lördag 3 februari 2018

Portföljbygge

Visst är det märkligt att de börsnoterade byggjättarna inte tjänar mer pengar trots att det byggs som aldrig förr? Kanske är det för att mitt hus är inklätt i presenningar och byggställningar jag snöat in på det här. Den som inte tror att hörselkåpor tillhör standardutrustningen för skribenter, tänk igen!


Innan byggjobbarna täckte mina fönster med byggplast kunde jag se minst tre byggarbeten från min lägenhet, och säkert fem mobilkranar. Det byggs bostadshus och kontor, skolor och köpcentrum byggs om och renoveras, vägar grävs upp och cykelbanor breddas. Överallt! Så varför ingen aktiehausse?

Kanske kan detta vara en förklaring, att byggarbetarna saknar arbetstillstånd. Just det borde gynna byggbolagen, svartjobb är billigare än vita, men det är också ett tecken på att byggarna jobbar åt en underentreprenör till en underentreprenör till en underentreprenör, som var och en ska ha sin del av kakan och däremellan pressa priserna.


Ingen av Skanska, NCC, JM och Peab har slagit index på ett år eller tre månader, och ingen av dem har högre P/E-tal än snittet på börsen. Visst, räntan lär inte bli lägre än nu, men den blir knappast 5-10 procent under 2018 heller. Kanske borde man köpa, men jag lovar att säga till om jag gör det så att ni andra hinner sälja innan hela branschen kraschar fullständigt.

20 kommentarer:

  1. Håller mig till NCC-avknoppningen Bonava i mellan och lågprisklass-segmentet. Tyskland kommer snart vara marknad nr 1... kan man hoppas på ett förvärv i Tyskland med? ska vara en rätt fragmenterad marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sålde mina Bonava inför rapporten. Som försiktighetsåtgärd, men jag hade så få att jag inte tyckte det var någon större poäng och vågade inte köpa fler. Men du kan få rätt.

      Radera
  2. Jag har Skanska och trots lite stökigt ett tag behåller jag.
    Den nya VD har som vanligt lyft fram det som är dåligt, för att få ett piggare bolag att styra. Så på sikt och att infrastruktur och bo byggande lär fortsätta eftersom befolkningen ökar kring städer, så tror jag det är köpläge på sikt

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sikt tror jag också Skanska kan vara bra. Jag gillar särskilt deras geografiska spridning.

      Radera
  3. Jag köpte Skanska senast det var dags för inköp. De ligger några procent ner i dagsläget, men planerar att öka när det finns pengar att investera.

    Det där med att aktien går ner efter att man köpt låter tyvärr bekant, men skam den som ger sig!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  4. Ja, jag håller med helt, byggbranchen är faan ta mej ett svart hål av obegripligheter. Ta NCC tex, i Q4 omsatte företaget 16 MILJARDER kr, och gjorde en förlust på 16 MILJONER kr. Hur är det ens möjligt? Omsätta miljarder och inte ens få det att gå plus på sista raden. Vad är syftet med allt detta byggande om man är så urbotat inkompetent så att man till sist inte ens kan få marginal på det hela? Och då ska man komma ihåg att NCC satt upp det "höga" målet om att försöka nå upp till 4% vinstmarginal. Hur i helvete är det ens möjligt att misslycka med det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra frågor! Tyvärr har jag inga bra svar. Antagligen är det därför jag sitter vid sidan av (med hörselkåpor på).

      Radera
  5. Hade jag varit "byggare" skulle jag inte ens tagit på mej uppdraget att bygga en fågelholk om jag inte garanterat visste att jag kunde få MINST 10% marginal på affären. Hur jävla svårt kan det va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är att du inte hade varit byggare med det kravet på en marknad där andra inte har det.

      Radera
    2. Nä precis, och det betyder ju då att företaget saknar existensberättigande. Lägg ner helt enkelt. Man ska ju inte omsätta för omsättandets skull. Vad är meningen med det? Gör vinst eller lägg ner skiten!

      Radera
    3. Ja, långsiktigt går det ju inte. Bara stater kan gå back under längre tid.

      Radera
  6. Egentligen är det ganska lätt. i nuläget påverkas troligen de med mke infrastruktur minst och de med bostadsutveckling mest, det var likadant vid finanskrisen. Indirekt påverkas alla eftersom vissa man lägger om viss verksamhet, sänker priser, vilket gör att de anlitar billigare underentreprenörer.

    Innan finanskrisen fanns det otroligt mke bostadsutvecklare och mke mot premium, såsom vindsvåningar etc. Underentreprenörer kunde ta sjuka priser för sina arbeten eftersom beställarna i slutändan tjänade sjuka pengar. När krisen slog till så dog premiummarknaden tillfälligt och samma underentreprenörer fick göra mer jobb med hyresrätter, infrastruktur och kunde ta mycket mindre betalt. Vi lär se det här hända till och från framöver också.

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men anpassas då inte marknaden efter verkligheten? En hel bransch borde inte vara beroende av att kunna ta sjuka priser av slutkunden.

      Radera
    2. Problemet då var väl att man räknade med det och räknade på det. Om man trodde sig få 70kkr/m2 så var det lugnt att betala 20kkr/m2 råvind och 30kkr/entreprenad eftersom man tjänade 20kkr/m2 när man sålde (ex). När krisen kom ville inte folk betala samma pris längre. Lite samma sak vi ser idag i bostadsutvecklingsföretagen. Och sen när det inte går att göra pengar på BR då blir de konkurrerns i HR och vissa fall infrastruktur, kontor, Lager, butiker etcetc.

      Haha, vet inte om jag svarade på din fråga.. snurrade bara lite kanske ;).

      Radera
    3. Jag är också osäker på om jag blev klokare nu :-). Och konkurrens på hyresrätter är jag tveksam till. Går de att tjäna pengar på i något enda led?

      Radera
    4. Haha :) Grejen är väl att mke byggrätter har köpts för dyrt för att kunna säljas överhuvudtaget. Sen blir det självklart mer fight om jobben som finns när de är färre.

      Radera
    5. Jag är med på att det går olika bra i olika konjunkturer, men det känns ändå knäppt att det kan byggas som aldrig förr utan att någon badar i pengar.

      Radera
  7. Sneglat på Skanska under en längre tid och gick till slut in. Sen kom vinstvarningen... Lågt p/e-tal och bra direktavkastning gör ändå att jag inte deppar ihop. Tror fortfarande Skanska har bra förutsättningar att slå index under 2018.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så. Det blev ju betydligt roligare utdelning efter tappet.

      Radera