onsdag 2 maj 2018

USA-ETF:er, vad händer?

Vid årsskiftet slutade svenska nätmäklare tillhandahålla handel med amerikanska ETF:er, alltså börshandlade fonder. Detta eftersom regelverken PRIIPs (det har inget med öl att göra, utan byråkrati och klåfingriga politiker) och Mifid2 kräver att konsumenterna måste ges mer information om värdepapper än vad som nu är fallet för att vi ska vara betrodda att köpa vad vi vill för våra egna pengar.


Så ”tills vidare” plockades instrumenten bort från utbudet. Så här sa Nordnet:
Vi kommer att fortsätta dialogen med fondbolagen i USA och Kanada och hoppas och tror att de inom en inte avlägsen framtid vill kunna erbjuda europeiska privatsparare möjligheten att investera i deras produkter, och då kommer vi naturligtvis att inkludera dem i vårt utbud igen.

Avanza sa att ”de amerikanska fondbolagen bakom ETF:er inte kommer att vilja lägga pengar” på att fixa detta. Istället trodde de på marknaden här hemma:
Banksverige lär försöka ersätta de snart utsuddade ETF-utbudet med nya sparformer. Hur fort det går eller hur brett utbudet blir får vi se framgent.


Jag vet inte om jag är för tidigt ute eller om jag missat något, men jag har varken sett att ”förhandlingsvägen” eller ”marknadsvägen” gett några som helst resultat. Kanske kan man komma runt problematiken (givetvis till en kostnad) genom att gå till Banktyskland eller Bankengland, men Banksverige har inte levererat.

6 kommentarer:

  1. Misstänker att orsaken till detta är EU inte vill att pengar ska flyta över till USA. Att vi ska skyddas genom ökat informationskrav tror jag inte ett smack på. Faktabladen för Deutsche Banks ETF:er är mycket sämre än Vanguard, Schwab och Blackrocks... Det är knappt man förstår om man köper en fond eller ett certifikat från DB.
    Så sämre utbud, sämre information, högre förvaltningsavgifter, sämre spread. Allt (?) sämre, ingenting blev bättre. Med andra ord, som vanligt, när politiker ska "förbättra" marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så! Vi ska "skyddas" genom att få sämre information. Det vore hederligare att spela med öppna kort.

      Radera
  2. Jag håller med dig i allt! Har sparat länge i amerikanska etfer och är riktigt besviken på att jag inte får fortsätta köpa. /Birgit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och att inte nätmäklarna startar krig för sina kunders rätt. "Vi hoppas och tror" - det duger inte!

      Radera
  3. Allt är väl bra, för byråkraterna (juristerna i eu) får ju mer och mer pengar och makt, och kan leva i sus och dus, för våra pengar.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njäe, jag tycker inte att det är bra. men så gick jag heller aldrig med :-).

      Radera