tisdag 29 maj 2018

Svar på tal

En del av er har märkt att jag inte svarat på kommentarer de senaste dagarna. Jag har dock försökt svara ikapp nu.

Tänkte att jag borde förklara fördröjningen. Jag brukar ju försöka svara på alla kommentarer som kräver något slags svar (och ofta även om de inte gör det). Det tycker jag hör till vanligt blogghyfs. Vill man inte interagera med läsare är blogg fel forum. Jag tappar själv intresset för bloggar där skribenten inte svarar sina läsare, även om jag själv inte kommenterar där. Okej, en del kommentarer är bara till för att provocera och då kan man välja strategi, men inte annars. Tycker jag.


Så vad hände nu då? Plötsligt bestämde sig Youtube, eller rättare sagt Blogger, för att inte längre skicka notifikationer till min inkorg när någon kommenterat något av mina inlägg. Jag vet inte varför, men eftersom det hände i samband med att man införde GDPR (General Data Protection Regulation) - som inte gjort en människa glad - har jag mina misstankar.

Man kan tycka att jag direkt borde ha anat oråd när antalet kommentarer gick från tiotals dagligen till exakt noll, men jag har haft fullt upp med annat. När jag väl förstod hade det gått tre dygn och jag fick sitta och svara i en timme.


Apropå uteblivna svar har jag sedan dess försökt ta reda på vad som hänt och vad jag kan göra åt det. Youtube/Blogger har ingen e-postadress. Istället har de en feedbackfunktion, dit jag och många andra påpekat detta problem utan att få svar. Att jag vet det beror på att det finns ett forum dit massor av bloggare skrivit att de har samma problem som jag och inte vet vad de ska göra åt det.

Vi får se vad som händer. Kanske får jag byta plattform, men jag gissar att det är likadant överallt. Kundinteraktion är tydligen helt ute. Men inte här! Även om jag ska behöva nosa upp varenda kommentar ska jag fortsätta att svara på dem. I sinom tid åtminstone.

6 kommentarer:

  1. Och jag som hoppades att du tog en välförtjänt paus från att svara på inlägg precis hela tiden. Men det är klart, vill man alltid ha sista ordet så.. ;-)

    Cheers,

    /P

    https://www.youtube.com/watch?v=1ulJD6ygt-E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man vill ha sista ordet :-). Framförallt vill jag bestämma själv, inte att Blogger ska göra det åt mig.

      Radera
  2. Lite som när jag reklamerade en felaktiv hårddisk på 90-talet, företaget: vi har inte fått den! (hehe). Eller reklamerade oanvända biljetter till SJ (före nätet); ett standardbrev, typ "ärendet kommer att behandlas" och sedan aldrig ett ord.

    Både nu och förr så finner företag och myndigheter sätt att slippa kontakt med besvärliga kunder.

    1. Hävda attt kundens defekta produkt aldrig kom fram
    2. Vid återbetalning ta ut en adm avgift som motsvarar beloppet
    3. Lägg av luren i kundtjänst så att det alltid är upptaget
    4. Begränsa supporttiden till en timme i veckan, fredag em.
    5. All kommunikation via mail - som aldrig behöver besvaras
    6. Offshoring av kundtjänst, de begriper då aldrig vad du vill
    7. AI-baserad kundtjänst, som försöker gissa vad du vill

    Finns säkert fler sätt men att tala direkt öga mot öga med en levande person slår de flesta andra sätt även om telefonsupport oftast fungerar väl när (eller om) man till sist kommer fram. Som Swedbank för några dagar sedan: det är etthundrafjorton samtal före dig i kön, vi tar ditt samtal så fort vi kan, piip. Mailade istället och fick svar dagen efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har det alltid varit svårt att nå företag med sina klagomål. Särskilt dåliga företag som har många som vill klaga på dem. Men det känns som att de lagt i en högre växel. Att företag som Facebook och Youtube inte ens har en officiell e-postadress är löjeväckande. Är de bara effektiva får de väl ha vilka kommunikationsmönster de vill, men som i detta fall, när det gått flera dagar och en del kunder hinner kontakta dem 4-5 gånger och absolut ingenting händer, vad gör man då? Hur marknadsledande de än är kommer denna nonchalans skapa konkurrens.

      Radera
    2. Givetvis ska kunden få ett svar inom rimlig tid, speciellt om företaget har begränsat all kommunikationen till enbart en enda kanal.

      Radera
    3. Ja, den stora nackdelen med sådana här formulär, som blivit så populära, är att det är omöjligt att veta om det finns någon som bryr sig där på andra sidan.

      Radera