tisdag 1 maj 2018

Grillterror

Samma sak varje vår. Då duger det inte längre att laga mat på spisen, som vanligt folk. Nej, då ska man ut och grilla i trädgården. Efter en löprunda luktar jag inte svett, jag luktar rök med en touch av hickory! I vissa områden verkar det vara lag på att man måste grilla minst en gång per dag.


Med risk för att reta upp de flesta kvinnor och ännu fler män ska jag nu påpeka det uppenbara. Det fanns en tid när vi var tvungna att grilla för att få lagad mat. Sedan uppfanns spisen och ugnen. Med hjälp av gas och senare elektricitet kunde man laga mat inomhus, utan att först lägga timmar på det perfekta underlaget, man vrider bara på spaken.

Förutom att civiliserad matlagning är mycket enklare och smidigare är det dessutom billigare, oavsett om man jämför med kol eller gasol. Den absolut minsta påsen grillkol eller briketter kostar minst 25 kr (engångsgrillar är ännu dyrare). För de pengarna kan jag göra en middag för fyra personer – inklusive råvaror, inte bara driftskostnaden för själva matlagningen.

Dessutom hinner vi äta upp den innan grillen ens nått rätt glöd. För det tar ju en evinnerlig tid att grilla. Jag fattar att många tycker att det är värt priset, men ni har fel. Dessutom blir ni inte Per Morberg bara för att ni köper en grill på Bauhaus. Laga mat som folk!

26 kommentarer:

  1. Svar
    1. Mm, anade att jag skulle få mothugg här, men sanningen måste fram :-).

      Radera
  2. Då jag orkar vänta/planera, egen ved ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore det inte bättre att använda veden till uppvärmning och laga mat på spisen? Jag brukar vara mest bakåtsträvande, men när det kommer till matlagning verkar mångas ideal vara stenåldern :-).

      Radera
  3. Grillning är beviset på att människor är irrationella, ja dumma i huvudet helt enkelt.
    Därför måste rösträtten dras in, valet nu i september 2018 är helt enkelt inställt.
    Och för all framtid kommer nuvarande regering att sitta vid makten, fram till solen slocknar vilket beräknas ske om ca 6 000 miljoner år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker kanske att det är att gå lite väl långt ;-). Och med Löfven som statsminister i miljontals år tar nu mänskligheten slut tidigare än så.

      Radera
  4. Känns bra för mage och själ att kliva ur det moderna samhället och ibland och starta koleldning som en neandertalare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis den känslan jag aldrig förstått mig på.

      Radera
  5. Vi är sociala djur Micke, att samlas kring lägerelden och berätta historier fyllde sin funktion en gång i tiden, och att samlas kring "grillen" med lite gott att dricka, tilltugg osv och prata med familj/vänner utan att stressa tror jag att folk mår bra av. Jag trodde nästa att du skulle förespråka social matlagning i lugn och ro.

    Men om du nu ska hårdra den linje som du valde att föra så kanske du bara ska köpa den billigaste färdigmaten så slipper du lägga någon tid alls på matlagning och dessutom slipper du köpa spis eller för den delen slösa yta i hemmet på att ha ett ålderdomligt kök, en microvågsugn är väl allt man behöver, oj vad modernt. Ledorden verkar ju vara "snabbt" och "billigt".

    Nu gillar jag när du provocerar och skriver med glimten i ögat, men dina inlägg brukar ha lite substans också, vilket detta tyvärr saknade.

    Tur att vi alla är olika!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore vi sociala borde vi välja mat därefter. När det grillas står 1-2 personer vid grillen, isolerade från alla andra. Barn och rastlösa vuxna hinner ledsna och drar sig iväg ytterligare. Vill vi laga mat socialt bör vi istället samlas i ett kök där det går på 15-30 minuter så att vi sedan har tid att umgås tillsammans.

      "Men om du nu ska hårdra den linje som du valde att föra så kanske du bara ska köpa den billigaste färdigmaten så slipper du lägga någon tid alls på matlagning och dessutom slipper du köpa spis eller för den delen slösa yta i hemmet på att ha ett ålderdomligt kök".

      Skönt att höra att du är fördomsfri ;-).

      Radera
    2. Missförstå mig inte, läs igenom dina argument i inlägget för att inte grilla, det är "dyrt" och "långsamt", varpå du förespråkar "billigt" och "snabbt".

      Jag är ju en förespråkare av grillning (det kanske märktes), där vi även involverar barnen i förberedelserna och sedan grillar tillsammans. Medan maten ligger på grillen hinner man både leka kurragömma och spela fotboll. Tillbehören tillreds med fördel i ugnen, oj vad mycket tid man får att spendera med familjen utomhus.

      De familjer som grillar under stress och dålig stämning tenderar väl att göra det även om det är kokt pasta med färdigköttbullar som står på matsedeln? Jag tror inte att det är själva grillen som är problemet för dem...

      Jag vet ju så klart inte hur det ser ut vid grillarna i områdena du passerar på löpturen, jag gjorde kanske misstaget att applicera din beskrivning på min egen upplevelse, och jag fick det inte att gå ihop riktigt. Sorry.

      Radera
    3. Ja, jag skrev att grilla är dyrt och långsamt, men det är inte detsamma som att jag aktivt förespråkar färdigmat (som för övrigt också är ett dyrt alternativ), det hittade du på helt själv.

      Jag detaljstuderar inte hur det ser ut när andra grillar. De gånger jag själv är med har det ofta, för att inte säga alltid, varit som jag beskrev. Någon står isolerad vid grillen och alla andra väntar förtvivlat länge. Jag fattar att någon vid något tillfälle får ut något av att grilla, annars skulle det inte vara en jätteindustri. Jag beskriver min verklighet.

      Radera
    4. Då ber jag om ursäkt för att jag missförstod.

      Låter som att du får ta och styra upp era grillningar lite, det går nämligen att få grillningen till ett riktigt trevlig och mysigt event. Om man dessutom ser till att lära sig grilla ordentligt (pikar inte dig nu, utan folk i allmänhet som kanske stressar vid grillarna) blir maten alldeles fantastiskt god.

      Radera
    5. Det är lugnt, och jag fattar att jag framstår som en sur jävel när jag ger mig på detta heliga sakrament. Jag tycker bara att grillandet (förutom att det är dyrt) tar bort det sociala i gemensamma middagar, inte tvärtom.

      Radera
  6. Larsson,

    Klockrent som alltid. Denna j-vla rök och sönderbrända korvar. Dessa benspyrener och alla cancer framkallande ämnen som far runt i luften.

    Denna grillkol. Detta öldrickande i väntan på att grillfan ska bli varm. Dessa kärringar som far ut och in i fastigheten medan gubben står som fastspikad i gräsmattan med en öl och stekspaden i högsta hugg.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  7. I mitt närområde är kolgrill helt ute, en rejäl gasgrill som dessutom har spisplattor och inbyggd ölkyl ska det va.

    Men visst är det mysigt att grilla korv/pinnbröd över öppen vedbrasa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått ett steg längre, jag har induktionshäll och inbyggd varmluftsugn - inomhus!

      Ska det prompt lagas mat utomhus (som ju kan behövas om man inte är hemma eller har tillgång till riktigt kök) föredrar jag nog stormkök.

      Radera
  8. Det bästa med de tre sommardagar vi brukar få är väl att gå upp på morgonen, putsa och rubba en rejäl bit kött, tända grillen och köra en riktig BBQ-stekning på minst 8h i en betydligt dyrare grill än man egentligen hade råd med. Underhålles kontinuerligt med mer kol och rökved.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tre sommardagarna är ju de enda dagarna man INTE behöver elda i det här polarklimatslandet :-).

      Radera
  9. Alltså, nu är det krigsförklaring, va! Skämt åsido, jag hör dina synpunkter, men jag lyssnar inte.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Grillare lyssnar aldrig :-).

      Radera
  10. Jag misstänker att det här bara är en brandfackla, men jag ska ändå ge alla argument för grillandet. Till att börja med ska matlagning ta tid. Annars kan man lika gärna värma en burk pilsnerkorv. Just väntan på grillen är själva charmen. Sedan får du aldrig samma smak, ens med rökessens, genom inomhusmatlagning. Att vara utomhus istället för inomhus är bättre för din hälsa och grillat blir bara ohälsosamt om du gör fel. Och du kan bara drabbas av indirekt rök om du står intill grillen, annars grillar nog grannarna med blöta löv å telefonstolpar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag är vegetarian blir rökessensargumenten verkningslösa på mig även om jag rent intellektuellt kan ta in dem.

      Att det skulle vara bättre att äta utomhus förstår jag inte alls. Ja, vi behöver friskluft, men inte nödvändigtvis när vi ska äta. Inte bara matlagning tar tid, det gör även ätandet, och då är det ju kul om det åtminstone är ljummet även vid slutet av måltiden. Och visst, då kan man ju grilla utomhus och sedan gå in med maten, men det blir ju ännu krångligare.

      Radera
    2. Jag är vegan och älskar smaken av grillad tofu, portabello osv. Går inte få till samma smak på spisen. Jag har iaf inte lyckats trots liquid smoke och grejer.

      Radera
    3. TOFU?! Vad är min människa för en människa egentligen ;-)?

      Radera