onsdag 9 maj 2018

Bahnhof på rätt spår

Igår släppte Bahnhof sin Q1:a. Högsta omsättning och rörelseresultat någonsin. Man fortsätter att plocka bredbandskunder. Lite lägre marginaler på företagssidan, men det är banne mig enda molnet jag ser. Så här inleds rapporten:
"Antalet nya ordar och leveranser ökar på i stort sett samtliga affärsområden, vilket i sin tur kommer att få positiva effekter under de kommande kvartalen."


Snacka om att gå ut hårt! EBITDA 43,9 Mkr, EBIT 34,8 Mkr, resultat före skatt per aktie 0,32 kr, och inte behöver man vara överdrivet positiv för att ana av citatet ovan att man har för avsikt att höja sina prognoser vad det lider.

Alla anledningar att äga Bahnhof innan rapporten kvarstår. Dotterbolaget Elementica väntar på att få igenom sitt bygglov, vilket bör ske och bör ge en skjuts. Jag hoppas lite på ett listbyte, men det känns mer som en ”bubblare”. Jag har en känsla av att Karlung föredrar att ligga på AktieTorget där han kan känna sig lite ”indie” och dessutom slipper redovisa varenda toalettbesök i ett pressmeddelande. Men omöjligt är det inte.


Visst ser aktien jättedyr ut nu, men Bahnhof tycks vara ett sånt där bolag som alltid är dyrt, men alltid är köpvärt. Jag vet inte om jag skulle köpa på den här nivån, men jag är absolut inte på väg att sälja heller. Utdelningen höjs med 50 procent i år, bara en sån sak. Men okej, för utdelningsjägare finns bättre alternativ. Å andra sidan, om Bahnhof fortsätter att förvalta mina pengar på det här sättet behöver de inte lämna tillbaka dem till mig, det tar jag vid försäljning istället.

29 kommentarer:

  1. Bahnhof är väl aldrig billig.
    Men alltid köpvärd.

    Tyckte särskilt om i rapporten att alla i supporten var anställda av Bahnhof och inte höll på med någon outsourcing av kundtjänsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tänkt på att det skulle göra någon skillnad, men det lär åtminstone inte vara sämre att ha egen personal.

      Radera
    2. Jag tror att det leder till bättre kundupplevelse och kortare vägar för kunden.

      Ett exempel från livet. Kollegan hade tecknat sig för ett nytt abbonemang hos Bahnhof över internet. Han hade ett redan tidigare hos dem.(Av oklar anledning) Men hen tänkte säga upp det med drog sig lite för det för att det brukar vara telefonköer och annat krångligt innolvervad. Men det dröjde 20 min sedan han hade tecknat sig så ringde det upp och frågade "Vill du verkligen ha två abonnemang?" 2 minuter senare så var det andra avslutat.

      Tror inte han hade fått samma service hos en outsourcad kundtjänst.

      Radera
    3. Jag tror som du i exemplet, men tyvärr hade han nog inte fått den servicen på särskilt många ställen oavsett. Service är liksom inte inne längre :-(.

      Radera
    4. Jag tror service är lika inne som det har alltid har varit. Tror mer att skillnaden ligger i att folk inte är beredda för att betala för verklig bra service.

      Bahnhof brukar alltid ligga högt på kundnöjdhet, även fast de inte ligger lägst i pris på sina bredbandstjänster så borde det borga för att man gör tröskeln lite högre till att byta till den billigaste operatören.

      Radera
    5. Visst, service utan extra kostnad är såklart populärt. Jag menar mer att färre kundserviceavdelningar än tidigare prioriterar service och då nöjer vi oss.

      Radera
    6. På gott o ont tror jag egen personal minskar omsättningen, ökar stoltheten samt kunskapen/ansvar på personalen. Dock kan bara svårare att lösa vid stora fel.

      Radera
    7. Bara för att problematisera lite, du förutsätter att låg personalomsättning alltid är av godo. Inte helt säker på det.

      Radera
    8. Därför jag sa på gott o ont.
      Bra om du lyckas värva rätt personer. Dåligt då det är svårare att skicka hem dem

      Radera
  2. Helt rätt, Bahnhof är på många sätt ett helt underbart bolag att vara långsiktig delägare i.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, än så länge känns det så (även om jag förbehåller mig rätten att skicka ut den ur portföljen om den fortsätter upp).

      Radera
  3. En av mina få (+shb) innehav som känns som man ägt i evigheter. Dock synd man inte legat lika tung i dem som innan man flyttade till avanza för 3.5 år sedan1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det alltid med innehav som gått upp - "varför köpte jag inte mer/tidigare?". Eller som med Global Gaming, varför sålde jag inte igår förmiddags på 39 kr istället för att nu sitta kvar vid 30 :-(? Det är smällar man får ta.

      Radera
    2. Japp tänk OM i mycket här i livet så hade det sett annorlunda ut :)

      Största skillnaden gick från tugnt i 7 bolag till 35 med samma totalsumma.

      Efter gårdagen så är Bahnhof mitt 3e största sä kanske inte ska klaga allt för mycket

      Radera
    3. De seglar upp till en liknande placering här.

      Radera
  4. Har kollat på Bahnhof länge... man fasen, de ser dyr ut jämt - och än värre ser det ut nu. Undrar om det någonsin kommer en dipp som man kan köpa på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så där har jag alltid känt om Nibe. Alltid för dyr, men oftast ännu dyrare en stund senare. Jag kan inte råda, vet som sagt inte om jag själv hade köpt in Bahnhof nu.

      Radera
    2. Om du kollar grafen 5-6 år så är det svårt att hitta många större dippar så om du letar det för att gå in så är risken stor du får vänta ett bra tag till...

      Radera
    3. Jag är bra på att vänta :-).

      Radera
  5. Sälja? 😳

    Varför avstå framtida intjäning bara för det är "högt värderat" eller blir lite stiltje nån månad eller två, femtio öre på mitt gav på sju spänn är phaen bra ränta för att sitta på händerna...... 😎

    Hade lite utdelningar som låg på depån och ökade i måndags, lönade sig att köpa dyrt.... 😉

    För övrigt gör ju deras integritet att det är värt att äga aktien bara det,, 🙂

    Med vänlig hälsning, snickar'n

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad menar du? Jag skrev ju att jag INTE ska sälja. Men den dag jag tror att aktien ska ner kommer jag att göra det.

      Håller med om att deras kamp mot censur och registrering är ett skäl i sig, både att vara aktieägare och kund.

      Radera
    2. Ett litet påpekande av våran skillnad i inställning till ägande bara, misstänker att du här närmare till säljknappen än vad jag har bara,, 😉

      Inget jätteinhav men trivs bra med påminnelsen om att satsa på bra bolag som tjänar pengar och har en idé,,

      HM känns som motsatsen för tillfället men dom ligger kvar dom med åtminstone av nostalgiska skäl då kära mor som fick in mig på det här spåret jobbade åt Ehrling Persson på femtiotalet, nu får Stefan och KJ jobba åt mig om än i liten skala,, 😉

      Kanske inte optimalt men i en portfölj funkar det för mig och jag sover gott, hur andra gör/tycker är egalt för mig, jag är ju trots allt rospigg och obstinat av naturen,, 😉

      Radera
    3. Det kan mycket väl vara så att min säljknapp sitter närmare än din, men de gånger jag säger att jag inte är på väg att sälja menar jag det.

      På H&M är jag betydligt närmare.

      Radera
    4. Det var just det, "det tar jag vid försäljning istället" 😉
      Inget ont om det men jag ser helst att bolaget fortsätter att utvecklas bra för mig så kidsen kan få fortsätta äga dom,, 🙂

      Radera
    5. Ja, jag gör ingen hemlighet av att inget av mina aktieköp är tänkt att vara för evigt. Jag accepterar att folk köper aktier för att behålla dem i decennier, men jag kommer nog aldrig begripa det och garanterat aldrig göra det själv.

      Radera
    6. Sorry Om det är känsligt, jag menar bara att jag gärna köper ett bolag som jag förhoppningsvis inte behöver sälja utan kan glädjas åt över många år framöver och om jag kan låta ungarna fortsätta så är det en jackpot,,

      Huvudsaken är att man själv kan sova lugnt och är trygg i sin investering,,

      Det värsta exemplet på motståndare till långsiktighet tror jag var en valp som kommenterade en artikel i di om stinsen 2007 med innebörden att han i stort sett var en gammal stofil som om han varit lika smart som valpen säkert hade haft lika mycket deg som buffet.......

      Jag är rätt imponerad av att en snubbe som tjänar drygt 800,000:- på ett yrkesliv skaffar en portfölj värd 150,000,000:- och dessutom låter drygt hälften gå till forskning och välgörenhet,, 🙂

      Undrar hur mycket valpen är god för idag? 🤔

      Radera
    7. Inte det minsta känsligt, men under förutsättning att jag inte får barn kan jag lika gärna riva sönder pengarna som att köpa aktier som jag behåller tills jag dör.

      Radera
  6. Har aldrig ägt Banhof men jag gillar företagets kaxighet och det mesta jag hör om dem från aktieägare är positivt. Får se om jag tittar närmare på dem. Tror de delar ut lite klent för min smak dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte järnkoll på din smak, men det kan mycket väl stämma. Min inställning beskriver jag på slutet, om de förräntar mitt kapital kan de behålla pengarna tills jag säljer.

      Radera