Jag såg ett märkligt Twitterinlägg som jag funderat lite över.
Det är skrivet av en ung person som trots att hon lagt ut
informationen inte verkar helt bekväm med offentligheten, så jag
väljer att inte länka till tråden eller publicera allt. Den som
vill förvissa sig om att jag inte hittat på alltihop själv får
väl duckduckgoa eller googla. Så här började det.
Jag tror aldrig att jag betygsatt ett företag på Facebook, men
jag fattar om man vill göra det ifall man ledsnat på den service man
(inte) fått. Vad jag inte förstår är fortsättningen,
företagarens respons i form av en trestegsraket:
1. Företagaren frågar kunden varför hon fått en negativ
recension med ett lågt betyg. Kunden ignorerar.
2. Samma natt kommer ett SMS till kunden där företagaren
återigen frågar varför hon fått ”
en dålig recension av dej på
vår FB sida??”.
3. Jag antar att även denna kommentar lämnades obesvarad för
följande lördagskväll ringer företagaren kunden och skriker: ”
Ta
bort kommentaren, annars polisanmäler jag dig!”
Den delen av samtalet har jag hört. Jag kan såklart inte ta gift
på att ljudfilen är autentisk, men jag har ingen anledning att
betvivla det. Hur som helst har vi väl alla hört sånt här förut,
särskilt på senare tid, så visst tusan händer det.
Alltså. Här har vi ett företag som fått offentlig kritik.
Enligt twittraren var hon långtifrån först på den bollen. Chefen
väljer då att mejla, sms:a och ringa kunden. Inte för att höra
vad de kan göra bättre utan för att hota kunden, först med att
exponera hennes namn på Instagram, sedan med att själv ge en
hämndrecension och avslutningsvis med polisanmälan. Är det något
samtal jag vill höra så är det när företagaren ringer polisen:
”Hej, jag skulle vilja anmäla ett fall av förtal. Min kund
har gett mig lågt betyg på Facebook, så det är bara för er att
åka och hämta henne. Men ta det försiktigt, hon kan vara beväpnad
med både Iphone och åsikter.”
Det här låter lite som när politiker ger sig på dem som
smutskastar Sverigebilden istället för att lägga sin energi på
att förbättra Sverige så att bilden blir bra alldeles av sig
själv. Kanske är kritiken orättvis, både i det ena och andra
fallet, men åsikter kan inte förbjudas. Man kan försöka skrämma
meningsmotståndare och missnöjda kunder/medborgare till tystnad,
men det brukar inte gå så bra.
Och i min värld har man redan förlorat om man försöker. Tänk
er själva att ni har en jättebra och prisvärd produkt. Till att
börja med borde det inte komma så mycket kritik mot den, annat än
möjligen från konkurrenter. Men om den väl kommer, vad gör ni?
Rycker på axlarna, rundar antagonisten och säljer vidare till nöjda
kunder? Eller ger er på kritikerna och hotar dem med polis?