fredag 11 maj 2018

Fönsterputsning

Gruset är sopat, björkpollenperioden är på väg att blomma över. Dags att putsa fönster! Eller ringa ett företag som gör det åt en. Inte helt oväntat förespråkar jag den första varianten. Inte nog med det, jag använder inte ens en sån där fönstertvättmaskin som kostar runt en femhundring. Än mindre en fönstertvättrobot för några tusen som åker runt själv på fönstret ungefär som en robotdammsugare.


Jag använder trasor och tidningspapper – hur lätt som helst. Först tvättar jag fönsterkarmarna (något som kostar extra om man beställer tjänsten av professionella fönsterputsare) med varmt vatten och diskmedel. Sedan samma sak med fönstren. Vatten med några droppar diskmedel, gnugga, skölj och byt vatten ofta.

Enklaste (och garanterat billigaste) sättet att slippa ränder efter fönstertvätten är att skrynkla ihop ett tidningspapper och vispa runt det på samma sätt som trasan tills fönstret är torrt. Byt papper ofta, en vanlig gratistidning räcker ändå till en hel bostad.

Visst tar det mer tid att putsa själv än att ringa en fönsterputsare. Men allvarligt talat, ett treglasfönster blir rent på en halvtimme även om man är noggrann. Sätt en podd i öronen eller putsa varsitt fönster och umgås, det här är ju ett lätt och tystlåtet arbete.


Min lägenhet skulle kosta runt en tusenlapp efter ROT-avdrag att få proffsputsad. Jag måste fakturera 2000-2500 kr under den tid jag sparar för att det ska vara lönsamt. Jag tror att jag skulle jag ha svårt att jobba effektivt när det springer runt fönsterputsare här, men även om jag kunde det känns det lika främmande som att boka en firma som kommer hit och diskar åt mig.

34 kommentarer:

  1. Jag tar också 5 msk ättika i vattnet när jag putsar fönster. Det tycker jag är bra.
    / Siv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är bra. Tror aldrig att jag har haft ättika hemma, annars skulle jag testa.

      Radera
  2. Har också funderat på att ta in folk som gör tråkiga sysslor, men kommit fram till att jag sparar hur mycket pengar som helst på att göra det själv. Att anlita folk i Sverige för enkla sysslor som att städa är DYRT tycker jag, men allt är väl relativt.
    När vi bor utomlands brukar vi anlita en städtant, gör all städ, tvätt och andra småsysslor för runt 1000 i månaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det är lätt att glömma bort att man måste ringa och boka, hålla koll på när de kommer, instruera, fakturera osv. Tidsskillnaden blir inte så stor. Jag brukar tänka på det när jag ser folk stå i kö i 30 minuter för drop-in-däckbyte istället för att skifta själv på samma tid.

      Radera
    2. För att inte tala om däckförvaring. GP hade 2016 prisexempel för Göteborgsområdet på 300-650kr med ett medel på ca 500kr. Jag kan förstå att tjänsten är användbar för den som saknar förvaringsutrymme eller har bilen i flerbilsgarage och är rädd för däckstöld. Känner flera med egna hus/garage som utnyttjar tjänsten och det måste vara ren bekvämlighet.

      Radera
    3. Hög kvadratmeterhyra :-). Har man inte plats för fyra däck är det dags att rensa i förrådet/garaget/villan/lägenheten...

      Radera
    4. Byta däck har jag insett är icke lönsamt att göra själv i mitt fall. Förra året bytte jag själv, handlederna höll dock inte utan en kiropraktorräkning på 450:- landade istället i min plånbok. Däcksskiftet kostar ca 250-300:-. Däremot tänker jag alltid på att jag sparar ca 2000:- om året på att rulla ner mina däck i källarförrådet. Det är sköna slantar.

      Just det, det vart svårt att jobba o dra in lön med trasiga handleder, så det har jag också i huvudet när jag numer lämnar in bilen på däckbyte, inte att förglömma smärtan. Felet i handlederna är dessutom av den karaktären att det upprepar sig, så nästa däckskifte torde sluta hos kiropraktor också.

      Ibland måste man betala för att kroppen inte är hållbar nog...

      Radera
    5. Aj! Det där lät jobbigt. Finns det inget sätt att byta jobb med någon istället? Du kanske kan laga mat, fixa en dator eller något annat åt en privat däckbytare? Fast 250-300 kr lät i och för sig inte farligt.

      Radera
  3. Själv köpte jag en dyr fönsterskrapa för flera tior.. Tog ca 15 minuter för ett fönster, var inte jättenoga men blev helt klart bra nog. Ska ge mig på resten sen också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några tior kan det vara värt. En sån där maskin som finns på Clas Ohlson och Jula för en femhundring skulle jag inte ens överväga.

      Radera
    2. Mina föräldrar har en sådan, de är iofs nöjda men håller med att det är på tok för dyrt. Har ju dock alltid alternativet att låna den av dem om det blir för jobbigt utan (vilket jag visserligen har svårt att se att det skulle bli)..

      Radera
    3. Kanske den dag man ser proffs använda sådana, men så länge de kör skrapor, trasor, tidningspapper och diskmedel kommer jag tro att det är bäst.

      Radera
  4. Idag finns till och med tjänster där man kan betala folk för att köra hem matkassarna åt en, vad är nästa grej? Nån som kommer varje morgon och knyter skorna mot den nätta avgiften om 79SEK?

    Antar att detta är din sida? http://sparoserige.blogsopt.com/ om inte annat så kanske du skall försöka få bort den? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självknytande skor är på gång: https://www.expressen.se/tv/omtalat/har-ar-nya-superskorna---knyter-sig-av-sig-sjalva/

      Nej, den sidan är inte min. Kan inte tänka mig att jag har några lagliga möjligheter att få bort den heller.

      Radera
    2. Tänker på senaste Grotescosäsongen där Dorsin (i "Svenne-året") skaffar jobb på Ubermench. "Tar sig an uppgifter du inte orkar", klipp till Brommavillan med kändisfamiljen som bara inte ORKAR plocka ur diskmaskinen "Älskling ringer du en Ubermench, det kan vi väl unna oss?".

      Radera
    3. Haha! Bra affärsidé! Skulle säkert gå lysande. Så länge det är skattesubventionerat tror svensken sig göra en god affär.

      Radera
  5. Jag är nog snabbare på att putsa fönster än att göra rent foder runtomkring. Varför betala någon för denna enkla uppgift? Det kanske inte blir perfekt men i alla fall bättre än innan. Använder blöt trasa och papper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till skillnad från exempelvis målning gör det ju inget om resultatet inte blir helt perfekt. Då får man väl putsa om då. Inte värre än så.

      Radera
  6. Framförallt stör jag mig på det faktum att de flesta fönsterputsare idag gör ett kasst jobb. Man måste vara en jobbig kund, som upprepat och mycket tydligt markerar att det blir bara att göra om jobbet ifall det inte görs korrekt direkt. Och när man måste vara jobbig, så kan jag lika gärna göra det själv.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hellre göra det själv än att behöva betala OCH tjata för att det ska göras okej.

      Radera
  7. Fick en sådandär fönsterputsmaskin i julklapp nått år....
    Men det var ju bara bökigare med en sådan tingest, så den har jag gett bort.
    Fönsterputs görs precis på samma sätt som du Micke! Det bästa är gott nog!
    //Fattigbonddräng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde tänka mig det :-). Då står enda hoppet till en putsrobot, men jag ger mig fan på att den släpper greppet och träffar någon nere på gatan i huvudet.

      Radera
  8. tidningspapper? torkar du med de? jag använder en gummiskrapa som jag torkar på en gammal diskhandduk mellan dragen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tidningspapper är ett gammalt husmorsknep: https://www.youtube.com/watch?v=r9PC_z_O86k Ger perfekt resultat varje gång. Se bara till att ta bort häftklamrarna :-).

      Radera
    2. Han håller på och torkar den där rutan i en evighet. Jag tycker det går smidigare med en gummiskrapa.

      Jag gör så här:
      https://www.youtube.com/watch?v=iApBJYyi67k

      De snabbaste gör så här, men det funkar bara om fönstren bara är lätt smutsade:
      https://www.youtube.com/watch?v=t8JCG-ww3Fg

      Radera
    3. Jag bara älskar de där tv-shop-dialogerna där alla är så "genuint" engagerade. "En ny trasa? Vad har man den till...?"

      Radera
  9. Fan vad bra tips Micke. Äntligen får man användning för de där idiotiska gratistidningarna! :)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratistidningar har två möjliga funktioner - fönsterputsning och som förpackningsmaterial när man säljer sina sopor som second hand.

      Radera
  10. Man måste ju ändå själv ta bort blommor och gardiner från fönstren, flytta undan ev. möbler som står ivägen och hålla sig hemma när tjänsten utförs. Föreställer jag mig; jag putsar själv så länge jag förmår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Jag ser inte heller någon större tidsvinst.

      Radera
  11. Och bor man i ett gammalt hus med spröjsade smårutor överallt så vägrar de ändå ta uppdraget. ”För jobbigt” och ”för högt upp”.
    Det festliga är att vi ofta får reklam om fönsterputsartjänster i brevlådan med passusen ”ej gamla hus, ej spröjs”. Varför skickar de ut den reklamen till områden som bara har såna hus då???

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt! Jag förstår att de vill ha mer betalt, men att vägra jobb med orsaken "för jobbigt" känns ju lite udda.

      Och ja, dumt att skicka riktad reklam till kunder man inte vill ha :-).

      Radera
  12. Jag ser det som en utmaning att lära mig putsa fönster snabbt och bra. Visst blir man lite imponerad när man ser en duktig putsare in action, men då tänker jag att "det där borde jag klara själv".

    Generellt köper jag bara tjänster när jag absolut inte har tid eller orkar. Men oftast har jag tid, och oftast orkar jag om jag frågar mig själv en smula kritiskt. Vi flyttade ur sambons hyresrätt, då städade vi själva. Det var midsommardagen, och vad skulle vi annars gjort den dagen? Eftersom vi inte dricker var bakfylla inte ett alternativ.

    Visst, du har fem barn som alla skall sporta och greja, jag förstår att man tar hjälp. Men är det inte en statuspryl att berätta att "städerskan kommer så jag måste hem och plocka undan"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, frågan är ju vad man använder tiden till annars. Eftersom jag ofta sitter och skriver vid min dator är avbrott av fönsterputsning eller dammsugning perfekt terapi när jag kör fast.

      Jag försöker tänker lite tvärtom med putsandet, att snart är det ändå smutsigt så man ska inte titta efter för noga och se till att varenda liten mikroskopisk fläck försvinner, man ser dem ändå bara när man putsar.

      Kanske är det status att ha städerska, men jag ser det inte så. Det är snarare status att själv kunna ta hand om hem och familj. I slutändan är det ju det som betyder något, inte att man är bra på bokföring, betonggjutning eller vad man nu gör för att ha råd att leva.

      Radera