tisdag 8 maj 2018

Spartips för idioter

Jag är kluven. Å ena sidan tycker jag att alla spartips är bra. Kanske inte tipsen i sig, men att de får någon att tänka och komma på var de själva kan dra åt svångremmen utan att det ens kostar något.

Å andra sidan blir jag lite trött när människor hoppar på ”ekonomitåget” och som nyfrälsta hobbyekonomer försöker låta som att de haft ett genuint sparintresse sedan barnsben när det i själva verket uppstod i förrgår när det slog dem att det här med sparande nog blivit hett nog att jaga klick med. För några år sedan var det miljö, sedan blev det yoga och nu detta.
Vad fan pratar han om?!

Jag kommer till det nu. Youtubers och influencers kan säkert vara fantastiskt intressanta människor som inte alls bara lånar ut sina ankläppade ansikten för att sälja på lättlurade idioter en massa skit. Fast ibland är en anka bara en anka.


Mitt första och faktiskt bästa tips är” ett företag vars namn jag försökte memorera när jag övade för den här videon (så att jag skulle slippa göra ”Clara Henry-klipp” var tredje sekund) och som jag således aldrig själv använt mig av. För övrigt verkar det inte finns en bloggtjej i den här kategorin som inte gjort reklam för just detta företag. Men det finna andra företag (och ankor):


Etthundrasextusen prenumeranter! Det blir ju nästan 1500 prenumeranter per hjärncell...

Här är en tjej som åtminstone försöker. Hennes problem är nog bara att hon sällan eller aldrig funderat över ämnet privatekonomi.


Tips 1: Släng/sälj något när köper något nytt. Tveksamt om det spar pengar, men åtminstone utrymme. Fast det här tipset att ge bort din fullt fungerande pastaslev när du köper en ny... Varför ska man då köpa en ny?! Vem har ens en pastaslev?! Jag har ätit pasta flera gånger i veckan i hela mitt liv och det har funkat alldeles utmärkt att sleva upp den med vanliga bestick.

Tips 2: Bränn inte lönen i början av månaden, bränn den i slutet. Okej, om jag någonsin mer får lön ska jag tänka på det... men det spar inga pengar.

Tips 3: Använd tygkassar. Grattis, det här var första tipset som faktiskt spar pengar även om jag kanske inte skulle klassificera det som ett ”udda spartips”. Men okej, jag är nog inte precis målgruppen för denna kanal. Inte heller det särskilt udda, det är jag sällan.

Tips 4: Säg upp abonnemang du inte använder. Bra idé! Lite som – riv inte sönder tusenlappar!

Tips 5: Handla inte julklappar i sista sekunden. Det här hade varit vettigt om anledningen hade varit att det är lättare att hitta bra köp med framförhållning. Här är tesen istället att man kommer köpa sämre grejer och därför fler.
Samma sak om du fått en inbjudan till en fest eller till student eller vad det nu kan vara, att kolla på kläder i god tid så att det inte blir så där att du en vecka innan kommer på att shit, jag ska ha någonting, och så börjar du fundera och så slutar det med att köper kanske tre uppsättningar kläder istället för en, eftersom du inte riktigt kan bestämma dig.

Är det här alltså ett vanligt problem? Att om man handlar när man har bråttom köper man tre gånger så mycket? Skulle man inte kunna korta ner tipset till ”Var inte dum i huvudet”? Nej, tacka vet jag Janne Boris-Möller. Han var åtminstone ärlig med vad han höll på med:

22 kommentarer:

  1. Finns ens kockens kryddor längre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, enligt http://kockens.se/ är de "still going strong" sedan 1916. Men videon är nog tjugo år gammal.

      Radera
    2. Ofan. Nu handlar jag bara på Ica men rätt säker att dom endast har ICAs egna å Santa maria.

      Radera
    3. Varumärket har köpts och sålts flera gånger, så kanske hör man inte historiens vingslag så tydligt ändå. Själv handlar jag nästan bara Eldorado-kryddor på Willys.

      Radera
  2. Själv brukar jag springa ut när saltbilen kör förbi på vintern. Då får man lätt ihop så det räcker hela året. Mycket billigare än dyrt Eldorado salt på Willys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är visserligen försiktig med kryddor (alla som ätit min mat beställer fram kryddor till bordet redan när jag serverar), men inte ens jag är så försiktig att jag bara använder salt.

      Men när det gäller salt kan jag annars rekommendera grovsalt, som har ett lägre kilopris och funkar lika bra när man t ex ska salta vatten för potatis eller pasta.

      Radera
  3. De tre exempeltjejerna verkar redan ha sparat rätt mycket pengar genom att inte ha några studieskulder, om man säger så …

    Wien-Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt den första. Tvåan är nog kvar i studieåldern (vilket i och för sig inte behöver betyda att man studerar) och trean har nog studerat något "udda" :-).

      Radera
  4. Hahaha! "1500 hjärnceller prenumeranter per hjärncell"! ;D

    Klockrent som vanligt Micke. Jag undrar hur du hittar alla dessa stollar som inspirerar till inlägg. I övrigt har du såklart rätt. Spartipsen de anger verkar inte spara så mycket pengar men kanske är det den typen av tips som går hem hos den aktuella kundkategorin?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktuell kundkategori är inte ute efter att spara. De är ute efter att shoppa ännu mer men för samma pengar = YES, nu kan jag köpa ett läppstift till eftersom jag har "sparat"!

      Radera
    2. Tack, Aktiepappa. Svaret på din fråga är att jag inte har något liv :-).

      Men om spartips går ut på att få köpa mer är de väl snarast att betrakta som slöseritips. Och den där sista punkten fattar jag verkligen inte, jag har aldrig handlat MER kläder för att jag är ute i sista sekunden.

      Radera
  5. Oj fan. Menar du att det är hett nu med ekonomiblogg? Kul att vara inne, minst en gång i livet då :)
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att fråga mig vad som är hett är lite som att ta kostråd av GW. Jag vet inte, men nog känns väl privatekonomi och sparande lite "inne".

      Radera
  6. Haha, hur hittade du ens dessa videos? För mycket slösurf? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår ju alla att Micke tycker att det är alldeles för dyrt med smink.Läppstift,mascara, highlighter, foundation och gud vet vad. Smink är kostar och snål som han är försöker han komma billigt undan, slösurfat,tror jag inte på. Ett gott råd Micke, raka av dig skägget först innan du gör makeup.Hoppas, hoppas att du också gör en video med dina spartips ser verkligen fram emot det:o))

      Radera
    2. Bra fråga! Minns inte riktigt, men det var mer att jag behövde uppslag till ett inlägg än att jag behövde en ny foundation. Jag är faktiskt lite osäker på vad foundation är :-).

      Radera
  7. Hej! Tack för en väldigt av mig uppskattad blogg! :)

    Angående "5 udda spartips" så tycker jag du är lite väl kritisk:

    Tips 1: Hon säger ju faktiskt att man ifrågasätter sina köp om man måste slänga något när man köper nytt, och därmed (kanske) inte köper en ny pastaslev, trots allt.

    Tips 2: Här säger hon att man bör avvakta med sina köp för att inte riskera att sparandet blir lidande om man får en oväntad kostnad - vettigt.

    Tips 3: Hon säger själv att det "kanske inte är ett oväntat eller udda spartips" medan du kritiserar att det inte är ett udda spartips (men du håller själv med om att det är ett spartips).

    Tips 4: Du skriver "Säg upp abonnemang du inte använder" medans hon säger "Säg upp abonnemang du inte använder när du inte använder dem". Det finns en viktig skillnad där.

    Tips 5: Här köper du inte tesen att om man handlar i sista sekund så kan det bli dyrare. Varför inte? Säg att du ska shoppa julklappar och är lite desperat då det är 3 dagar kvar till julafton? Då är väl hennes resonemang rimligt?

    Sista citeringen: För hennes demografi kanske det är ett vanligt problem? Skulle inte förvåna mig, men jag skulle inte vilja påstå att detta betyder att man är "dum i huvudet".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!

      Jag försökte vara tydlig med att det är den videon jag tycker är minst dålig/innehållslös av exemplen.

      1. Att man eventuellt inte köper en ny pastaslev när man redan har en känns ändå som ett rätt klent spartips :-).

      2. För att det ska bli ett spartips tycker jag att rätt formulering hade varit: Köp inte saker du inte behöver, oavsett tid i månaden.

      3. Ja, här gav jag henne rätt, det ÄR ett spartips. Sedan tycker jag att hela hennes tema med "udda spartips" är lite lamt. Det mest udda med det är att hon hela tiden påpekar att det är udda.

      4. Jag kan hålla med om att jag var lite väl elak här.

      5. Nej, hennes tes här är att om man handlar i sista stund köper man mer för att man blir osäker på om det man köper är bra. Ett exempel är kläder där det kan sluta med att man har tre outfits istället för en eftersom man är tveksam på om de tre köpen är bra köp. DET är orimligt enligt mitt sätt att se på saker.

      Men jag påstår inte att hon är dum i huvudet, jag frågar om man inte kunde korta ner tipset till att inte vara dum i huvudet eftersom jag tycker att det är det "köp inte i sista sekunden för då kommer du handla fler grejer" kokar ner till. För JAG har alltså aldrig upplevt att osäkerhet kring köp får mig att göra fler, snarare tvärtom.

      Radera
    2. Fantastiskt bra genomgång av dessa meningslösa spartips som alla slänger omkring sig, he he. Tack för en bra blogg!
      Mvh EDS

      Radera
  8. :)

    1: Absolut - pratar vi endast pastaslev så är det ett klent spartips. Jag ser det dock som att hennes spartips utgår från ett bredare perspektiv vilket lyder: Köp inte saker i onödan (demografin är viktig här).

    2: Demografin är viktig även här. I tipset utgår hon från att det finns ett sparande. Med detta tips vill hon säkerställa att man inte går miste om sitt sparande pga oväntade utgifter - vettigt, OCH kom ihåg att detta är "udda" spartips.

    3: Nja, hon säger faktiskt att det udda är inte att ha en tygpåse istället för plastpåse. Det udda är HUR du gör det, vilket är att alltid ha en tygpåse i fickan. Vettigt - då slipper du köpa plastpåse varje gång du glömt din tygpåse.

    5: Nej. Hon har två teser här. Först julklappar och sedan festkläder.

    Julklappar: Här säger hon att om man är ute i sista sekund och köper julklappar kan det bli dyrare än om du är ute i god tid.
    Här håller jag absolut med henne. Om jag köper julklappar i sista sekund är jag mer desperat och därmed mer benägen att lägga ut mer pengar på att lösa mitt problem än vad jag hade gjort om jag hade haft tid på mig.

    Fest: Hennes tes: Är man ute i sista sekund med klädval inför en festkväll så blir man osäker på vad man ska ha på sig och köper kanske 3 uppsättningar kläder. Jag är inte i rätt demografi här men jag kan inte påstå att det inte är på detta sätt då hennes spartips riktar sig till individer där detta kan vara verklighet.
    Jag tycker därför att du är orimligt kritisk då du säger att det är ett dåligt spartips eftersom "det är orimligt" att se på saker så enligt "ditt sätt". Men är det inte ett fantastiskt spartips för de som ser saker på så sätt? Ifrågasätter du spartipset eller hennes demografis behov av spartipset?

    Jag förstår att du inte explicit menar att hon är dum i huvudet men jag upplever att du indikerar att om man inte resonerar som du kring vissa ekonomiska spörsmål så är man "dum i huvudet (med reservation att du skriver så med glimten i ögat)".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här kommer vi inte enas om. Jag inser att jag inte är målgruppen för videon, men på dig låter det som att den vänder sig till barn. Jag vet inte hur gammal hon är, men jag gissar på runt 30. När jag var barn såg jag 30-åriga kvinnor som tanter. Hade Youtube funnits hade jag sökt mig till andra kanaler.

      "Jag upplever att du indikerar att om man inte resonerar som du kring vissa ekonomiska spörsmål så är man 'dum i huvudet'".

      Jag kan inte hindra dig från att uppleva det jag säger och skriver hur du vill, men det jag skrev - och menar! - var:

      "Är det här alltså ett vanligt problem? Att om man handlar när man har bråttom köper man tre gånger så mycket? Skulle man inte kunna korta ner tipset till ”Var inte dum i huvudet”?"

      Jag frågar alltså om det här problemet verkligen finns, och undrar väl snarast om inte hon behandlar sina tittare som om de vore dumma i huvudet. Det är inte jag som gör det.

      Radera