Jag har varit på många läkarbesök. Lyckligtvis inte så många som patient, men som anhörig. Så länge jag kan minnas har jag irriterat mig på vårdinrättningarnas oförmåga att kommunicera med varandra. ”Vi har olika datasystem” fick jag höra så många gånger att jag undrade om det fanns en lag för vårdcentraler att man inte fick köpa in ett datasystem som fanns på någon annan vårdcentral i hela landet.
Remisser skickades med telefax tio år
efter att faxen försvunnit i hela det övriga samhället. ”E-post är inte patientsäkert”, hävdades det, och jag
funderade på hur mycket sämre det var med ett krypterat mejl än
ett papper som poppade upp i en fax i en obemannad reception. En gång
skulle en remiss skickas med post åtta kilometer och den skickande
läkaren sa att jag kunde kontakta mottagaren en vecka senare för
det var så lång tid det brukade ta för remissen att hamna rätt.
Givetvis erbjöd jag mig att springa med pappret och leverera det 40 minuter senare, men det var antagligen inte heller patientsäkert trots
att det i det fallet var jag som var patienten.
Ibland försöker svensk vård samordna
sina system så att de ska kunna prata med varandra. Det lät t ex
bra med datorjournalsystemet Millennium som har börjat införas runt
om i Sverige, men redan efter några dagar kräver läkarna att det avskaffas.
Notera, de ber inte att det ska anpassas eller förbättras, de
kräver ett totalstopp.
Vad har det kostat? Och vad kommer det kosta? Det är det nog ingen som vet, men att man lagt 800 miljoner på konsulter, och det bara i Västra Götaland, är inget bra tecken. Är det korruption och mutor inblandat eller var det bara ren och skär dumhet som gjorde att politiker och andra utan praktisk erfarenhet trodde att de skulle kunna rodda ihop detta själva?
Det är tjänstemän som beställer och IT-konsulter som påtar ihop systemen, utan insyn, kunskap eller erfarenhet av vilka dunktoner som är nödvändiga i ett journalsystem eller hur långt tid en funktion måste ta att utföra. Millenium är baserat på ett befintligt amerikanskt system, där sjukvårdsapparaten se helt annorlunda ut, där dokumentationskrav och pop-up fönster förekommer till förbannelse, bara för det faktum att man kan bli stämd. Så detta system var dömt att misslyckas på förhand, men det var ingen som lyssnade på det för politiker och tjänstemän hade redan bestämt sig. 5,5 miljarder har det kostat hittills. Slutsats: det behöva INGA mer pengar till sjukvården!! Däremot ett TOTALSTOPP för slöseri!
SvaraRadera/Christoffer S.
Det låter i och för sig som att Millennium inte funkat särskilt bra i USA heller.
Radera@christoffer s: det är 5 ggr värre än vad jag hittills hört. Tro fan odågorna måste höja skatten hela tiden... Här borde därmed finnas underlag att fylla hela elegantkyrkogården på några timmar... Herregud vad Sverige är duktigt.
RaderaKonsulter, pah! Det enda de kan är att debitera per timme och inte sa lite heller. Vad de tydligen glömt är att fraga sjukhuspersonal om hur systemet borde fungera, doktorer, sköterskor, sekreterare och alla som berörs av systemet. Synd bara att det gar ut över svenska skattebetalare.
SvaraRadera/Annika
Det är väl det sista som är problemet. Jag har aldrig hört om någon privatperson som för egna pengar anlitat en konsult som stått och kostat pengar utan att någon vet vad han/hon egentligen gör. Det är alltid någon annans pengar, som i skattefinansierad verksamhet eller ett stort företag.
RaderaTyvärr så styrs den svenska sjukvården av folk som inte klarar av sina arbetsuppgifter.Den svenska sjukvården är ineffektiv och alldeles för lite anpassad efter patienternas behov på snabb och bra behandling till en låg kostnad för samhället det vill säga skattebetalarna.Det skall givetvis vara ett och samma datasystem för all vård i Sverige så att det blir lätt att följa för alla inblandade vårdavdelningar i vårdkedjan.
SvaraRaderaMvh Peter Jansson
Det verkar onekligen så i och med att den är ganska dyr och ändå är köerna sanslösa. Jag har en kompis här i Norge som opererades för hemorrojder i förra veckan. Från att han ringde sin husläkare tills han var opererad och klar tog det knappt tre dygn. I Sverige hade han väl först fått vänta ett par veckor på besök hos husläkaren (den där vårdgarantin har det aldrig varit så mycket med). Så remiss till kirurgen, där ryker någon vecka till, och ytterligare ett par för att få tid. Så kanske ett förberedande besök och därefter kö till operation. Totalt tre månader istället för tre dagar?
RaderaMed privat vårdförsäkring går det inom 1 vecka oftast. Det är den offentliga (ofantliga) sjukvården som inte är effektiv.
Radera/Christoffer S.
"Inom 1 vecka oftast", men här var det en halv vecka och i helt allmän vård. Men visst, jag jämför inte med privata vårdförsäkringar, då går det säkert snabbt både här och där.
RaderaFrån det att VC-läkaren konstaterade att operation behövdes fick jag en tid men exakt 3 månader senare (vårdgarantin inom 90dagar låter såååå bra för oss naiva….). VC-läkaren hade kontaktat flera kliniker!!!! Och fortsatte ringa runt. Jag hade flera hälsoproblem vilket ledde till en kraftigt nedåtgående spiral.
RaderaKliniken hade ett system, sms vid avbokning. Först till kvarn!!! Sms kom närsomhelst på dygnet! Vilket kändes helt galet, eftersom jag inte var frisk.
Slutade med att VC-läkaren skickade mig till akuten. Där fixade de operationstid tre veckor senare. Må gud välsigna VC- och akutläkarna som kämpade! 🙏🙏🙏
Under min period av sängliggande var denna blogg en källa till glädje och distraktion från smärta. Även nu när jag är frisk. Tack Sparo! 🙏🙏🙏
Tack, kul att höra! Ja, det där sista alltså, inte vårderfarenheterna.
RaderaMen där pekar du på ytterligare en effekt av ineffektiv vård, att många låter bli vårdcentralen och åker direkt till akuten eftersom man - med all rätt - känner att i vårdkö kan man få sitta nästan hur länge som helst. Sitter man däremot i akutens väntrum blir de tvungna att lösa problemet. Hade systemet med husläkare och vårdcentraler funkat hade akutmottagningarna bara behövt ta hand om brutna näsor och allergichocker.
"Sitter man däremot i akutens väntrum blir de tvungna att lösa problemet" Nja, det stämmer inte riktigt. Patienter som inte har på akuten att göra skickas hem eller till närakut/jourcentral eller vårdcentral. På den akutmottagning jag har arbetat har det hänt att sköterskor med skinn på näsan när det varit lång kö helt sonika gått ut i väntrummet för att triagera och skicka bort patienter.
Radera/Christoffer S.
Okej, det kanske kan hända, men jag har aldrig sett det eller varit med om det själv.
RaderaAtt folk söker akutsjukvård för åkommor som inte är akuta är en dominoeffekt av att tillgängligheten i primärvården är för dålig.
Radera"Många frågor rör kontinuitet i primärvården, personcentrerad vård och tillgänglighet, och i likhet med den senaste befolkningsenkäten från 2020, får Sverige svaga omdömen vad gäller samtliga områden."
https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/vardutveckling/vardanalys-svaga-betyg-for-svensk-vard-i-oecd-jamforelse/
Jag hoppas och tror att den högspecialiserade vården i Sverige är bättre.
Tom-Hjördis
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-har-17-regioner-inte-millennium-lider-med-hela-organisationen-i-vastra-gotalandregionen
SvaraRaderaLåter onekligen som att Västra Götaland satsat på fel häst.
RaderaVästa Götaland säger du, är det inte där Muteborg ligger?
SvaraRaderaDet gör ju det och det är lätt att tänka tanken att någon kanske fått lite morotspengar in på kontot.
RaderaTanken att ha ett gemensamt arbetsverktyg för bl a journaldokumentation var god. Utförandet inte lika så.
SvaraRadera"Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar. Praktik är när allt fungerar, men ingen vet varför. Kombinerar man teori och praktik, fungerar ingenting och ingen vet varför."
Tom-Hjördis
Det känns som något som borde ha gjorts (på ett bra sätt) för 30 år sedan.
RaderaInte för att jag är någon dataexpert men det där med "vi har olika datasystem" fattar jag inte. Det måste väl gå att skicka rådata som personnummer och textsträngar som beskriver sjukdomstillståndet till alla sorters system. Annars verkar samtliga system felkonstruerade.
SvaraRadera"Förnya recept tog 90 sekunder – nu krävs 34 moment i regionens nya it-system."
SvaraRaderahttps://www.gp.se/nyheter/vastsverige/lakarens-pik-mot-millennium-i-34-steg.becb74ed-5750-4874-ad79-99a2e785506f
Det är nästan så att man inte tror att det är sant. Till och med en nybörjare på användarvänlighet borde förstått att användarvänligheten är för dålig.
Tom-Hjördis