Vi prioriterar olika...
Men då får jag mer att skriva om.
Dagens historia handlar alltså om ett par som fått sitt kortkonto
kapat, troligen för att någon skimmat eller stulit uppgifterna från
något av deras kort. Sånt händer ju, och paret behöver inte ha
varit oaktsamma för det, men det är en hel del saker med deras
ekonomiska beteende som ändå gör mig fundersam.
De har inte kollat sitt konto på
”omkring en månad”.
Alla har inte min järnkoll eller
överhuvudtaget ett ekonomiskt intresse, men att låta hela familjens
samlade kapital sitta på kontot och sedan bara dra kortet tills
företagen börjar höra av sig för att de inte fått betalt känns
inte vuxet någonstans. Paret har försörjningsansvar för
åtta barn. Hoppas dessa växer upp snabbt så att de kan hjälpa
mamma och pappa med ekonomin.
De hade 45000 kr på kontot.
Eller rättare sagt, de hade 45000 kr
plus tre veckors konsumtion för en familj på tio personer. Ska vi
gissa på minst 70000. När jag ansökte om mitt första Visakort
öppnade jag samtidigt ett nytt bankkonto för ändamålet. Det var
inte kopplat till min lön eller andra inkomster. Den enda som förde
över pengar dit var jag. Än idag ser jag till att inte ha mer än
någon tusenlapp på kortet, ifall jag inte precis då ska köpa något
dyrare. Det tar ju bara några sekunder att flytta pengarna. Min
ekonomi är inte helt typisk och jag förstår att det blir
opraktiskt för de flesta att sätta gränsen vid 1000 kr, men någon
gräns kanske man kan tänka sig.
Det här var alla pengar de hade.
Banken kommer behöva 3-5 dagar på sig
för att betala ut de stulna pengarna (helt rimligt, jag hade tyckt
att en månad också vore okej), vilket innebär att ”familjen
måste låna ihop pengar från bekanta och släktingar för att kunna
försörja de åtta barnen”. Återigen, vill ni ha pris som årets
mest ansvarstagande föräldrar kanske ni inte ska skicka in alla era
inkomster på ett och samma konto som ni sedan inte håller någon
som helst koll på.
Den formulering som bränner sig fast i
mitt medvetande är ändå åttabarnsmamman Tanyas kommentar efter
samtalet med banken: ”De sa att det var vi som borde ha haft koll
och slingrade sig, det var fruktansvärt att inte känna sig
betrodd.”
Jag, vad i hela friden kan ha gett
bankens representant en så absurd tanke?!
Själv kollar jag i regel också bara mitt konto en gång i månaden, när jag betalar räkningarna. Men då har jag sällan mer än 1-2% av mina totala tillgångar på kontot jag har kortet kopplat till, just nu ligger det på under 1%.
SvaraRaderaDet jag tycker är mest "upprörande" och oansvarigt med artikeln är faktiskt inte hur ofta de kollar kontot eller hur mycket pengar de har där. Det är att de har barn utan att ha byggt upp en ordentlig buffert och trygghet. För mig vore det otänkbart att skaffa barn innan jag har byggt upp en grundtrygghet. Med det menar jag inte ett liv i lyx utan en ordentlig buffert/marginaler samt avbetalda lån/lån som är ofarliga i relation till inkomst.
Det är en sak att ta stora risker med sitt eget liv och veta att man kan ta det om nått går åt helvete, det är nått helt annat att gambla med barns liv.
Om du har en procent av dina tillgångar på kontot kan man ju säga att du har hundra gånger mer koll än dem :-).
RaderaJag är också fascinerad över hur de lyckats att inte ha något sparande. Om det nu stämmer. Det kan ju tänkas att de exempelvis har en fondportfölj de vill slippa sälja bara för att få mat på bordet till nästa lön eller tills banken betalar ut, men det blir ju en mycket mer dramatisk artikel genom att låta som att de måste ut och tigga på gatorna för att klara livhanken.
Håller med Jakob. Buffert är ett måste, och att inte ha alla sina pengar på sitt kort-konto.
SvaraRaderaJa och ja. Något slags säkerhetsnät bör man ha även utan barn och man ska vara bra rik för att ha ett konto kopplat till kort med 70000 kr på.
RaderaJag läste "barn" istället för "banken" här: "åttabarnsmamman Tanyas kommentar efter samtalet med banken: "De sa att det var …" jag trodde först att det var barnen som sade ifrån. Ha, ha!
SvaraRaderaMen det här med det personliga ansvaret. Varför skall man ha det? Ingen annan som har det. Inget tjänstemannaansvar i Sverige. Våra politiker? Ehhh… Då behöver inte heller jag ta något som ens på långt avstånd kan liknas vid ett personligt ansvar. Orka. Lägger mig i soffan, trycker in chipspåsen i vecket mellan magen och dubbelhakorna, slår på senaste Lyxfällan för att skratta folk som inte kan hantera sin ekonomi, eller något annat tossigt.
Wien-Lars
Det hade varit underbart om barnen satt ner foten. De på bilderna i reportaget gör det kanske inte idag, men har de äldre barn ser jag det inte som omöjligt, för det här paret beter sig långt ifrån vuxet i mina ögon.
RaderaDet är lättare att vara ansvarsfull i ett ansvarsfullt samhälle, men förr eller senare riskerar slappheten att slå en i ansiktet och då hjälper det inte att peka på andra som betett sig värre.
När det skrivs måste det passa in i den vinkeln man valt, sedan om det innebär att vissa saker utelämnas, annat spetsas till och formuleras i enlighet med vinkeln - ja det får man ta. Det är ju underhållning, det är ju expressen. Det som skrivs skulle kunna kallas underhållningssåpa.
SvaraRaderaEn av journalisternas grundregler är ju: kolla aldrig en bra story.
Underförstått - för då håller den inte.
Så är det. Sen tror jag inte heller man ska underskatta lättjan. Det händer att jag mejlar journalister för att få de tomma luckorna ifyllda, för att jag är nyfiken eller för att jag vill blogga om artikeln/ämnet. De gånger jag fått svar har det utan undantag framkommit att journalisten helt enkelt inte vet svaret på frågorna som förtigits. Kanske beroende på stress hinner de inte göra tillräcklig research, men det känns inte heller som att de bryr sig.
RaderaHerrejisses vilken pinsam artikel. Tänker folk inte på hur de uttalar sig i media?
SvaraRadera- 45000 kr på bankomatkortet (man har några tusen och sen kanske en nödfallskredit på 10000 kr)
- låna av släktingar för att köpa mat (har man 8 barn borde bufferten vara vääääldigt stor)
Vad är det som händer med personligt ansvar egentligen? Tyvärr tror jag att det är "sosseriet" som har brutit ner folks förmåga till konsekvenstänk för Pappa Staten och Mamma Soc fixar ändå allt ändå. Kolla bara på våra nysvenskar (eller vad det kallas idag), det går i princip att spela allan hur som helst med minimala påföljder. Man hotar med indraget etableringsstöd om man inte ÄR MED på SFI (notera, inga krav om att faktiskt lära sig nåt), och vad kan det i praktiken bli för konsekvens? Etableringsstöd byts ut mot försörjningsstöd. Så varför bry sig? Skaffar man dessutom en massa barn blir man dessutom mer eller mindre osårbara mot eventuella straff från myndigheterna, för dessa får ju inte drabba barnen.
Viss kritik ska ju dessutom journalister få då de ofta vinklar artiklar på ett visst sätt, och undviker att skriva alla fakta.
45000 blev de bestulna på innan de upptäckte att kontot var tomt, så antagligen hade de ganska mycket mer på kontot som mest, för en åttabarnsfamilj gör nog av med en och annan krona på egen hand :-).
RaderaJag lutar också åt den teorin. Svenskarna har i generation fått lära sig att staten fixar allt. Ett farligt tänk i alla lägen, men ännu värre nu när det inte längre är sant.
Ja, det är många frågor man önskat att journalisten hade ställt här.
Appropå barn å bidrag, flerbarnstillägget borde verkligen slopas.
RaderaSaxat från Försäkringskassan:
Barnbidrag och flerbarnstillägg per månad
Antal barn
Barn bidrag kronor
Flerbarnstillägg kronor
Summa kronor
1 1 050 – 1 050
2 2 100 150 2 250
3 3 150 730 3 880
4 4 200 1 740 5 940
5 5 250 2 990 8 240
6 6 300 4 240 10 540
Äh det blev konstigt...
kolla själv på:
https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0cace1dd-3163-4d59-be7f-e609ff928ecd/4058-A-barnbidrag-och-flerbarnstillagg.pdf?MOD=AJPERES
Jag håller med. Har aldrig fattat varför fler barn ska generera mer pengar per barn. Rimligtvis borde kostnaderna per barn minska ju fler man har.
RaderaDessutom är jag tveksam till idén att ge pengar till dem som har sämst förutsättningar att ta hand om dem. Vore bättre att sänka skatterna generellt.
Ha ha, familjen annorlunda kanske är som alla andra storfamiljer? De har många barn och ALLA pengar på ett och samma konto... Men visst blir man trött på alla som gnäller i pressen, fattar inte varför? Medömkan? Uppmärksamhet? De ska ju få tillbaka pengarna, fattar inte gnället!
SvaraRaderaJag tror en selfie i skvallerpressen smäller högt, även om jag inte begriper varför.
RaderaPå sin Facebooksida var mamman ännu surare på banken än vad som framkommer i artikeln. Jag fattar inte heller, det är väl klart att de inte kan räkna med 45000 kr in på kontot samma dag som de anmäler det.
Media ska alltid ta till sina offervinklingar. Tänk om någon journalist kunde resonera som du och utkräva någon form av personligt ansvar. Naturligvis är det dåligt att familjen blivit av med pengarna men med mer koll hade skadorna minimerats avsevärts.
SvaraRaderaMvh Micke
Ja, jag tycker ofta att man undrar över alla de där frågorna som inte ställs. Varför har de inte större marginaler, varför har de alla pengar på ett enda gemensamt konto och hur lång tid tycker de själva att banken ska kunna ta innan det är orimligt länge (ifall nu 4-5 dagar anses helt skandalöst)???
RaderaJag är inte ens säker på att offervinkeln är den som säljer bäst.
Här i Asien får man ett sms från banken så fort det skett någon transaktion från ett konto (och man kan ställa in gränsvärden för om/när man vill ha sms). Det går även att ställa in övre gränsvärden för transaktioner som kan göras utan att behöva extra verifiering. Detta system funkar riktigt bra och någonting jag skulle vilja ha i Sverige också. Men i övrigt finns mycket att önska vad gäller service och användarvänlighet för finansiella tjänster. Speciellt användarvänligheten på bankers internet-sidor är långt efter Sverige.
SvaraRaderaJa, jag har alltid undrat varför svenska banker inte jobbat med sådana verktyg. Dock vet jag att vissa banker, bl a SHB, gör det möjligt att spärra kortet för internet- och utlandsköp. I det här fallet hade det räckt långt.
Radera