söndag 20 maj 2018

Bensinkompensera

Bensinpriset har nu ”sprängt” sextonkronorsvallen, varav nästan tio kronor är skatt. Ungefär hälften av bilisterna säger att precis här är gränsen för vad de klarar av. Blir det dyrare kommer de inte kunna sköta sina liv.


Men det är klart att de gör, vad är alternativet? Vi kommer fortsätta att åka bil oavsett om vi räknar varenda krona i ökade utgifter eller är av typen ”Höjningen påverkar inte mig, jag tankar ändå alltid för en femhundring”. Och vadå, en prishöjning på tio öre litern blir bara några kronor per tank. De flesta har större sår som blöder i privatekonomin.

Det man faktiskt kan göra är att utvärdera sitt bilåkande. Gör en budget genom att skriva upp alla resor under en period, t ex en månad. Fundera sedan på vilka resor som går att undvika. Mest går att göra med jobbresorna. Går det att samåka, cykla halva året eller jobba hemifrån en dag i veckan blir det mycket pengar.

Annars kan man kanske plocka bort några av de mer oregelbundna resorna. Veckohandla på väg från jobbet, låt ungarna cykla till träningen eller köp en elmoped (jag har förstått att uttrycket cp-moppe inte alls är politiskt korrekt).


Går ingenting att ändra (eller rättare sagt: om viljan inte är tillräckligt stor för att ändra på något) kanske det kan vara en bra idé att kompensera kostnaden genom att investera i olja. Det är ju som sagt staten som tjänar mest på varje tankad liter, men bensinpriset har ändå en viss korrelation med oljepriset, så då kanske en investering i Lundin Petroleum eller EnQuest kan pigga upp när bensinmacken jävlas. Själv föredrar jag Olja S, så slipper jag vara beroende av lyckad prospektering i enskilda bolag.

Är man väldigt exponerad för bensinpriset kan det kanske göra att man sover bättre. Själv tycker jag alla oljeinvesteringar är för dyra nu, men så har jag redan bantat ner mitt bilåkande genom att jobba hemifrån, planera mina bilresor, transportspringa och gå så mycket som möjligt. Så höj på, jag tankar ändå för en femhundring ;-).

34 kommentarer:

  1. Det smartaste är så klart att strukturera sin vardag så att man inte alls behöver bilen, annat än när man verkligen vill göra något som kräver bil.

    De flesta beklagar sig över att livet inte skulle funka utan bil, men funka utan bil är precis vad det skulle göra. Bara man kan tänka sig lite andra rutiner, men sådant kan vara väldigt jobbigt för många.

    Precis som man ”klarade” sig utan smart mobil för tjugonde sedan kan ett liv med minimalt bilåkande i egen bil vara väldigt befriande.

    Jag rest långt varje vecka både privat och i jobbet, och gissa vad, bilen är alltid det absolut sista alternativet jag överväger.

    Helt enkelt eftersom det ofta är det mest ineffektiva, med få undantag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket lite av livspusslet som inte skulle funka med ena eller andra förutsättningen. Man anpassar sig, och ibland upptäcker man att det t o m funkar bättre. Vi behöver bara ge oss själva en liten knuff eftersom människan är bekväm till sin natur.

      Radera
  2. Bensinpriset i Sverige är mer korrelerat med USD/SEK än spotpriset på råolja, så det är hellre dollar man borde kompensera med. Å andra sidan tror jag att de som inte klarar en höjning av bensinpriset med några kronor inte heller har några pengar att investera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du ha rätt i. Ja, lever man precis på gränsen är man (som vanligt) helt rättslös. Jag tänker mer på dem som har råd men tycker att det svider.

      Radera
  3. Om man åker tåg istället för bil, så får man mycket restid för pengarna.

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och på köpet får man gärna 2-3 skrikande barn eller ett ungdomsgäng som lyssnar och recenserar musik för alla som vill höra på (och alla andra).

      Radera
  4. När man tittar på alla ensamma personer som sitter i varsin bil och köar på Essingeleden tycker jag det är synd att vi inte kunnat få till någon form av organiserad samåkning. Med dagens möjligheter med smarta telefoner som alla (utom vissa :P ), har är det skam att det motarbetas från taxibranschen. Tänk att bara gå ut och ställa sig vid vägen och begära upphämtning i sin app och hoppa in i första bästa bil som ska åt rätt håll. Förare och passagerare delar på kostnaden. Sen finns väl i och för sig problemet att många känner obehag att hoppa in i en främmande bil eller plocka upp okända människor på gatan. Synd, men det borde gå att få att fungera. Så många som skulle slippa äga sin egen bil, och de som har skulle kunna reducera sina kostnader. För att inte tala om miljöpotentialen och kortare köer. Dessutom smidigare än opålitlig kollektivtrafik.
    Mvh Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, även om jag inte skulle råda någon att hoppa in i en främmande bil eller plocka upp främmande liftare. Har tidigare gjort reklam för https://www.samakning.se/, som jag tycker verkar vara en bra idé.

      Radera
    2. Senaste mackbesöket var det "betala-först" så låser de upp pumpen så du kan tanka, och likadant var det hos andra bensinmacksjedjor. Det är en ändring, tidigare var det självklart att tanka-först och betala sedan. Är det fler än jag här som har reflekterat över den förändringen?

      Radera
    3. Nej, det har jag inte varit med om, men hört att bensinbolag börjat låsa pengar på kontot vid kortköp: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/tankade-for-250-kronor-1-500-lastes-pa-kontot

      Radera
    4. de råkade kollegan ut för. körde motorcykel och tankade kanske var 10-15 mil. efter en dagsetapp var alla pengarna på kortet reserverade och han kunde inte betala hotellet. minns inte hur han löste det. tydligen ska det bara vara reserverat i några minuter, men jag har sett att reservationen kan vara kvar även dagen efter

      Radera
    5. Jag har tänkt på det eftersom jag sällan har 1500 kr på mitt kort, men hittills har det alltid funkat att tanka.

      Radera
  5. Att klara sig utan bil är betydligt enklare om man bor eller är villig att flytta till en plats där det finns någon form av allmänna kommunikationsmedel.
    Något som skulle underlätta för mig vore pendlarparkeringar. Att åka tåg är miljövänligt och bra men fungerar bäst för den som kan ta buss/tunnelbana till stationen.
    Jag som arbetar på oregelbundna tider skulle inte alls komma hem från arbetet vissa dagar utan bil. Att handla mat skulle vara besvärligt men möjligt genom att cykla 4 km och sedan ta bussen till en mindre tätort (svårt med frysvaror och skulle ta minst en halv dag pga få bussar men.... )
    Nej, väljer man att bo på landet är bilen nödvändig. Att man sedan snabbt lär sig att planera sina resor är både en praktisk och ekonomisk självklarhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Jag har bott en mil från närmaste by, merparten av sträckan grusväg och utan buss. Samtidigt finns mer att göra där genom varje "indragen" resa spar pengar. Jag hade grannar som tog bilen in för att köpa kaffefilter. Då har man planerat ganska fel :-).

      Radera
  6. Är av princip emot allt som har med skatt att göra men denna skatt skulle man lätt kunna få höja rejält. Kanske det får ett genomslag på allt skräp vi köper också om transportkostnader höjde alla priser på sånt som inte är lokalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då dödar du allt liv utanför storstäderna. Och till vilken nytta? Att folk får mer pengar över? Knappast, om alla tvingas köpa lägenheter i storstäder för de kommer ju skjuta i höjden. Av miljöskäl? Visa mig då först den forskarrapport som leder i bevis att världens miljöutmaningar skulle bli väsentligt färre genom att biltrafiken minskar på svensk landsbygd.

      Radera
    2. Då skulle en kraftigt höjd skatt på semesterresor med flyg kanske vara ett förslag? Visst importerar vi alldeles för mycket både av mer eller mindre onödiga produkter och sådant som vi borde kunna producera lokalt men tills omställningen till ngt mer miljövänligt bränsle är gjort behöver landsbygden sina bilar för att alls kunna leva.
      Kanske skulle rejält höga biltullar kombinerat med billiga pendlarparkeringar och matarbussar kunna vara en variant för stadsbesök?
      Nej, har vi glömt kaffefilter får det allt bli te tills nästa handling. Vardagsvaror tar normalt inte slut om man skriver upp det på handlingslistan när paketet är halvtomt. Det vanliga är snarare att vi får tina ngn matlåda när vi annars av trötthet/slöhet skulle ha köpt färdigmat

      Radera
    3. Eller också låter man folk köra bil och tar tag i verkliga problem :-).

      Ja, mycket handlar om framförhållning. Inte för att sluta köra bil, men för att slippa okynnesåkandet.

      Radera
  7. Om du vänder på det och ta bort skatten, tror du att livet på landsbygden kommer att blomstra och att Stockholm skulle ha massa tomma lägenheter? Jag tror som du att det inte kommer spela så stor roll ändå. Men om det är så att det kan påverka att en del människor väljer el/bränslecellsbil istället för diesel och folk kanske tänker till en extra gång om de verkligen behöver mer skräp hemskickat så är jag där och applåderar. Och eftersom politik handlar om att kräma ut så mycket skatt som det går och sen fördela till de som skriker mest kan man ju bara hoppas att de pengarna hamnar på ett bra ställe. (min förhoppning hade varit att sänka skatten på ISK eller lön) men det kanske blir ett nytt AI projekt och då kanske det är skit samma iaf...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jag inte vill höja skatten (från att den redan är merparten av kostnaden) betyder inte att jag vill ta bort skatten och börja subventionera bilåkande.

      Jag tror bara inte på att skatta fram ett beteende, det brukar gå dåligt.

      Radera
    2. Ja titta bara på videoskatten som skulle se till att få bort "obehagligt material" och samtidigt i andra änden kraftigt minska efterfrågan på videomaskiner och slikt materiel.
      Det blev en riktig fet kassako för staten det.

      Radera
    3. Ett "problem" är att staten sällan beskattar för att komma åt ett beteende, de beskattar för att de vill ha mer pengar att bestämma över. Först inför man vägtullar, sedan höjer man priset för kollektivtrafik och infartsparkeringar samtidigt som man höjer tullarna. Ville man på allvar att folk skulle åka mer kollektivt skulle de ha sänkt busspriserna och ökat antalet turer.

      Radera
  8. Jag arbetar kvällstid och då i Göteborg, men bor ca 4,5 mil utanför staden. Jag hade gärna åkt kollektivt om det fungerat bra, men det gör det inte. Med bil tar resan 35 minuter. Åker jag kollektivt så tar det 1 tim och 20 min, inkl två byten som inte passar bra och lika lång tid hem. Så för min del är det bara at gilla läget med höjda bränslepriser. Alternativet är att försöka att få ett arbete närmare mitt hem, men det är inte lätt. Dessutom trivs jag mycket bra på min nuvarande arbetsplats, med både kollegor och uppgifter.
    /Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är svårlöst. Samåkning kanske, men det är ju svårare när man som du jobbar udda tider.

      Radera
  9. Larsson, visst sa mp att syftet med flygskatten var att minska antalet flygresor därför att flyget är ju en av de värsta miljöförstörarna och tillika klimatbov. Och en majoritet i riksdagen höll med och röstade igenom flygskatten

    När nu Nextjet inte flyger längre, på tex Gällivare och Arvidsjaur, så är ju det helt i linje med vad regering och riksdag bestämt nämligen att utsläppen från flyget minskar.
    Men nu är tydligen inte det bra, för nu går riksdagspartier ut och säger att det måste till ersättningsflyg!
    Har ni läst någon artikel eller hört någon intervju hur mp ställer sig till detta??
    Tystnaden är talande, likaså är journalisternas uppenbara ointresse att "ställa till svars" för frågor som är "intressant och relevant", speciellt såhär i valtider

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, de låtsas som att inga skattehöjningarna har att göra med att de vill ha en större andel av våra pengar att råda över. Allt har ett högre syfte, men de agerar aldrig för att göra det trovärdigt. Kanske är det orsaken till att MP tycks få lämna riksdagen i höst.

      Radera
  10. Vad gnäller folk över. Sist jag kollade så gick det utmärkt att ta den subventionerade elcykeln från Övfre Östermalm till Söder. Folk på landsbygden, finns de ens och kan de inte ta tunnelbanan, eller?

    Jag tänkte på det där med människans miljöpåverkan. Människor fiser mycket över ett helt liv, och de äter mycket kor. Kor fiser jättemycket. Alltså vore väl det bästa ifall alla centerpartister och miljöpartister helt enkelt inte skaffade några barn och/eller tog livet av sig. Det hade även besparat mycket lidande, eftersom vi då även kanske fått en rimlig politik och kanske tom kunnat hjälpa svältande i 3e världen (alltså de riktiga flyktingarna). Men, låt oss i stället bränna alla pengarna på 9,000 män som lajvar barn.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från Söder- till Östermalm kan man med fördel gå. Det är gratis.

      Jag är osäker på om det vore bra för miljön ifall alla center- och miljöpartister tog livet av sig. Åtminstone vill jag se en välgrundad utredning :-).

      Radera
  11. Ett tecken i tiden: Köpte nya däck till bilarna idag & jag sorterade dem utifrån vilka som var mest bensinsnåla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, det är bara att tanka för en femhundring varje gång :-).

      Radera
  12. Förr oss som bor i semiglesbygd så funkar ju inte kollektivtrafiken vilket ju känns förjävligt. Cykla? Jovisst, det kan funka nu men i vinter blir det svårare. Den årliga uppskrivningen av bensinskatten är bland det mest idiotiska denna regering hittat på. Det drabbar glesbygden mest. Inte fan bryr man sig om man bor i Stockholm och lätt kan ta sig till en modest kostnad. Jag vill se att alla miljöpartister härmed tar sig med cykel eller tåg till jobbet, alla möten (inom- som utomlands), samt skjutsar sina barn med dylika färdsätt. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med "modest kostnad" för kollektivtrafiken i Stockholm håller jag inte med om, men i övrigt har du många poänger.

      Det märkliga med miljöpartisternas bilhat är att det nog inte finns något parti vars representanter åker så mycket taxi. Inga problem när någon annan betalar.

      Radera
    2. Du vet väl att taxi räknas som kollektivtrafik, och mp gillar ju kollektivtrafik.

      Radera
    3. Nja, i min värld blir det inte kollektivt bara för att man är två i bilen, jag och chauffören. Men så jag också väldigt trångsynt.

      Radera