fredag 18 maj 2018

Av alla idiotiska affärsidéer...

Jag fick ett tips i kommentarsfältet jag bara inte kan släppa. Företaget Beambox är ett dotterbolag till fastighetsbolaget Castellum vars motto är:
Vi tar hand om dina saker så att du slipper.

De hämtar, fotograferar och förvarar. Fotografibiten skiljer dem från Shurgard, City Self-Storage och andra, för det gör att man kan be att få tillbaka saker man magasinerat och sedan kommer på att man inte kan vara utan. Fast hur stor är den risken? Det fanns ju en anledning att man ville ha bort bråten från början, och om mina saker är så pass oviktiga för mig att jag vill slippa ha dem nu, kommer jag vilja ha dem senare? Min gissning är nej.

Jag kan fatta att privatpersoner behöver magasinera sina tillhörigheter under en begränsad tid, t ex mellan boenden. Men nog känns det som att den främsta anledningen att packa grejer i kartonger är att man inte behöver dem, inte nu, inte sedan, inte någonsin. Det är bara ett sätt att skjuta upp det oundvikliga – att ställa sig frågan om saken tillför något i ens liv. Det är svårare att göra sig av med avlidna släktingars fotoalbum än gamla möbler, men ingen blir glad av ett förråd fullt med skit.


Det spelar ingen roll om det var ett bra köp när det begav sig, om en sak var väldigt användbar för tio år sedan eller om den aldrig använts. Behövs den inte nu eller framöver har den inget värde för dig nu. Sälj den! Eller – om det inte går – ge bort den. Om inte heller det är möjligt – kasta skiten! För saker som inte ens går att skänka bort är verkligen skit.

Vad du än gör, ring inte Beambox. Förutom att deras tjänst borde vara poänglös är den dessutom dyr. En flyttkartong kostar 49 kr/månad att förvara, större grejer som cyklar och resväskor kostar 69 kr/månad. Hur lång tid tar det innan det hade lönat sig att kasta grejerna och köpa nytt den dag du saknar något? Eller, ännu hellre, låtit bli att köpa dem.

Det finns en gräns när sakerna du äger börjar äga dig. Det läskiga är att man inte vet var den gränsen går. En dag har man bara för många saker, så håll efter hela tiden. Men en sak är säker, när man behöver hyra in sig hos Beambox är alla gränser för rimlig konsumtion sprängda sedan länge. Lyssna på George Carlin, han visste det här för över 30 år sedan:

20 kommentarer:

  1. De tar dessutom 269 kr för hemkörning av låda/lådor när man vill ha tillbaka sina saker.. Utgår från att denna affärsidén inte håller i längden. Eller just det, glöm vad jag sa, finns helt klart tillräckligt med idioter för att det ska gå runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte vad som skrämmer mig mest - att företaget finns eller att affärsidén kan visa sig fungera. Om man lämnar in en kartong och vill ha hem en grej efter ett halvår måste den vara värd mer än 500 kr för att det inte skulle ha lönat sig att kasta alltihop och köpa en ny.

      Radera
    2. Exakt. Jag har visserligen massvis av skräp i mitt källarförråd som jag lika gärna skulle kunna slänga men åtminstone så ingår det obligatoriskt som en del i årsavgiften för bostadsrätten..

      Var även tvungen magasinera alla mina möbler en gång mellan två bostäder. Hade dock turen att mina föräldrar hade plats nog i sin källare så rubbet kostade mig inte någonting, de hjälpte mig även sälja vissa möbler som jag i slutändan inte behövde mer efter flytten.

      Radera
    3. Problemet med att ha en massa skräp i källarförrådet är att man kanske inte hittar det man verkligen har användning för.

      Att magasinera ett bohag i samband med flytt är helt rimligt, det är när man måste magasinera mellan flyttarna man spårat ur. ”Vi tar hand om dina saker så att du slipper.” Brrr!!

      Radera
  2. Affärsiden är garranterat inte idiotisk.

    Den fyller ett uppenbart hål i konsumtionsträsket. Beambox tjänar pengar på att en majoritet inte klarar av att begränsa sin konsumtion av skit de inte behöver och sedan sin känslomässiga koppling till skiten de inte behöver.

    Är det något som är idiotiskt så är det det socialt förväntade konsumtionsbeteendet som leder till att Beambox faktiskt är existensberättigat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, jag klandrar inte Beambox för sin verksamhet. Jag klandrar de konsumenter som ser till att Beambox kan verka.

      Radera
  3. En intressant fråga som ajg själv kommer ställa mig den dagen föräldrarna avlider är; vad ska jag göra med alla fotoalbum? Bränna upp dem? Spara? Digitalisera? Det finns många minnen från ens egen barndom som kan vara kul för dottern att få se och ta del av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnen från ens egen barndom kan man spara, men man borde nog inte spara album på album med bilder där man själv inte ens vet vem som är på bild.

      Samtidigt är det svårt. Jag har själv ett antal tavlor målade av min far. En del har jag uppe, en del andra skulle jag kunna sätta upp om jag hade plats. Men så finns de tavlor som jag inte ens gillar, men lika fullt står de i mitt förråd och lär troligen följa med till nästa bostad också.

      Radera
  4. Branschen är tydligen väldigt lönsam, ett slags bevis på massans kollektiva dumhet.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste den vara. Jag har säkert fem sådana här magasin på gångavstånd och jag tänker mig att de inte uppstår utan behov.

      Radera
  5. 69:-/månad för en resväska? reser man en gång om året är det billigare att köpa en ny var gång

    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Resa/Resvaska-94-l-2000040701/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och kan man leva med ett par repor (det borde man ifall man ändå tänkt slänga bort den direkt efter resan) kan man köpa samma väska begagnad för mindre än halva priset.

      Radera
  6. Kan bara förstå den delen (bransch) som kund om det handlar om mellan boenden eller om man bara sparat det mest viktiga om man lämnar landet 1 år eller så.

    Detta fick mig och tänka på något annat idiotiskt med vissa företag.

    Satt och surfade runt en del för att kolla in ett mindre lokalt företag jag kan tänkas komma ha att göra med framöver yrkesmässigt.

    Vad fan tänker folk så de namnger sina företag samt produkter?
    Googlade jag företaget fick jag upp allt möjligt från hela världen utom det jag sökte, samma sak med de 10tal märken de sålde.

    Kan förstå om man gör så om man vill snylta på annat känt märke och har kass egen kvalitet, håller dock bara en tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här har jag tänkt på en del här: http://sparosverige.blogspot.se/2017/05/du-blir-vad-du-heter.html

      Om någon googlar eller duckduckgoar ens seriösa företag borde man inte vilja att det dyker upp en tecknad pingvin. Inte om man är stolt över vad man gör.

      Radera
  7. Detta företag hade jag problem att googla även med ortnamnet med. Gick "bra" när jag även inkluderade gatunamnet...

    Hittade ej alla produkter de har med ens med bra beskrivning i google...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gör det inte lätt för sig :-).

      Radera
  8. Kan tänka mig att det är lönsamt om man köper en liten lägenhet, och använder Beambox för att förvara vinter- och sommarkläder. Mycket billigare än att köpa lite extra garderobsutrymme.

    Den absoluta majoriteten lär dock bara använda tjänsten för att öka konsumtionsutrymmet. Som sms-lån, fast för yta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar det. En vinterjacka fyller nog en box helt själv. Då kostar den 392 kr att förvara april-november. Efter ett par år är förvaringen dyrare än inköpet. Och jag tror att det är ovanligt att det är garderobsutrymmet som är skillnaden på vilken bostad man köper. Själv hänger jag vinterjackor och overaller i källarförrådet över sommaren.

      Radera
  9. Det roliga är att man inte får förvara någonting av värde, inte ens affektionsvärde. Så beambox förvarar endast sopor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur bevisar de att mina sopor saknar affektionsvärde :-)?

      Radera