Eller som den utopiska framtidsdrömmen formuleras på utrikiska:
      You will own nothing and You will be happy

      Radera
    3. Det är inte min dröm :)

      Radera
  6. När det gäller tung trafik ingår ecodriving i utbildningen och man kan bli kuggad om man inte kör tillräckligt "eco". Det ingår också i den repetitionskurs om 40 timmar vart 5:e år som krävs av alla yrkeschaufförer. Finns kanske inte så stort intresse att göra reklam för något som ändå är tvingande i lag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt ändå att det inte snackats mer om i samband med personbilstrafik. Vi som tagit körkort tidigare har ju inte fått någon som helst utbildning på detta.

      Radera
    2. För personbilar finns mycket mindre att vinna. Och ytterligare mindre för moderna bilar med hybridbatteri som kan utnyttja när föraren kör "fel"

      Radera
    3. Det är klart att det är värre med en timmerbil än en Nissan Micra, men kör man 4000 mil Micra om året i 70 år borde även det göra skillnad.

      Radera
  7. Eco-driving är dåligt för bromsarna, sa någon bilmekaniker till mig. Bromsarna rostar i förtid, om de inte plågas. De mest o-rostiga bromsar han sett, fanns på ryckigt körda taxibilar i storstäderna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är ju inget som hindrar att man bromsar på någon gång. Räcker antagligen med en kraftig inbromsning i månaden för att göra skillnad.

      Radera
    2. Det är min uppfattning också. På den tiden jag jobbade som bilmekaniker fanns inte uttrycket "eco-driving", däremot fanns uttrycket "gubbkörning". De kunder som ägnade sig åt det, var trogna kunder varje år efter att de varit på besiktning. Rostiga bromsskivor, kärvande kolvar i bromsoken eller bromsbelägg som fastnat kostade dem stora summor varje år. Vi sa till dem varje gång att de måste använda bromsarna mer, eller kanske bromsa hårt emellanåt. Vi talade till döva öron, "Sånt sliter ju på bilen!". Så visst, de sparade några ören på bränslet men förlorade mycket mer på årliga bromsreparationer.

      Radera
    3. Ja att aldrig bromsa till ordentligt är inte bra, men att varva eco-driving med motorbrom med att bromsa till rejälare då och då är ingen fara. Har hört historier om gamla bilar som gått många mil av äldre som inte varvat mer än 3500rpm och att det bildats en liten kant högst upp i cylinderväggen där det inte slitits som sedan kan pajja kolvringarna om man varvar ur den helt. Vet inte sanningshalten i det, men men :)

      Radera
    4. Jag vet inte heller sanningshalten, men ibland känns det som att gasglada människor gärna intalar sig att det är rena hälsokuren för bilen att trampa gasen i botten så ofta man kommer åt :)

      Radera
  8. Min ecodriving består mest i att jag samplanerar övriga akiviteter och inköpsrundor med det tillfällen jag får milersättning, ca 90% av min bilkörning.

    Den 17 år gamla S60n är inte speciellt snål, det och usel vändradie är det enda jag inte är nöjd med gällande den.

    Men en motorchippning fick ned förbrukningen en deciliter milen och gjordes själv med hjälp av en vän. Om man tänker sig för kan man komma ned i nästan 0,7 l/mil, inte så risigt för en ganska stor bil med 270 hkp.

    Men nästa gång blir det en liten spargris.
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, 0,7 var verkligen inte dåligt. Nu försöker jag köra så lite som möjligt, och på den tiden jag pendlade var bensin så pass billig att jag inte brydde mig så mycket. Annars skulle jag också kunna tänka mig något riktigt litet och bensinsnålt. Eller för den delen diesel.

      Radera
  9. Ecodriving är verkstadens bästa vän. Så mycket bakbromsar som rostar ihop och behöver bytas i förtid pga att det bromsas för lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag och andra varit inne på högre upp i kommentarsfältet är det inget som hindrar att man trampar till ordentligt på bromsen någon gång trots att man försöker köra bränslesnålt.

      Radera
    2. Visst finns det inget som hindrar men det är få som bromsar tillräckligt hårt, tillräckligt ofta. Ser resultatet dagligen på verkstaden där jag arbetar.

      Radera
    3. Jag betvivlar inte att du ser alla möjliga dumheter på ditt jobb. Jag förutsätter att läsarna är smarta, tänkande individer, och stöddigt nog räknar jag mig själv till den gruppen :)

      Radera
  10. När jag hade en förmånsbil (hybrid) som i princip inte kostade mer för mig än min ford 00 kombi. (Räknat efter alla avdrag och skattaer som skulle ha funnits ifall jag tagit högre lön i stället). Har nog aldrig varit så motiverad att köra på el som dom åren, så fort bensinmotorn råkade starta sänkte man hastigheten (första bilen kom ca 2,5-3mil på el och sista ca 5mil). Hade ca 2,5mil till jobbet samt betalde lite för att ha en parkeringsplats på jobbet där jag fick tanka el.

    Mvh Kemoko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mest imponerad av att du lyckats räkna ut vad den kostade dig med alla avdrag och bidrag som det är på allt möjligt nu :)

      Radera
  11. Ett eco drivning tips är att på motorväg lägga sig bakom en långtradare, så nära man vågar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft en del trötta bilar som antagligen gått som allra snabbast på det sättet, i suget bakom en lastbil.

      Radera