fredag 4 maj 2018

Pengar ger lycka

Kan vi inte en gång för alla avliva myten om att pengar inte genererar lycka? Det där är ju bara något rika hittat på för att slippa fattiga människors avund, och som fattiga upprepat för att slippa ta tag i sina liv.

Rikedom ger längre och friskare liv. Okej, Avicii hade hundratals miljoner och blev bara 28, men han är undantaget. Rika och höginkomsttagare lever längre och drabbas i lägre utsträckning av allt från hjärtproblem till ledvärk.


De mår dessutom bättre mentalt medan de lever, har en högre grad av välbefinnande och känner sig inte lika ledsna och uppgivna som de som har lägre inkomster.


Svenska Spel körde en reklamkampanj där man gjorde sig lustiga över rikas lyxproblem, som sand mellan tårna på solsemestern eller att man går vilse i sin femtonrumsvåning. Jag tror inte att den väckte vrede i något läger, för alla vet ju att det är så här.


Visst kan det vara jobbigt att placera sina pengar och bestämma vad man ska göra för dem, men det är rimligtvis ett större problem att inte ha pengar att göra något för. Pengar kan köpa tid och problemlösning. Vad är bra med fattigdom – lättare plånbok?

36 kommentarer:

  1. Don't confuse me with facts!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, jag vet. Svårt att mäta lycka också.

      Radera
  2. Kloka ord som alltid. När man ser på varför folk skiljer sig brukar tre faktorer ligga i topp. Pengar, sex och svärmor. Jag vill här varna för svärmorfaktorn. Kvinnan du är förälskad i kommer ofta inte ensam i vassen lurar ofta en svärmor.

    Visst ger pengar ett bättre liv. Man kan om inte annat ta hand om sina tänder vilket har stor betydelse för ens hälsa.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hyra en yrkesmördare att ta hand om svärmor ;-).

      Radera
  3. På det stora hela har du rätt, friheten som mycket pengar ger är svårslagen. dock har vi alla nog varit i situationer där alla pengar i världen inte hade fått en att må bättre, t.ex. ett bråk med partnern, sjukdom etc. En hjärtinfarkt bryr sig inte om hur mycket pengar du har, dock kanske vederbörande har tagit hand om sig lite bättre, men å andra sidan kan mycket pengar vara vägen till ett ohälsosamt och dekadent leverne. Hur många kändisar med mycket pengar har inte supit och knarkat ihjäl sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Shit, nu blev det nyanserat också :-).

      Radera
  4. Hej Sparo,

    Intressant inlägg! Fler av såna inlägg behövs absolut för att avliva myten om att pengar inte genererar lycka. Tack för inspirationen, ska se om jag kan kanske skriva ett liknande inlägg framöver.

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Och ja, ämnet kan nog aldrig stötas och blötas för mycket.

      Radera
  5. Fast jag tycker man måste ställa pengar i relation till vad man måste göra för pengarna. Allt annan lika skulle jag hellre ha 10 mnkr än 100tkr. Men om jag för att ha 10mnkr skulle behöva jobba på kontor 80h i veckan i 30 år jämfört med 30h i veckan i 10 år skulle jag hellre ha 100tkr då jag tycker min fritid är värd mer än pengarna.

    Och sen är det väl ofta så att folk tänker att hade jag bara mer pengar skulle jag vara lyckligare. Och det stämmer säkerligen för den som är fattig, men även en del miljonärer tänker så, och då är jag inte säker på att sambandet mer pengar-->mer lycka stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte tagit hänsyn till här. Jag har bara gått på "att ha pengar". Var jag tvungen att prostituera mig dagligen 50 år vore det inte värt priset :-).

      Men är det så många miljonärer (vitt begrepp, men vi kan väl säga dollar miljonärer då, eller ekonomiskt oberoende) som tänker att de vore lyckligare om de hade mer pengar?

      Radera
    2. Nej jag vet att du inte tagit hänsyn till det här och det gör inte de flesta när man läser om pengar ger lycka eller inte. Men jag tycker det är den aspekten som är det intressanta, vad man är villig att ge för det. Men det är ju bara min åsikt :)

      Jag skrev inte att det var många, utan "en del", men visst, jag har ingen statistik. Dock tror jag att nästan alla vill ha mer pengar än vad man har idag. Antingen pga att man då känner sig tryggare, mer makt, kan köpa roliga saker, åka på häftiga resor etc och allt detta kan man ju argumentera för endast är olika sätt att bli lycklig(are). Om man vill ha något utan att tro att det gör en lyckligare, varför skulle man då vilja ha det?

      Men nu blir det lite väl filosofiskt....

      Radera
    3. Jag skulle snarare säga att det är en helt annan frågeställning. Jag har inte själv försökt maximera mina inkomster, så jag är inte motståndare till din filosofi.

      Ja, de flesta vill nog ha mer pengar, men jag tror inte att rika kopplar ihop denna vilja med en tro att det ska göra dem lyckliga. I alla fall inte i samma utsträckning som fattiga. Och det som störde mig tillräckligt för att skriva ett inlägg var snacket om att rikedom inte ger pengar. Illusionen att det snarare är tvärtom, att ett fattigt liv (ej att förväxla med enkelt!) är mer bekymmersfritt.

      Radera
    4. Snacket om att rikedom inte ger pengar har jag inte hört. Det är klart att rikedom ger pengar! Det är ju hela syftet!

      /Eder språkpolisiära felfinnare

      Radera
    5. Se där ja! Jag skyller på 38,7 graders feber (på väg ner från 39,6) så just nu är denna kniv lite slö.

      Radera
    6. Krya på dig, Micke! Du måste vara rejält risig när du till och med börjat med särskrivning: dollar miljonärer... ;-)

      Ber om ursäkt för min dryghet, men bollen låg på straffpunkten och målvakten var på läktaren och köpte korv!

      Radera
    7. Ja, där måste man slå in bollen. Jag är förvånad över att jag gör den typen av fel även med 39+ grader.

      Radera
  6. Hur definierar du lycka? Jag tror inte du blir lyckligare av mer pengar, jag tror bara livet på många sätt blir enklare.
    Medelålders män i Sverige borde ju vara de med mest pengar, varför är det i så fall de som tynger självmordsstatistiken? (https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0) För att de inser att pengar inte har gjort dem lyckliga eller för att de har försakat annat för att få ihop den mängd pengar? Visst, livet blir på många sätt enklare med mycket pengar, men nej, jag tror inte du blir lyckligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur jag definierar lycka... 3,2 skulle jag säga. Möjligen 3,3, men inte mer :-). Men precis som du säger blir livet enklare med pengar än utan, och nog måste det finnas ett samband mellan få problem och lycka?

      Jag tror att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att jämföra lycka genom att utgå ifrån självmord i olika grupper. T ex är ju män duktigare på självmord. När vi väl försöker lyckas vi oftare.

      Skulle man jämföra självmord/-försök inom en grupp som "medelålders män" tror jag att det skulle finnas en trend att fattigare tar livet av sig oftare.

      Radera
  7. Tror att man kan få rätt från båda sidorna här. Som någon skrev så kommer pengar inte göra dig lycklig i sig om du råkar ut för något, men har du inga pengar har du en annan stress även om du är frisk. Som jag sett forskning så blir man lyckligare med en inkomst upp till 40000 i månaden men därefter planar det ut. Och utifrån en enkel rimlighetsbedömning så känns det inte helt fel. Då får du så du inte behöver stressa vid oförutsedda händelser och kan köpa vad du behöver, men mer pengar kommer inte öka din lycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även i statistiken här uppe verkar det ju som att snuskrik inte betyder mer lycka än rik.

      Radera
  8. Pengar = frihet = Lycka.

    Så funkar det för mig.

    Trevlig helg alla lyckliga!

    SvaraRadera
  9. Hej, tror du i stort har en poäng med inlägget men de presenterade undersökningarna var baserad på USA`s befolkning. Där tror jag utfallen för sjukdomar m.m blir väldigt mycket större än i Sverige pga socialförsäkringssystem och sjukvård. Med det inte sagt att det inte är samma i Sverige. Studier visar på samma fenomen men jag tror pengars påverkan i den ekvationen är lägre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant, jag hittade inga svenska undersökningar. Fast den andra skärmdumpen är (åtminstone inte helt uppenbart) styrd av sjukvård.

      Radera
  10. Bra inlägg, igen. Jag har betydligt mer pengar idag än för tio år sedan. Jag är lugnare, mer harmonisk, mindre stressad över tillvaron. Gladare.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Inte bara att tesen stämmer såklart.

      Radera
  11. På tal om det, vad är tillräckligt med pengar? Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog rätt individuellt. Jag blir alltid förvånad över hur mycket pengar en del tycker sig behöva, typ 30 miljoner. Ja, det är väl lagom man inte tänkt tjäna en krona mer i sitt liv och vill kunna köpa allt man pekar på.

      Radera
  12. Hej!
    Idag har jag mer pengar en för tio år sedan, men eftersom man jobbar hela tiden så har man ingen större glädje av dem.

    Kanske kommer det en dag då man har mindre med jobb och mer fritid..Kanske kommer man vara mer lycklig då? eller så är man helt utarbetat och orkar inte göra nåt.

    Hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är ju en svår balansgång. Å ena sidan vore livet rätt meningslöst utan att planera framåt, men det är kanske inte vettigt att hela tiden leva i morgondagen ända till det plötsligt inte kommer någon sådan.

      Radera
  13. Intressant också att det verkar plana ut om man jämför de två sista/övre kolumnerna. Det finns alltså troligtvis ett tak där pengar i sig inte genererar något mervärde.

    Hälsningar,
    mrFIRE svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så tolkar jag det också. Att ha råd att köpa lyxkryssare ger inte lycka, men att kunna ta ledigt en onsdag gör det.

      Radera
    2. Att man blir lyckligare av att vara ledig på en onsdag skriver jag under på. Har gått ner i tid och har varit ledig varje onsdag sen över 3 år tillbaka. Härlig känsla. Om jag blir lyckligare av att äga en lyxkryssare vet jag inte men skulle inte tro det, då jag blir sjösjuk bara av att gå ut på en brygga:0)

      Radera
    3. Jag är inte heller mycket för lyxkryssare. Jag sätter mig hellre på stranden med en kopp kaffe och njuter av att jag inte behöver fundera över att dra upp båten inför vintern, tanka, skrubba bort alger...

      Radera
  14. Härligt inlägg som alltid Sparo :) Ser till att sula med detta i min veckorapport. Mot rikedom :D

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Och ja, mot rikedom (men först lunch).

      Radera