onsdag 30 november 2022

Mjölkmygel

Älskar när människor håller koll på livsmedelsföretag som har för lite mat i sina förpackningar. Det senaste exemplet är Skånemejerier som verkar ha satt det i system. En krögare ledsnade på att hennes pannkakssmetar blev för tjocka och började mäta innehållet i mjölkförpackningarna. Det fattades 10-15 procent i (som jag förstår det) varenda förpackning.

Skånemejerier har upptäckt problemet, ”men har inte ansett att problemet varit så stort att de behövt informera köparna”. Eller lösa problemet, vad det verkar. Men nu när media börjat jaga dem kanske intresset av att sluta lura kunderna ökar.

Själv säljer jag honung och väger varenda förpackning. Jag siktar på att leverera på grammet vad det står på burken, eller ett gram för mycket, men åtminstone inte för lite. Det här tar tid för mig, men det får det vara värt. Alternativet är att skaffa en maskin för runt 30000 kr och det räknar jag inte hem med min produktion.

Men det gör såklart Skånemejerier vars maskiner lär vara åtskilligt dyrare. Vidare har de säkert en hel PR-avdelning vars främsta jobb just nu verkar vara att inte ställa upp på intervjuer. De vägrar låta SR banda samtalet och när SVT ringde svarade de överhuvudtaget inte.

Detta gör mig bara mer övertygad om att jag gör rätt som köper mjölk av grannen. Den tappar hon upp i mina egna femlitersflaskor och är jag missnöjd med volymen skulle hon säkert fylla upp till brädden.

För övrigt spär jag alltid ut min mjölk med vatten när jag gör pannkakor. Jag kan inte tänka mig att jag skulle märka någon skillnad. En del pannkaksrecept innehåller mineralvatten som påstås göra pannkakorna luftigare och frasigare. Om det även funkar med kranvatten vet jag inte, men de blir i alla fall billigare.

31 kommentarer:

  1. Det må vara obekvämt att ha ett samvete i stort och smått, men det är det som bygger upp den person man är. Vem är man utan moralisk karta och kompass? Inte en god person.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har väl moral. Om den är hög eller låg kan man bara bedöma genom att försöka jämföra sig med andra, men det är ju inte säkert att man har alla fakta där och hur som helst blir det en subjektiv bedömning.

      Radera
  2. Skånemejerier hade tidigare för vana att hyvla bort det mögliga på ostar som blivit för gamla, paketera om dem för att sedan sälja ostarna som nytillverkade. Stabilt företag.

    SvaraRadera
  3. Jag råkade ut för samma sak med Norrmejerier för ca 20 år sedan. Fattades ca 2 dl i två mjölkpaket. Jag hörde av mig och fick en värdecheck på 50 kr och en förklaring att det "inträffar i slutet av varje batch" så det kändes som någon som rutinmässigt skedde som ingen orkat klaga på innan jag reagerade :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en sådan förklaring blir man ju mer irriterad över.
      - Här har ni gjort fel.
      - Ja, vi vet.

      Radera
  4. Så om Skånemejerier börjar toppa upp med en skvätt vatten blir alla nöjda? Lagom konsistens för krögaren och bibehållen vinst för mejeriet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då stämmer ju inte innehållet. Ska de sälja och ta betalt för en liter mjölk får de faktiskt också leverera en liter mjölk.

      Radera
    2. Nej självklart inte, det var ett skämt. Men samtidigt undrar jag om inte det förekommer i stor utsträckning redan? Och inte bara när det gäller mjölk. Oerhört mycket svårare att kontrollera. Att det fattas 15% vikt är ju jätteenkelt att kolla. Men utan laboratorietest kan man inte säkert säga att varan är utspädd.

      Radera
    3. Mycket möjligt. Med tanke på hur flexibel moral denna berättelse visar att de har kan jag inte tänka mig att de skulle ha några moraliska betänkligheter att mixtra med innehållet.

      När minimjölken lanserades var det en kompis mamma som klagade på innehållet. Hon tyckte helt enkelt att mjölken som skulle innehålla 0,1 % fett (om jag minns rätt) kändes fet. Den labtestades och var fetare än 3 %, alltså fetare än all mjölk på marknaden då. Några veckor senare klagade hon igen och den gången skickade de bara en rabattcheck utan att tala om vad de kom fram till.

      Radera
  5. Mjölk är ju tunt som vatten, så jag har länge undrat varför man alls skall ha just mjölk och inte vatten i pannkakssmeten. Kanske för att få mer färg eller struktur, för inte kan jag tänka mig att det blir varken fetare eller mer mättande? För mig är det självklart att ta hälften mjölk och hälften vatten och det smakar likadant som annars - men billigare.

    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa att det blir en väldig skillnad i smak om man helt hoppar över mjölken och gör pannkakan på rent vatten.

      Radera
    2. Vi gör ibland pannkakor på havremjölk, vilket i princip bara är vatten och havre, och de pannkakorna blir godare än på vanlig mjölk - enligt vårt tycke.
      Jag har föreslagit att byta ut havremjölken mot vatten och havregryn, men det går hustrun inte med på, så tyvärr vet jag inte om det blir bra.

      Radera
    3. Det testade jag när jag gjorde egen havremjölk för ett blogginlägg. Jag tyckte inte pannkakorna blev något vidare då, tyvärr. Annars blev mjölken billigare än riktigt mjölk.

      Radera
  6. Det skulle vara kul att ta del av Skånemejeriers förklaring.
    Andra fabriker har kvalitetskontroll och släpper inte ut produkter som är det minsta defekta. För PR-människor vore det värsta mardrömmen om felaktiga produkter kom ut och riskerade att skada företagets image.
    Skånemejerier verkar köra med samma strategi som Donald Trump, som inga skandaler biter på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ytterst märklig skademinimering.

      Beträffande Trump är jag mer fascinerad över att media helt undvikit att ta upp familjen Bidens oegentligheter i Ukraina, Hunter Bidens borttappade laptop, knark och snusk, istället för att gång på gång på gång försöka koka soppa på en spik för att Donald Trump exempelvis eventuellt sagt något opassande i ett samtal med kompisar för decennier sedan. Nästan som att Media bedömer vänster och höger olika...

      Radera
  7. fylla upp till brädden, inte bredden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. Tur att det är någon som har koll, det får jag ändra.

      Radera
  8. Jag kan påminna mig två gånger jag fått annat än jag trott mig köpa i matvaruväg. Först en bunt friterad ost med chili från McDonalds, chili cheese. Tog med hem och alla 5 (6?) var enbart tomma frityrskal utan tillstymmelse till vare sig ost eller chili. Mailade McD i hopp om kompensation men icke sa Nicke.

    Andra gången var värre, köpte ett halvkilo smör och lade i 200 gram i pannan på full värme för vad det nu var jag skulle laga. När pannan blivit riktigt het och hälften av smöret var smält "detonerade" plötsligt pannans innehåll och jag fick kokande smör i ansiktet, händer o armar samt över tröja o byxor.

    Gjorde ont som fan men bara lätta brännskador, kläderna gick inte att tvätta rena och fick kasseras.

    Hörde av mig till tillverkaren och krävde ersättning för kläderna och iaf en symbolisk summa för sveda och värk.

    Det enda jag fick var en förklaring, det händer i sällsynta fall att en ficka av vatten/vätska fångas i smöret. Vatten i kokande fett är ej att rekommendera som bekant. Fett nice där Arla!
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt uselt av dem, i bägge fallen.

      Radera
  9. Det känns lika stabilt som nu när Ica för rika börjat med reklam för "sina låga priser" . Visst, det är tänkbart att det har ett fåtal rimligt prissatta produkter i butiken, om man letar riktigt länge :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men då får man leta ordentligt.

      Radera
  10. Min lokala matbutik har numera 139:-/kg som standardpris på ost. ICA i närmsta lilla staden betingar en limpa bröd 43:-. Bregott tittar jag inte längre efter. Men de brukar alltid ha något erbjudande bland butikens färdiggräddade, idag blev det en lantbrödsliknande Batárd Champange surdegsbröd för 17:-, aldrig testat tidigare, men doftar förbannat gott! Borde som Sparo baka mer bröd själv, kan kuvertbröd o scones iaf.
    /JonasB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ost, men hade den kostat 139 kr hade det fått vara.

      Bröd borde du absolut baka själv. Det finns väldigt enkla recept som är svåra att misslyckas med och blir garanterat billigare än halva priset.

      Radera
  11. Från artikeln:
    "Skånemejerier tror att det har kommit in luft i systemet, att förpackningarna fyllts med mjölkskum och att de har kontrollvägt men då inte upptäckt viktdefekten."
    Vad menar de? Om de kontrollvägt, kan ju inte mjölkskum med en lägre densitet ge samma vikt.
    Eller är det bara en fint för att lura journalister som inte kan grundläggande fysik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade de kontrollvägt hade de upptäckt att paketen vägde för lite. Jag tror de menar att skummet fyllt upp förpackningen så att det helt enkelt inte rymdes en liter mjölk.

      Radera
  12. Det borde bojkottas, det borde prissänkas, det borde kölhalas, regeringen borde stiga in och sätta ner klackarna!
    Kanske någon grupp kunde driva det hela - vänta nu, det var visst några som kallade sig för Skärholmsfruarna som redan gjort det....
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rholmsfruarna

    Men det här med att inte köpa kött och mjölk, det är ju vida spritt nuförtiden; kallas visst för vegan eller nåt sånt.

    Tur att vi får käka insekter iallafall, det var inget som Skärholmsfruarna verkade bekymra sig över ;-)


    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! En rörelse där man klagar på matpriserna kanske någon borde blåsa liv i nu.

      Radera
    2. Jag kallar det anpassning efter omständigheter o livets realiteter. Jag erkänner gärna att jag gått mera åt det vegetariska hållet allt efter inflationen o pressen på generella matpriser rullat på. Men så kanske jag har en lägre tröskel att kliva över som max 50/50 vegetariskt/delvis kött tidigare. Det är dock fortfarande ej drivet av ideologi utan tycke o smak, när något jag är sugen på som är animaliskt är överkomligt köper jag och äter med välbehag på samma sätt som jag skulle avnjuta en bra vegetarisk måltid.
      /JonasB

      Radera
    3. Samma här, jag kan äta kött om jag blir sugen. Det har bara inte hänt på drygt 30 år :)

      Radera