torsdag 31 maj 2018

Sell in May and go away?

Nu börjar det bli bråttom om man ska använda sig av den gamla taktiken att sälja alla börsinnehav i maj. Men ska man det? Tittar vi historiskt är den sämsta börsmånaden faktiskt september, men den svagaste perioden är nu.


Ännu tydligare på den här bilden.


Samtidigt kan ju en positiv jävel (alltså inte jag) invända att börsen i det långa loppet går upp även denna period, om än mycket mindre än höst-vinter. De flesta av oss köper dessutom inte index utan andelar i branscher, regioner och företag.

Jag tror på att tajma marknaden. Jag vet, ”sjukt svårt” och allt det där, men om det inte fanns anledningar till att en del slår index över tid medan andra inte gör det skulle man lika gärna kunna spela på lotto. Dock tycker jag aldrig att man ska gå helt ur eller helt in. Eller rättare sagt, jag tror inte på den taktiken för egen del. Den som trivs med den ska såklart göra så. Men jag tror på att vara hårdare investerad när man tror att börsen har en bra tid framför sig. Nu – ett annat läge.

Någon annan som vill dela med sig av sina strategier? Jag tycker sånt här är sjukt intressant.

9 kommentarer:

  1. Lite som du antyder så kanske man inte ska gå "all in" på att bondepraktikan alltid har rätt. Men man kan ta till sig av några gamla visdomsord. Själv tänker jag minska vikten på några aktier och ta hem lite vinst i maj/juni. Sätta in mera pengar i Juli (lägre skatt KF andra halvåret) och först investera i låg risk/hög DA under sommaren för att sedan titta på var marknaden tar vägen och börja vikta upp annat till hösten igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gör du det för att det är maj eller för att börsen känns hög efter många års uppgång?

      Det där med lägre skatt andra halvåret är ett viktigt påpekande, och åtminstone det är säsongsstyrt.

      Radera
    2. Både och. Dock så har jag nu under första halvåret tittat noga på index och ställt mig frågan om det verkligen är högt. 540-590 (omxpi) är ju spannet vi jobbat inom första halvåret nu, men är det högt? På ett års sikt ligger vi back, kanske är den "korrektion" vi sett i år det som vi hade väntat oss, men pessimisterna skriker "kraschen kommer!"

      Tittar du på 3 år så ligger vi +6% på index, är det högt?

      Jag har investerat lite större vid två tillfällen i år och det var när 3 års siffran för index lyste rött.

      Man tänker ofta "om jag köpt den här aktien för 1-3 år sen" Well, nu har man haft den chansen i början av året...

      Radera
    3. OMXPI har jag ingen koll på. SIXPRX är aningen upp på ett år. Den som visste om det är högt nu skulle kunna bli rik :-).

      På tre år är SIXPRX upp 17,5 % vilket inte är så tokigt, men både det och ettårsgrafen tycker jag måste ses i ljuset av att vi inte haft ett minusår sedan 2011 eller så.

      Helt rätt tänkt att det inte är någon idé att gråta över spilld mjölk. Bättre att fokusera på ny mjölk och se till att inte spilla ut den.

      Radera
    4. @skw

      Humor på hög nivå:-))

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  2. Vad hände med köp till sillen och sälj till kräftorna??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det bästa med sådana här talesätt, det finns alltid ett som passar det man själv vill göra :-).

      Radera
  3. Jag tror man ska ta de där kalenderspågummorna med en mycket, mycket stor nypa salt. Det ger garanterat betydligt mer flis med stockpicking, samt betydligt bättre odds att lyckas.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lutar också åt det, men det är ändå intressant med trender. Särskilt den att september är svag känns... stark.

      Radera