torsdag 10 maj 2018

Brusreducering

I somras skrev jag ett inlägg där jag efterlyste svenska nyhetskällor. Bakgrund: Jag hade ingen tv, slog aldrig på tablåradio och det tog emot allt mer att läsa dagstidningar som jag upplever blivit allt sämre. Så jag ville veta var hur jag kunde följa nyhetsflödet utan att slå knut på mig själv och vaska fram guldkornen genom att först plöja igenom horder av skit.

Nu har det gått ett tag och jag tycker mig ha hittat en lösning: Jag stängde av.


Jag läser inga nyhetssajter regelbundet. Sveriges än så länge största sida Aftonbladet.se har jag inte besökt på ett halvår eftersom de inte gillar min Adblock. Konkurrerande nyhetskanaler utan tydlig finansprofil hamnar jag bara på när någon på Twitter länkat till en rubrik jag finner intressant.

För 10-15 år sedan jobbade jag med tidningssatir. För att få fram hundra roliga artiklar med verklighetskoppling varje månad plöjde jag igenom säkert tjugo nyhetssajter varje dag. Det gav mig järnkoll på flödet som en ren bieffekt. Från detta har jag gått till att kompisar ringer mig och säger: ”Vad tror du – är han skyldig?” Vem? Vad? Jaha, har en känd politiker anklagats för ett grovt brott och hela landet spekulerar i hans skyldighet? Att gå från att vara den mest insatta till killen helt utan koll är skrämmande. Men jag har vant mig nu.


Jag spar flera timmar om dagen på att inte hålla mig uppdaterad på varenda strunthändelse. Om det händer något av allmänintresse (och då menar jag inte bara nyfiket skvallerbehov) ser jag det på Twitter, eller kanske på börsindex. Jag kanske inte ser att Johannes Brost dött eller att en fotbollsmatch mynnat ut i gängkrig i samma stund som nyheterna släpps, men jag kommer få reda på det.

Att försöka skärma av mig från allt brus gör mig nog bara till en mer harmonisk människa som kan lägga tid på sådant jag verkligen vill fylla huvudet med.

6 kommentarer:

  1. Om alla nyhetsmedia stängde av i en vecka, så skulle ingen sakna dem. Vad tillför de egentligen? Och det är ju precis det som syns i deras fallande ekonomi, att det tom gått så långt att staten måste skicka in oändligt med pengar för att hålla media flytande.
    https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du har fel. Jag tror obehagligt många skulle sakna dem direkt. Svenskar är nyhetsnarkomaner.

      Radera
  2. I mitt hem är det också nyhetsfritt, händer det något spektakulärt så lär jag få reda på det ändå. Någon ringer och berättar vad som hänt om det skulle påverka mig och mitt liv.
    När jag sitter här och surfar så kom någon nyhetsreklam upp och där stod att Guatemala ville att vi skulle kalla hem vår ambassadör. Sånt gillar jag, ta hem dem bara. Många gånger har jag undrat över varför vi har ambassader och konsulat i över 100 länder i världen. Nu kom jag ifrån ämnet så då trycker jag på publicera. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nyheter om Guatemala-ambassadören tror jag är ovanliga hur aktivt man än letar :-).

      Radera
  3. Många svenskar gör sig roliga över hur dåligt insatta amerikaner verkar vara. Det kan ju vara så att det liksom likt dig inte bryr sig om annat än sig själv. Det lät lite fel, men attityden sköt dit och skit i andra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gängse anledningen att göra sig lustig över dåligt insatta amerikaner är väl att de har låg allmänbildning, tror att Europa är ett enda land osv, alltså saknar grundläggande kunskaper för att förstå samhället. Jag är inte säker på att min allmänbildning sjunker för att jag slutat läsa skvallerpress och se på tv. Kanske om jag hade varit femton och inte vetat så mycket om omvärlden, men från den nivå av allmänbildning jag befinner mig på nu tror jag inte att exempelvis Aftonbladet hade höjt den. Snarare tvärtom.

      Inte heller tror jag att jag lagt mig till med en empatilös skit-i-andra-attityd pga min nya inställning till media. Jag kan ha fel och jag säger inte att det inte kan hända, men det är vad jag tror.

      Radera