Jag tror aldrig att jag har flugit med Ryanair, men
har hört så mycket skit om deras dolda avgifter och usla service
att jag ogärna vill försvara dem. Men det måste finnas gränser även för deras ansvar.
Lena skulle resa till Berlin, men
hamnade i Bologna efter att ha klivit på fel plan i Köpenhamn. Nu riktar hon och hennes son kritik mot Ryanair som inte kollade hennes biljett. Visst, dumt av dem. Och märkligt,
jag trodde aldrig att Ryainair missade en chans att ta extra betalt
för att skriva ut en pappersbiljett extra.
Men ingenstans i artikeln finns ett uns
av självkritik. Man får klämma fast sitt huvud rätt hård under
armen för att missa destinationen innan man går till fel gate och kliver på fel plan. Lena lyckades till och med missa bolagsnamnet eftersom hon åkte med
fel flygbolag. Inte förrän hon landat och läst ”Välkommen till Bologna”-skylten på flygplatsen insåg hon misstaget.
Själv har jag klivit på bussar åt
fel håll och någon gång fel tunnelbana. Det är himla irriterande
att upptäcka att chauffören åker åt ”fel” håll. För att
inte tala om när man vaknar upp två hållplatser för sent. Då får
man snällt kliva av, svära tyst och som i det gamla uttrycket konstatera att det är lika lång väg tillbaka. Men aldrig skulle
jag komma på tanken att rikta fingret åt någon annan än mig
själv.
”Tanken var att hon där skulle möta upp sin son och resa vidare till Rostock i norra Tyskland för att fungera som ett extra vuxenstöd till hans elevgrupp som deltar i en FN-konferens under helgen.”
Mm, det var ju också ett ”vuxenstöd”...