måndag 14 maj 2018

Investmentbolag

Jag har inte ägt aktier i investmentbolag på flera år. Istället har jag fondandelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Är nöjd med den investeringen, även om det gått lite trögt på sistone.

Men jag tänkte att det kunde vara läge att kika lite på aktier i investmentbolag. Kanske köper jag inget just nu, men jag vill veta vad jag ska bevaka. Så här kommer en genomgång från A till Ö.

Nej!! Jag snackar om alfabetet alltså!

Bure

Investerar i medicinteknik och annat jag inte kan någonting om. Men okej, det är väl ett skäl så gott som något att låta andra sköta investeringarna åt en.

P/E 7,8. Direktavkastning 2,1 %.

Creades

Jag har den största respekt för Sven Hagströmer som investerare, av en rad olika skäl. Jag vet inte om jag gillar hans strategi att alltid försöka dela ut så mycket som möjligt. Anlitar jag honom för att investera vill jag att han gör det, inte lämnar tillbaka pengarna. Creades är hur som helst Hagströmers ”lekstuga” sedan splittringen med Qviberg. Investerar även i onoterat, bl a i Apotea som jag hyllat och hyllar. Aktien tappade nyligen 20 procent av sitt värde. Kanske är det dags att kliva in nu?

P/E 6,6. Direktavkastning 5,0 %.

Industrivärden

Fredrik Lundberg är en annan fiffig kille. Investerar i riktigt stora industribolag som Sandvik, SCA och Volvo. Aktien har stigit 11 procent om året det senaste decenniet, alltså lite mer än börsen i stort.

P/E 13,3. Direktavkastning 2,7 %.


Investor

Wallenberg, familjen vars plan är att verka utan att synas har inte lyckats undkomma att de är starkt förknippade med Investor. Ungefär samma investeringsprofil som Industrivärden, stora, tråkiga industriaktier. Men självklart SEB istället för SHB.

P/E 15,8. Direktavkastning 3,1 %.

Kinnevik

Då går vi över till familjen Stenbeck. Investerar fortfarande i många av Jan Stenbecks gamla bolag, Tele2, MTG, Millicom... Zalando är ju poppis nuförtiden, även om jag inte riktigt fattar varför. Kinnevik-aktien har gått väldigt bra de senaste två åren då de stigit mer än 50 procent.

P/E 5,5. Direktavkastning 2,6 %.


Latour

Stora innehav i stora bolag, som Securitas och Assa, men också i Alimak och Tomra, som jag undrar om de har så mycket mer att ge i närtid. Jag köper ju som bekant inte aktier för att ha i byrålådan i hundra år, så den här känns tveksam även om den backat en del.

P/E 21,6. Direktavkastning 2,4 %.

Lundbergs

Då var det dags för Lundberg igen. Samma gubbe, samma investeringar, så varför köpa både Industrivärden och Lundbergs? Som jag ser det kan man nöja sig med den här, som ändå har ett jätteinnehav i Industrivärden. Om man nu ska ha någon av dem.

P/E 11,2. Direktavkastning 1,0 %.

Ratos

Jag nickar "Bittermicke" på Twitter, men i jämförelse med aktieägarna i Ratos är jag en positiv kille. Aktien har nästan tappat halva sitt värde på tre år, så jag förstår dem. Företagets investeringar kan jag dela upp i två grupper - bolag jag inte tror på, och bolag jag aldrig hört talas om. Men utdelningen är ju fin, och kanske kommer någon förbarma sig och köpa upp hela bolaget.

P/E 49,9. Direktavkastning 6,9 %.

Svolder B

Vill man ha en spridning i noterade småbolag och en aktie som i stort sett inte rör sig är Svolder en möjlighet. Annars inte.

P/E 12,3. Direktavkastning 1,6 %.

Öresund

Mats Qviberg, den gamle tidningsmogulen, har precis gjort en förlikning med HQ:s konkursbo, så kanske kan han fokusera på investeringarna nu. Historiskt har Qviberg varit fantastiskt duktig på att nosa upp bra affärer, men det senaste året verkar han mest ha hängt med jurister. Och så var det det köpet av Metro då, som inte blev helt lyckat. Jag tror jag ligger lite lågt här.

P/E 3338,6 (inte illa, eller...). Direktavkastning 3,6 %.

Om allt annat skiter sig...

Så, har jag missat något bolag? Vilken är din favorit bland svenska investmentbolag och varför? Ska man ens hålla på med investmentbolag eller är det då bättre att hålla sig till fonder?

Vore jag tvingad att köpa en av de här aktierna idag skulle det nog bli Creades eller Investor, vilket lustigt nog är de investmentaktier jag haft tidigare, så jag är lika utvecklingsfientlig som vanligt.

42 kommentarer:

  1. Svolder har stigit ~100% på tre år. Gör du någon research innan du skriver?

    För övrigt så är P/E-tal ett värdelöst sätt att värdera investmentbolag då.

    Kolla gärna på IB-index för att se aktuell substans-rabatt på investmentbolagen.

    Over and out!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svolder har stått still sedan årsskiftet. Ja, jag gör research.

      Håller med om att P/E är trubbigt, om än inte helt värdelöst.

      Är också ganska tveksam till att låta substansrabatten styra investeringarna eftersom jag inte hittat någon som kan förklara hur mönstret kan tolkas. Alltså, en substansrabatt på 15 % idag säger ingenting om aktieutvecklingen eftersom den lika gärna kan gå till 20 % som till 10 %.

      Radera
    2. Jag är uppenbarligen inte smart nog för att klistra in tabeller, men det går att få ut den till Excel om man vill.

      2-Jan Today 2018-High 2018-Low Today/2-Jan High/Low
      Bure 99.4 93.5 106.2 90 0.94 1.18
      Creades 298.8 381 343.5 271 1.28 1.27
      Industrivärlden C 202.2 192.95 219.9 184.6 0.95 1.19
      Investor A 366.6 371.2 392.4 347.4 1.01 1.13
      Kinnevik B 277 317.5 271.2 221.1 1.15 1.23
      Latour 100.5 91.35 105.9 91.35 0.91 1.16
      Lundbergs 307.5 302.6 326.75 289.5 0.98 1.13
      Ratos B 35.96 29.86 38.52 28.95 0.83 1.33
      Svolder B 101.1 99 106.5 87.02 0.98 1.22
      Öresund 135 132 150 127.8 0.98 1.17

      Så, sen årskiftet har Investor, Lundbergs, Svolder och Öresund liknande kursutveckling. Jämfört med Svolder så har det har svängt mindre om Bure, Industrivärden, Investor, Latour, Lundberg och Öresund.

      Radera
    3. Det har nog inte med din intelligens att göra, vi skyller på Blogspot :-).

      Radera
  2. Är inte P/E ett intetsägande nyckeltal för investmentbolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, lite beroende på bolagets investeringsprofil.

      Radera
  3. Du har glömt Traction!

    Äger själv samtliga dessa som utgör ca en tredjedel av min portfölj. Känns ganska skönt att låta proffs förvalta åtminstone en del av mina pengar, även om jag på ett års sikt faktiskt presterat bättre själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!

      Menar du att du äger ett tiotal olika investmentbolag? Blir inte det lite väl mycket spridning?

      Radera
    2. Helt riktigt. Hade väl lika gärna kunnat köpa indexfonder för dessa pengar men tycker det är lite roligare att äga individuella aktier som dessutom ger mig utdelning.

      Radera
    3. Det finns det ju fonder som också gör, men de är lättare att planera i aktier. Men du säljer inte av och viktar om när ett investmentbolag gått "för" bra? För på det sättet kan ju investeringen bli mer aktiv i investmentaktier än i indexfonder.

      Radera
    4. Lite lagom aktiv är jag, främst i bolagen med mindre omsättning. Ibland händer det att en aktie rycker uppåt följt av kraftigt sänkt rabatt/höjd premie, då brukar jag sälja av kanske hälften. Sedan brukar den droppa tillbaka till medelvärdesvärderingen eller något lägre, och då går jag in igen. Gjort korta trades på detta vis i Creades, Traction och Öresund med gott resultat. De större bolagen brukar röra sig lite lugnare.

      "Reversion to the mean" tillämpas bäst på substansrabatt/premie i dessa bolag, men som du säger, vem vet att jämvikten i framtiden är den samma som förr? Det vet såkklart ingen, men det brukar ta en stund att ställa om medelvärdet pga trögheten.

      Radera
    5. Intressant att höra, även om jag själv nog tänkt välja ut 1-2 bolag att göra så här med.

      Radera
  4. Självfallet ska du ha investmentbolag i portföljen. Ska du inte även titta internationellt, tex Sampo eller usa/canada? Glöm inte heller de som presterat bäst under tämligen lång tid nu, dvs Spiltan Investment AB. I Spiltan får du en stor och rätt oförtjänt substannsrabatt nu, om du tittar på portföljens olika delar över tid.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är utländska investmentbolag av intresse. Spiltan faller lite på att jag redan har fonden (se länk ovan) och att det verkar bökigt att inte kunna handla den över börsen. Men jag är villig att lyssna på argument även där.

      Radera
    2. Nja, korrelationen mellan Spiltan fonder och Spiltan investmentbolag är inte så stark. Visserligen äger investmentbolaget en stor del av fondbolaget, men deras placeringsfilosofi är helt olika. Investmentbolaget placerar huvudsakligen i onoterade bolag, och även Paradox var onoterat då investmentbolaget gick in som ägare. Senaste åren har värderingen av Paradox skjutit i höjden rejält, och nu står Paradox för drygt 75 procent av substansvärdet. Så att gilla Paradox är en förutsättning för att äga Spiltan investmentbolag. Gör nan det är det en "nobrainer", med tanke på substansrabatten får man då övriga bolag "på köpet". Och tillträde till en mycket trevlig årsstämma!

      Att investmentbolaget inte handlas på de vanliga börserna kan kanske ses som ett problem, men är man långsiktig är det inget större hinder. Själv har jag gjort tre affärer i Spiltan investmentbolag de senaste 15 åren, och den extra arbetsinsatsen har kanske varit en halvtimme.

      Radera
    3. Det förstår jag, att innehaven inte är desamma, men det är ändå lite bökigt att inte kunna handla Spiltan på börsen. För så långsiktig är jag inte, eller vill i alla fall inte vara. Risken är att innehavet får löpa bara för att slippa krånglet.

      Och Paradox kan man ju äga separat. Då går man miste om substansrabatten, men ingen vet ju om den är tillfällig eller lika hög den dag jag säljer.

      Radera
  5. Kan ha missuppfattat, men köpte inte Qviberg metro privat? Jag trodde inte Öresund var inblandat.
    Frågan om man ska ha IB överhuvudtaget är svår. Som några nämner "en proffsig förvaltare" och "diversifiering" kan ju vara bra för en del av kapitalet, men det får man även med fonder. Svenska IB har en bra skattesituation så det kan vara en fördel. Sen spelar naturligtvis förvaltningsavgifterna in (och det finns i både fonder och i IB's -många som inte tänker på det).
    Själv har jag Investor och BerkshireH, i övrigt föredrar jag fonder eller enskilda aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har jag också fattat det. Jag menar att Qviberg kanske inte haft tid och energi åt Öresund när han haft så mycket annat att stå i på sistone.

      Som jag ser det är investmentbolagets fördel att det kan gå in som en aktiv ägare på ett annat sätt än aktiefonder.

      När det gäller Berkshire Hathaway undrar jag vad som händer när Munger och Buffett kliver åt sidan.

      Radera
  6. Hej Sparo!

    Du är ju en vän av detaljer, så jag tänkte ta mig friheten att anmärka lite på just detaljer.

    Lundbergföretagen är inte ett investmentbolag vilket ger bolaget mycket större friheter men också den nackdelen att beskattning uppstår i 3 led. Först beskattas innehavsbolagets vinst, därefter beskattas Lundbergföretagens vinst och sedan beskattas du för din utdelning (i ISK är visserligen utdelningen i sig skattefri, men då beskattas du för ditt innehav istället). I övriga bolag undviker man skatten i "mellanledet". Om inte annat så är detta trevlig ekonomisk allmänbildning.

    Vidare skulle jag själv göra en ganska stor skillnad mellan Industrivärden och Lundbergföretagen då det senare består av (ganska exakt) 33 % fastigheter, till skillnad mot Industrivärden som består av 0 % fastigheter. Lundbergföretagen har visserligen 19,8 % exponering mot Industrivärden och 16,8 % i gemensamma innehav (Sandvik, Skanska, Handelsbanken). 36,6 % överlappning är helt klart värd att nämna, men övriga 63,4 & väger också ganska tungt, framför allt med tanke på den stora (men lågbelånade) fastighetsexponeringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är både en vän av detaljer och fördjupad information, så nyansera på bara! Beskattningen är en viktig poäng.

      Och visst har Industrivärden och Lundbergs många olika innehav, men jag tycker ändå att överlappningen är anmärkningsvärd. Så pass att om man inte heter Fredrik Lundberg känns det överflödigt att äga bägge.

      Radera
  7. Berätta gärna om du kommer fram till något, är också på jakt efter ett investmentbolag. O som vanligt tack för en underhållande blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Jag lär mig saker i kommentarsfältet hela tiden, men det är möjligt att jag gör ett uppföljande inlägg också så småningom.

      Radera
  8. Mer koncern än investment, men är svag för addtech som alternativ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men jag är inte fastlåst vid vad de kallas. Tack för tipset!

      Radera
  9. Jag gillar Latour och de flesta bolag de investerar i, aktien har dessutom fallit en del senaste tiden, så för min del känner jag för att öka i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som sagt tveksam till innehaven i Alimak och Tomra. Inte för att de är dåliga bolag, men på ansträngda nivåer. Tror jag.

      Radera
  10. Gillar också Sven Hagströmer och äger lite Creades. De har fallit, men det var väl någon diss av bygghemma som skrämde marknaden har jag för mig. Äger även några av de övriga nämnda, Ratos verkar dock ha en kvarnsten runt halsen = håller mig undan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir rädd när aktier tappar så mycket att utdelningen blir så bra som i Ratos. Risken är att utdelningen gör aktien till ett korthus. Jag har redan H&M på det temat :-(.

      Radera
  11. Har du kollat på Pegroco Invest?

    Annars är min favorit bland investmentbolagen Investor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den har jag missat. Finns den bara som pref?

      Radera
  12. För helvete Micke, du får inte blanda in p/e-tal när det kommer till Investmentbolag!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blandat in vet jag inte om jag har gjort. Jag har bara nämnt dem okommenterat, vilket var ett fullt medvetet grepp eftersom jag förstod att det skulle komma åsikter i frågan. Japp... jag är en spjuver :-).

      Radera
    2. Hahaha! Du kan ju lura någon stackare att investera efter det där och då är det du som är ansvarig! Individen har inget som helst eget ansvar i Sverige!

      När det kommer till investmentbolag finns det ett som är lite finare än alla de andra och det är Svolder. Och de rör sig visst! så det så!

      Svolder

      Radera
    3. Inte när jag inte ens kommenterar P/E-talen. Enda undantaget är Öresund och det var ju närmast en icke-kommentar.

      Ja, de gör visst det. På sikt.

      Radera
  13. Vilken katastrofsammanfattning. Bra försök iallafall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tackar ödmjukast för din meningsfulla och hjälpsamma kritik.

      Radera
    2. Soffe är en trevlig kille som brukar lämna den typen av meningsfulla kommentarer även på vår blogg. Det är just den typen av kommentarer som hjälper oss att bli bättre skribenter och som verkligen lyfter innehållet på bloggen och som dessutom skänker glädje till oss som skriver. ;)

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
    3. Ja, allt som fattades var ett "PS. Fan vad ful du är!!!".

      Men skämt åsido (uppenbarligen), kritik och avvikande åsikter är av godo, men då måste den preciseras en aning.

      Radera
  14. angående latour så var vd:n med i investerarens podcast för någon månad sedan.
    jag har en del investor, svolder och latour. tanken är att skydda portföljen mot mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, skön inställning! Jag får leta rätt på det där poddavsnittet. Den där podden har gått lite under radarn för mig eftersom den inte funnits på någon av de poddplattformar jag brukar använda.

      Radera
  15. Kanske substansvärde är värt att ta med ? Substansvärdet är värdet på de underliggande tillgångarna. Vanligtvis finns det en rabatt, som vanligen ligger mellan 15-20 %. Men det går att shoppa runt. Trevliga länkar: http://ibindex.se/ibi/#/index
    och http://investmentbolag.net/investmentbolag-substansvarde/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag är fullt på det klara med vad som menas med substansvärde. Men som jag varit inne på tidigare (https://sparosverige.blogspot.se/2018/01/substansrabatt-intressant.html) är jag inte alldeles säker på att substansrabatt är en faktor som ger mer än den förvillar.

      Tack för länkarna!

      Radera