måndag 17 juli 2023

Inte ett barr

Aldrig har argumentet ”Vad skulle hända om alla ...?” klingat så ihåligt som när det kommer till att plocka vilda växter:

Till viss grad kan det vara ett alternativ, men vi är ungefär tio miljoner i det här landet. Om alla skulle ge sig ut och leta gröna växter så skulle det bli som under storsvagåret 1867 (då svälten var som värst den sista svåra missväxten, reds. anm).


Dags att leta tryffel!

Av dessa tio miljoner är det väl minst nio som inte för död och pina ens skulle gå ut i en skog. Det låter ibland som att alla människor gillar skogspromenader, men jag har i princip aldrig sett folk i skogen annat än i markerade motionsspår.

Blåbär är den vilda växt som flest skulle kunna plocka. Man tar inte fel på dem, de finns över hela Sverige, alla kan plocka och (vid behov) tillreda dem. Men under de veckor blåbären är i säsong har jag sett långt färre andra plockare än en om året trots att jag i långa perioder bott i tättbefolkade områden. Att då folk skulle gå man ur huse för att plocka rallarros eller ängssyra ser åtminstone inte jag i korten.


Blåbär, <183 kr/kg.

Jag tror inte ens att det skulle hända vid svält. Det moderna samhället har gjort oss för bekväma och allvarligt talat också för okunniga om hur vi tar hand om oss själva. Man tycker knappt att det är vår sak. När författaren Lena Andersson nyligen ifrågasatte om inte föräldrar har ett ansvar för att deras barn inte ska gå hungriga blev både journalister och politiker helt tokiga – självklart har inte föräldrar det! Så nej, den som vill plocka nässlor eller maskrosor har nog ingen konkurrens nästa år heller. 

20 kommentarer:

  1. Bor i Norrland , har ett jättebra blåbärsställe som ligger nära bebyggt område , där får man skynda sig före invandrande Thailändare och pensionärer. I min generation 50+ är jag själv . Såg en pensionär med käpp och stöd av sin make i fjol , rörande …/ C

    SvaraRadera
  2. Håller med. Det skulle vara sensation om mer än en av tio skulle ge sig ut i skogen för att plocka bär m.m. Inget man behöver varna för direkt.
    Angående södra delarna av Sverige. Efter den rejäla torrperioden i början på sommaren har det kommit lite välbehövligt regn senaste veckorna som gjort att det ser ganska bra ut på blåbärsfronten nu. Det finns gott om dem och de som fortfarande är små växer till sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra! Hyfsat med blåbär här med. Just nu är det tid som är bristvaran :-(

      Radera
  3. Finns en bra dokumentär om Hjortronkrig i Norge så åtminstone det bäret verkar inte räcka ens till alla nuvarande plockare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hjortron är en vit fläck i min kunskapsbank. Jag vet bara att de smakar vatten och att konsistensen i stort sett bara är kärnor.

      Radera
  4. Vanliga blåbär, lingon, hallon, granskott, vildoregano o harsyra som alla gör sig i en del maträtter har det aldrig varit huggsexa om här iaf. Nu finns det iofs så förbånkat med blåbär o lingon i trakten, förstår att det inte är så överallt.

    Svamp i formen kantareller o trattkantareller har väl alltid varit väldigt hysch-hysch när man hittat bra områden för. De ännu mera matiga sopparna av alla de slag upplever jag att man får plocka utan konkurrens.

    Inte lika smakrika i sig, men det räcker med en karljohan eller några kantareller i stuvningen/grytan så blir det mumma!

    OT-varning!:
    Såg en jätteintressant youtubefilm i morse, en väl spenderad timma om några "intressanta" exempel rörande hur våra skattemedel används.
    Skämskudde, lätt masochism och ett glatt, ironiskt humör anbefalles!

    https://www.youtube.com/watch?v=vdi-Lg9pwkY

    Martin Borgs: Någon annan betalar | En film om slöseri med dina skattepengar.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit med om några riktigt dåliga blåbärsår, men då är det ju inte konkurrensen som är problemet utan i stort sett obefintligt utbud.

      Jag plockar inte svamp (helt svampblind), men gissningsvis är det färre och färre som gör det. I alla fall är alla svampplockare jag känner 60+.

      Jag har sett den. Mycket sevärd, och även om det funnits några bra Slöseriombudsmän efter Borgs tror jag ämbetet hade haft högre status om han hade fortsatt.

      Radera
  5. Kom ihåg att granskott inte ingår i allemansrätten. De får alltså bara plockas på egen mark eller med lov från markägaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt påpekande. Och det gäller ju egentligen även om skogen ägs av staten eller Svenska kyrkan ;-)

      Radera
    2. Oj. Tack för det påpekandet, där fick jag lära mig något nytt. Då ska jag bli laglydig även på den fronten, i ärlighetens namn har jag inte varit någon storskövlare utan mest kunnat bli några när man är ute o knallar i vegetationen. Men tack för tillrättavisningen!
      /JB

      Radera
    3. Som skogsägare kan jag säga att jag hade då inte brytt mig om någon ville plocka lite granskott. Undantaget nyplantering eller toppskott, de har det kämpigt nog ändå från vilt…

      Radera
  6. När jag var barn plockade vi mycket bär, lingon, blabär och pa somrarna akte vi till en jordgubbsodling, där man plockade själv och betalade efter vikt. Mamma syltade och saftade och hade sig. Jag var bortskämd med hemlagat.
    Där jag nu bor finns inga lingon, sa jag far nöja mig med lingonsylt fran Ikea. Inte alls lika gott som rarörda, men bättre än inget. Jag kan äta lingon till nästan allt!

    Som kuriosa kan jag nämna att när min granne fick rännskita och jag sa att da ska du dricka blabärssoppa, sa förstod hon ingenting. Da berättade jag om husmorskuren (och Vasaloppet), och trots att hon är doktor hade hon aldrig hört talas om det. Jag köpte en kartong blabär och ställde utanför hennes dörr, kanske borde jag ha kokat soppan ocksa men nu blev det inte sa.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också med mamma och plockade bär, men i efterhand har jag insett att det handlade mer om att frigöra tid för henne att plocka. Tror inte jag gjorde mycket nytta.

      Har aldrig upplevt att blåbär gör varken det ena eller andra med magen.

      Radera
  7. Blåbär: kan man plocka någonstans 40 - 100 liter per dag om man ligger i. De ger ca 40-50 kr per liter (det står 45/50). Så 1600 - 5000 kr. Förmodligen i det lägre delen av spannet. Sen slipper man ju skatta på det, så tjänar du över 7000 kr per dag före skatt, så lönar det sig inte att gå ut i vilket fall som helst. (https://www.barpris.se/barpriser/ och https://www.borskollen.se/rakna-ut-lon-efter-skatt-kalkylator) Men sen förutsätter det att man gillar blåbär och inte har några direkta kostnader för att plocka, har hink å bärplockare redan. Men för de flesta lönar det sig alltså. Beskattas inte upp till 12500 kr/person och år, vilket alltså tar 2½ till 8 dagar att nå ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har plockat nio liter på en dag i år. Inte från morgon till kväll utan ett pass på förmiddagen och ett på kvällen, men inklusive rensning tar det ändå en stund. Kanske hade jag kunnat komma upp i det dubbla, men 40 liter hade jag nog inte fixat om jag så börjat med pannlampa vid fyratiden på morgonen och hållit på tills jag stupat med mindre än att det vore ett riktigt kanonår.

      Men för några år sedan läste jag om en thailändare som hade plockat 1800 kilo (ungefär det dubbla i liter) på en sommar, så är man duktig kan det bli pengar. Själv nöjer jag mig med att plocka åt mig själv.

      Radera
    2. Så ca 2 lit/timme då kanske. Skulle då motsvara en timlön efter skatt på 80-100 kr per timme.

      Radera
    3. Väldigt varierande, tror jag. Ett bra år plockade jag c:a 3 liter per timme, men så tillkommer ju tiden för att ta sig till och från skogen, samt rensning. 100 kr i timmen för att få friskluft och motion tycker jag annars är helt okej. Är det bara myggfritt är det ganska avstressande att samla ihop sina litrar därute.

      Radera
  8. Vi bor inom pendeltågsnätet i Stockholm, i ganska nybyggt radhusområde. Det går att plocka blåbär från tomten i stort sett. På 200 hus ser jag bara mig själv och mina barn plocka.

    Jag plockar så det räcker till lite bakning under året, mellan fem och tio liter. Att plocka mot betalning tycker jag blir olönsamt.

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bodde likadant för två år sedan. 15 km från Sergels Torg i en kommundel med över tiotusen invånare som alla hade några minuter till skogen. På alla år såg jag bara några stycken plocka bär och då var nog merparten asiater.

      Jag tror inte heller att det skulle vara värt att plocka för att sälja om man inte samtidigt vidareförädlar, men jag vill inte behöva köpa för det egna bruket.

      Radera