Jag lyssnade på ett radioinslag från NRK om en man som fått sin identitet kapad. Detta hade lett till att han behövt beställa nya kort, konton osv. Men tyck inte synd om honom, han upplevde det som det bästa som hänt honom, ur ett ekonomiskt perspektiv.
Nu fick han nämligen en knuff att
kolla upp sina abonnemang och upptäckte att han har tjänster och medlemskap som
tickar och går trots att han inte har någon användning av dem.
Programledaren höll med. Han berättade att han nyligen bytt ut ett
bankkort och då tvingats återkoppla sina autogiron, men att han
antagligen fortfarande har glömt några så att han kommer att få
påminnelser om obetalda räkningar.
Själv tycker jag att de som har fler
automatiska betalningar från sina konton än de själva kan hålla i
huvudet har för många tjänster och leverantörer, men om så är
fallet bör man snarast sammanställa en lista så att man är beredd
när skiten träffar fläkten.
Fast känner jag norska och svenska folkens kynne rätt gör man så lite man kan så länge det går. Jag kanske skulle starta en tjänst där jag kapar kundernas identiteter så att de får ett ryck att ta reda på vart deras pengar tar vägen. Självklart tar jag autogiro.