tisdag 22 maj 2018

Människan är anpassningsbar

I inlägget om bensinpriset, och även i kommentarsfältet och i den allmänna debatten, kommer man lätt in på oförmåga till anpassning. När bensinpriset höjs säger väldigt många att det här var precis gränsen, de kan inte tänka sig att betala en krona till och heller inte minska sitt bilresande.


Det där händer ofta, att folk säger att deras konsumtionsmönster, tid och andra begränsningar är precis maxat. Hit, men inte längre, för exakt ”då” kan de inte längre fungera. Om skatten ökar med en procent får de gå från hus och hem.

Jag fattar att det är en signal till makten. ”Kom inte ens på tanken att höja priset/skatten eller minska rabatten/öppettiden, för då tappar ni mig.” Bra så, men jag misstänker att de flesta går på sitt eget hot. De tror på allvar att de inte skulle kunna anpassa sig mer, åtminstone inte mycket. Och det är där det blir fel. Man kan komma ifrån problemen genom att sälja bilen, byta leverantör eller flytta utomlands, men man kan också anpassa sig mycket mer än man tror i sin vildaste fantasi.


Vad händer om din nettolön skulle sjunka med 30 procent i morgon? Du skulle antagligen tvingas skära i utgifterna och kanske ta bort allt slöseri. Sänka kostnadsnivån på semesterresan eller i värsta fall ta bort den helt. Köpa billigare mat och en billigare bil eller ett mindre boende. Men du skulle inte svälta ihjäl. Det är inte ens säkert att ditt liv skulle bli sämre.

Så nästa gång du hör dig själv utbrista ”Jag skulle inte klara mig utan...”, se det som en utmaning och tänk att ”Jodå, det skulle gå alldeles utmärkt”, och kanske skulle du passa på att växa som människa på köpet.

15 kommentarer:

  1. Som alla kreddiga kulturfölk i USA som skulle lämna efter Trumpseger. Gick sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madonna flyttade till Portugal, men Whoopi Goldberg, Amy Schumer, Eva Dahlgren, Joel Kinnaman, med flera, med flera verkar ha svårt att hitta flyttfirma :-).

      Fast i deras fall tror jag inte ens att de trodde på det själva. Det var BARA signalpolitik för att visa hur goda människor de är (vad som nu skulle vara gott med att rösta på krigshetsaren Hillary Clinton).

      Radera
  2. Det är väl lite skillnad på förändringar som man kommit på själv och idiotier som statsmakten kommit på? Alla kan ju inte sälja bilen t ex... Tyvärr är kollektivtrafiken där jag själv bor urusel om man bor utanför tätort. Nu har jag inte 5 mil till jobbet, men om man har det så kostar varje bensinkrona på. Alla arbetar ju inte 7-17 tyvärr, då bussarna går i alla fall en gång t o r. Tomma hot kommer man ju inte långt med, bättre omsätta hoten till verklighet i ett val. Vi får väl se i höst om t ex MP kan höja sina miserabla siffror i opinionen, kanske med ytterligare höjd flygskatt och bensinskatt som främsta argument för att rösta på dem?
    Mvh EDS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det är skillnad. Mycket enklare att anpassa sig till egna beslut, men jag menar att även omständigheter man inte rår över själv går att vända till något positivt. Ibland.

      Radera
    2. Precis, om bara MP får höja miljöskatterna riktigt ordentligt kommer de självklart att få tillbaka alla medlemmar de tappat och även de som tidigare röstat på MP.
      Det är nämligen så att om skatten för en liter bensin är 50:- istället för idag ca 10:- så innebär det att bensinen med 50:- skatt är mycket miljövänligare. Det är nämligen samtliga experter ense om ;-)

      Radera
    3. Det undrar jag om ens samtliga experter i MP är ense om :-).

      Radera
  3. Är ungefär i samma uppfyllandegrad som nyårslöftena, samma tankeprocess och samma (obefintliga) genomförande för de allra, allra flesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och troligen av samma anledning, att man egentligen inte vill genomföra förändringen. I bästa fall vill man ha resultatet.

      Radera
  4. Är utan bil sedan 2 år = frihet. Är utan 6 sedan åtta och har en mobbe som strax är 8 år och tack och lov utan internet. Bor i en tvåa och har min säng i köket pga två tonåringar som jag bestämt vill ska ha var sitt rum. Allt går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. That's the spirit!

      Fast det faktum att du är utan internet får mig att undra hur du fick in din kommentar ;-).

      Radera
    2. Alltså - ingen mobbe med nät. Jag måste vara på datorn hemma!

      Radera
    3. Aha, du menar så. Då är jag på samma bakåtsträvarnivå.

      Radera
    4. Jag trodde det var fullständigt tabu att tala om att man inte haft sex på lång tid. Det anses ju främst ohälsosamt och sedan helt obegripligt att man kan leva så utan att bli deprimerad eller galen... ;) Själv har jag aldrig haft det, av religiösa skäl, eftersom jag aldrig varit gift. Mobil utan internet? Samma här. Min största utmaning i vardagen är att avstå chips. Det blir ett par påsar i veckan. Så dumt och ohälsosamt. Skulle dock inte spara pengar på att lägga av, då det är i stället för middag och maten skulle knappast bli så mycket billigare. /Eva

      Radera
    5. Chips och sex... Jag älskar variationen och de oväntade vändningarna i kommentarsfältet!

      Radera