onsdag 18 december 2024

Kunden har inte alltid rätt

En notis om ett sönderslaget hus fångade mitt intresse. Det vi vet utifrån artikeln är att två hantverkare, sannolikt polska, jobbat åt en husägare i Sverige och ansåg att ägaren var skyldig dem 220000 kr efter utfört arbete. När han inte betalade enades de om en avbetalningsplan som innebar en delbetalning på 30000 kr/månad. Fyra månader senare hade bara en betalning gjorts varpå mannens hus slogs sönder medan han var bortrest med familjen.

Kanske var de inte överens om priset, att jobbet var korrekt utfört eller så gjordes avbetalningsplanen under pistolhot och i så fall blir läget ett helt annat, men om vi utgår ifrån att allt som står i artikeln är sant har jag viss förståelse för hur hantverkarna tänkte.

Tänk dig själv. Du jobbar i flera veckor åt en villaägare och när jobbet är klart skickar du en faktura som inte betalas. Du konfronterar kunden som då lovar att varje månad delbetala en knapp sjundedel av totalbeloppet, men under lite längre tid. I hotelsebrevet (som såklart inte heller är okej) framgår att han har 300000 kr kvar på skulden. Har han betalat 30000 blir det ett påslag på 50 procent.


Torped eller bloggare?

Ockerränta? Nja, ett blancolån hade nog kostat mer, och då hade det upprättats med en långivare som varit okej med det. Nu tvingade han till sig ett lån av två hantverkare som inte själva valt att ligga ute med pengarna.

Nåväl, hur parterna kände inför det nya avtalet kan vi bara spekulera i. Det upprättades hursomhelst, men efter en enda delbetalning bryter villaägaren även det. Fyra månader efter avbetalningsplanen (minst ett halvår efter utfört arbete) har kunden bara betalat ynka 30000 kr och då drar fanskapet på semester med familjen! Det är fel att slå sönder någons egendom och ännu mer fel att hota dennes familj. Hantverkarna dömdes också till både fängelse och utvisning, men är det någon som inte har förståelse för att sinnet rann över?

10 kommentarer:

  1. Hantverkarna skulle ha fakturerat varje månad. Ingen betalning, inget arbete. Jag gjorde själv så när jag arbetade för en person som hade en elastisk syn på det här med lön och fakturor. När jag inte fick min lön på utsatt datum packade jag ihop och lämnade kontoret, kollegorna och arbetsuppgifterna åt sitt öde. 30 minuter senare satt lönen på kontot, och det var fortsättningsvis inga som helst problem för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här får jag ett citat från Drömkåken i huvudet: "Ingen deg - inget kneg!"

      Nu vet vi ju inte detaljerna, men kanske gjorde de hela jobbet samma månad och det känns väl inte orimligt att fakturera månadsvis i efterhand. Så har jag alltid gjort själv och hittills alltid fått betalt, men någon gång har det känts så pass osäkert att jag definitivt hade varit beredd att sälja fakturan för ett lägre belopp.

      Radera
  2. Antar att det bara är svarta pengar genomgående - annars hade det naturliga, även för polacker/icke-svenskar, att vända sig till Kronofogden.
    Till slut hade väl huset sålts om fastighetsägaren inte betalat, och om huset inte var belånat hos bank över taknocken, så hade hantverkarna med mycket stor sannolikhet fått betalt. Det hade väl tagit ett halvår, år eller så. Bättre än att fängelse.

    Och så var det här med ROT-avdraget som ju betalas till hantverkarnas företag direkt från skatteverket - men det var väl knappast aktuellt om det var svarta pengar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så, men dels tar Kronofogden tid, dels kan jag tänka mig att den vägen känns jobbig om man inte pratar språket.

      Nej, var det helsvart kan det inte ha blivit ROT.

      Radera
  3. Svar
    1. Lite för klen och dålig hållning för det väl ;-)

      Radera
  4. Varför använder du inte tusentalsavgränsare?

    Mycket enklare att läsa 30 000 kr än 30000, 220 000 istället för 220000.

    Tänk på dina kära läsare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att Blogspot är en skitdålig plattform. Jag skäms lite varje gång, men har kommit fram till att det är det minst dåliga valet.

      Radera
  5. Man får skylla sig själv när man utnyttjar arbetskraft från utlandet. Man får vad man betalar för och i detta fallet fick kunden ta konsekvenserna av att inte betala till människor som har en helt annan mentalitet än vad vi svenskar har när det gäller hur man agerar när en kund inte vill betala för utfört arbete.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man får inte alls vad man betalar för. Han fick ett jobb utfört, men betalade inte. Att det fick konsekvenser beror möjligen på att leverantörerna av arbetet inte var svenskar, men vem är det som har gjort fel här? Är det hantverkarna som vill ha betalt för sitt jobb, de svenska arbetare som i samma situation hade knutit näven i fickan och i bästa fall skickat en polisanmälan som hade lagts ner snabbare än det tagit för ansvarigt befäl att säga "Nu ska vi spela innebandy!" eller kunden? Ibland behöver svenskar kanske hjälp med att forma vår mentalitet till den globala värld vi lever i.

      Radera