lördag 26 maj 2018

Kim Jong-Ingves

Jag blir så trött på klåfingriga politiker och myndighetspersoner som i varje givet läge försöker avskaffa den fria viljan. Nu senast riksbankschef Stefan Ingves som i en (låst, därför ingen länk) intervju i Svenska Dagbladet öppnar för att tvinga bolånetagare att binda sina lån.

Riksbankens uppdrag är att skapa ett bra ekonomiskt klimat i Sverige, inte att tvinga oss att ta rätt beslut genom lagstiftning. Ta bort ränteavdraget och ge oss incitament att spara. Kort sagt, gynna sparande och inte lånande. Det vore en god gärning.


Men vad ni än gör, låt oss ta besluten! Ska vi låtsas som att vi har något som åtminstone liknar marknadsekonomi måste medborgarna få välja hur de ska bo och hur de ska finansiera detta boende. Om de väljer rörliga lån och räntan far upp i himlen får de lösa detta genom att dra ner på något annat eller flytta.

I samma veva berättade bostadsminister Peter Eriksson för oss att det är ett problem att svenskar väljer att bo med andra svenskar. Områden som är ”för” svenska anses vara ”problemområden”.
Det är ju inte alla kommuner som anser att man har ett problem för att det är en etniskt homogen befolkning, men ser vi till samhället som helhet så behöver vi få en blandning överallt.

Vad ska man göra åt det här då? Tvångsplacera ut oss på olika platser i landet så att Peter Eriksson får en bra ”mix”? När han blev rikspolitiker köpte han en bostadsrätt i Stockholm. Det hade gått alldeles utmärkt att köpa den i Rinkeby eller Fittja, men det gjorde han inte. Han valde en liknande etisk mångfald som den han har hemma i Morjärv utanför Kalix (<1 % utomeuropéer). Därför tycker jag att det är rätt magstarkt av honom att ha synpunkter på var vi andra slår ner våra bopålar.

Kan vi inte göra som så att vi bestämmer var vi ska bo och hur vi ska betala boendet? Så kan politiker och politruker bestämma var de ska bo och fundera över vad det är som är så lockande med att försöka detaljplanera andras liv.

18 kommentarer:

  1. Haha jag och många på jobbet reagerade främst på detta uttalande av Peter Eriksson, främst på att SVT som intervjuade honom inte verkade tycka det var något underligt med det hela. Att i SVERIGE klassa områden där det bor en överväldigande majoritet SVENSKA som ett problemområde torde vara fog för tjära och fjädrar. Är karln helt från vettet eller är det såhär politiker egentligen tänker, men de har hittills varit tysta med sina avsikter? Herr Snålgris bryr sig inte ofta om vad s.k. främlingsfientliga partier och andra tycker, men först när den där broschyren som avhandlade månggifte gavs ut, och nu när bostadsministern gör såna här uttalanden, ja då blir jag orolig på allvar. Kommer inte bli förvånad om SD blir största parti i årets val. Inte för att jag stödjer dem utan för att många undrar vart f-n det barkar hän när myndigheter och politiker beter sig på detta viset.

    Kanske det är dags att ta itu med alla dessa s.k. "no-go" zoner som man låtsas som om de inte finns. Där det finns fler handgranater och shariapoliser än i Afghanistan självt. Det är där de stora problemen finns, både för samhället i stort och för de som faktiskt tvingas bo där. Detta pratar man oerhört tyst om, det är väl i princip bara polisen själva som kommenterar dessa områden, och politiker som Jimmie Åkesson och Hanif Bali. Gissningsvis vet man om problemen men saknar verktyg för att göra något åt det. Hur ändrar man folks medvetanden? Hur gör man t.ex. att folk från arabvärlden som inte vill prata med kvinnor eller som aktivt agerar moralpoliser en del av svenska samhället om de själva inte vill? Frågan man borde ställt från allra första början är: "varför vill du flytta till Sverige?"

    Och Ingves ska vi inte bara prata om, han verkar ha spårat ut helt och hållet med sin minusränta. Kan ingen bära bort karln från sin stol? Helst folk i vita rockar med vadderad skåpbil tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många politiker verkar nu ha försonats med tanken om att sverigedemokraterna kommer att bli största parti i kommande val, tex Sven Otto Littorin i en vida spridd intervju och FB-inlägg. Socialdemokraternas vilda svänganden från ena ytterligheten till den andra, och deras extrema rädsla för att bli "pasok-ifierade" som opionsundersökningar trender åt.
      Anders Borg har offentligt luftat åsikter om att delar av sd-s politik borde ha genomförts för flera år sedan.

      Vänstern kontrar väl med att skatterna är för låga och måste höjas, det är endast så vi kan få det bättre
      Och kom ihåg: någon svensk kultur det finns inte. Och om den skulle finnas så ska den omedelbart avskaffas

      Radera
    2. Jag hade inte uppfattat Peter Eriksson som "helt från vettet" tidigare, men det här var dårskap.

      Och ja, jag önskar att någon knackar på hos Ingves och säger att det får räcka nu.

      Nej, svensk kultur finns inte, men det är viktigt att nya medborgare integreras in i den :-).

      Radera
  2. Håller med, bort med ränteavdraget! Skulle vilja påstå att det är hål i huvudet att få göra avdrag på t.ex. sms lån... visst att man kan se till att studielån har låg ränta för att inte avskräcka till utbildning.

    Undra hur många lyxfällandeltagare som ser till att göra avdrag när de deklarerar??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och de får aldrig ett bättre läge att ta bort ränteavdraget än de har nu.

      Radera
  3. Ja, visst är det fantastiskt, detta hur allt går mot allt mer centralstyrning idag? Den exakta motsvarigheten till ett fungerande samhälle där folk tar ansvar för sitt eget agerande. Sovjet 2.0. Mänskligheten lär sig tydligen aldrig.

    En stor del av problemet är dock de politiker vi har. Så kanske borde vi tvinga dem flytta till ett mangkulturellt Gulag. Där de själva får uppleva det de tvingar på alla andra.

    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skicka folk till Gulag tycker jag är att gå lite väl långt :-).

      Radera
  4. Jag har bott länge i ett invandrarområde av egen fri vilja. Kan säga att de flesta som har bott länge i Sverige och anammar den svenska kulturen eller är etniska svenskar flyttar gladeligen därifrån, bland annat jag. Är trött på hyckleriet från våra politiker och andra bättre bemedlade. Om ni själva väljer vita medelklassområden att bo i, hur kan ni tro att vi andra med lägre utbildning och sämre förutsättningar inte vill bo bland sina egna, det vill säga etniska svenskar. Är ni bättre människor för att ni "tycker rätt" men sen inte gör som ni själva säger? Numera bor jag svenskt, i något som ni föraktfullt brukar kalla håla. Nä jag har inte råd att flytta till Stockholms innerstad eller till en villa i Täby annars skulle jag det.
    Rör mig i alla läger, kommer jag dragande med att jag har tjugofem år erfarenhet av att ha arbetat och bott i en invandrartät förort så är det inte empiriskt bevisat får jag höra av den universitetsutbildade förtryckande innerstadsboende självgoda människan. BLÄÄÄ/ ME

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig fel att leva som man lär när man vill ha folks förtroende. Det gäller såväl politiker som chefer och föräldrar.

      Radera
  5. Jag är en invandrare från ett numera sekulärt men före detta s.k. muslimskt land. Skrämmande att se hur mer och mer islamiserat, otryggt och segregerat Sverige är - och det med majoritetsbefolkningens goda minne. Ibland leker jag med tanken att flytta t.ex. tillbaka till födelselandet, för att slippa det mer islamiserade och otrygga Sverige - men det tar emot, då jag ser mig själv främst som en svensk (inte etniskt givetvis, men kulturellt svensk).

    En sak är givet - jag bor i Sverige för att leva som svensk, och jag bor och vill bo bland andra svenskar (i värderingar och beteende) - ingen ska blanda in mig i en mångfaldig boendesituation med berikande moralpoliser, granatkastningar, gängvåldtäkter och böneutrop. Kommer aldrig att ske!

    För ca 1 år sen har jag kommit fram till slutsatsen att det idag är "partier som SD" som bäst representerar mig politiskt, och jag har beslutat att rösta på SD den 9 september i år.

    /Nysvensk

    PS. Om någon identitetspolitikvurmare tror att jag är en troll då det ter sig för vederbörande att invandrare inte kan föra ovanstående resonemang och besitta den typen av tankegods, vill jag säga följande - att tillskriva människor vissa åsikter blott utifrån vederbörandens födelseort, är rasistiskt. Du som tvivlar på min ursprung, skriv en intelligent kommentar samt lämna din skype-nick, så ringer jag och bevisar att jag visst har den påbrå som jag påstår mig ha.

    SvaraRadera
  6. Själv har jag uppenbarligen agerat ekonomiskt korkat hela livet. Förutom studielånet (som jag löste i förtid) har jag inte lånat något. Mitt hus köpte jag för sparade pengar, renovering sparade jag till och nu har jag pensionerat mig i förtid. Och, surprise, det har jag också sparat till. Jag vill ha ett sparavdrag och bli lite gynnad och skattesubventionerad jag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, uppenbarligen korkat. Och nu kommer du även att bli beskylld för att inte göra rätt för dig, kallas nuförtiden att "inte bidra till välfärden"
      Signalerna politikerna skickar är tydliga, jobba till 75 års ålder och håll käften. Pengarna du trodde var dina är statens att göra som de vill med, och du har bevisligen betett sig på fel sätt så såna som dig kommer vi att sätta åt på olika sätt. Var så säker.

      Radera
    2. Intressant att höra en invandrare som funderar på att flytta delvis för att Sverige inte är tillräckligt svenskt, om jag tolkar dig rätt. Jag har hört liknande tongångar tidigare så jag tror inte för ett ögonblick att du är ett "troll" (ytterst få människor är det, oftast betyder det bara oliktänkande).

      Nej, jag tror inte att det är fel att spara ihop sina pengar. Det kommer att löna sig på sikt. Det måste det göra.

      Radera
  7. Orsaken till att kommunerna inte anser att det är ett problem med för många svenskar på en plats är att det faktiskt inte är ett problem med brist på skjutningar, hög sysselsättningsgrad, och lågt behov av SFI och försörjningsstöd.
    Peter Erikssons parti blir allt mer ensamt med att inte inse att problemet är för många svårintegrerade invandrare på en och samma plats.

    Hade de insett det kanske inte deras lösning hade varit att kämpa med näbbar och klor för att öka mängden invandrare ytterligare. Men för all del; är man i otakt med både väljarna och verkligheten kan man ju få för sig att problemet är för många svenskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju det som är Miljöpartiets ideologi, alltså kan de inte inse något annat. Fråga tex en hindu om han inser att hinduism är fel - hur skulle det gå till?

      Om röstande svenskar istället skulle inse vad MPs ideologi går ut på, så kanske DE istället förstått vad valet skulle leda till.

      Radera
    2. Nej, jag skulle vilja påstå att det är rent rasistiskt att säga att för många svenskar på en ort är ett problem i sig. Men jag undrar om inte Erikssons parti har gjort sitt om några månader.

      Radera
  8. Jag var så förbannad när jag skrev ett eget inlägg på min blogg om Ingves idiotidé, det kunde blivit bättre än vad det blev. Tack Micke för en mer utförlig genomgång. MP åker ut ur riksdagen i höst! Ett önsketänkande SOM KAN slå in.

    Mvh EDS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att de ofta ligger under spärren i mätningarna och historiskt sett alltid övervärderats i dessa undersökningar är det ett högst möjligt scenario.

      Radera