torsdag 19 december 2024

Godhetssignalfel

Vi får se om vi lyckas hålla oss ifrån frågan om elbilens förträfflighet i kommentarsfältet, för den aspekten är jag rätt less på, ointresserad av och det slutar ändå alltid med tycke och smak. Det som intresserar mig är hur opinionen verkar ha svängt. Ett par exempel för att visa vad jag menar.

Vi börjar med företaget Ørland Transport AS som vill bli Norges första fossilfria transportör, genom att helt lämna konventionell diesel och bara ha lastbilar som går på el eller biodiesel.

Jag gissar att företaget hade räknat med idel lyckönskningar, men när nyheten presenterades på Facebook blev de hånade. Så här löd några av kommentarerna:

Ännu en konkurs att vänta då.

Klimatfanatiker förnekar sig inte.

Går väl bra så länge staten subventionerar skiten.

Grattis! Ni bidrar nu till den totala raseringen av naturen och havsbotten på jakt efter mineraler.

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

Lite på samma tema skrev en av Scanias största norska kunder en avsiktsförklaring om att köpa 54 ellastbilar och de fick ungefär samma reaktioner på Facebook. Eller faktiskt ännu elakare. Några kallar chefen dum i huvudet och en konstaterar att han själv ”inte hade klarat att dricka så mycket alkohol som hade krävts för att signera ett sånt avtal”.

Hur det går vet ingen av oss, men jag är helt säker på att om dessa nyheter kommit för bara ett år sedan hade den absoluta majoriteten kommentarer varit positiva och den som sagt något om de ekonomiska riskerna eller ifrågasatt miljönyttan hade bombats med svar om konspirationsteorier och kallats klimatförnekare, putinist eller varför inte nazist? Nu är förhållandet det omvända, minst tre fjärdedelar av tyckarna är kritiska och/eller hatiska.

Min profetia är att den som vill godhetssignalera år 2025 bör komma med något annat än det gröna skiftet. Exakt vad vet jag inte, men eftersom jag inte försöker vinna popularitetstävlingar eller riksdagsval behöver jag inte heller veta, det lär visa sig.

11 kommentarer:

  1. Kanske att det här kan vara något, i alla fall på privatekonominivå: balkongkraftverk.

    https://www.theguardian.com/environment/2024/dec/18/if-a-million-germans-have-them-there-must-be-something-in-it-how-balcony-solar-is-taking-off

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där pluginpanelerna är inte tillåtna i Sverige, utan måste ha fast installation precis som takpaneler på villor och då blir det knappast lönsamt. Bor man i lägenhet är väl inte elpriset något problem ändå, elräkningen borde vara max en hundralapp i månaden...

      Radera
    2. Otroligt fult i det exemplet och sätter man upp 1,5 miljoner sådana där gissar jag att flera tusen kommer att blåsa ner, men annars tyckte jag att det var en kul idé.

      Radera
  2. Bränslekostnaden är en väldigt stor utgift för en lastbil, oftast dyrare än föraren. Så det är nog inte enbart godhetssignalering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som med den politiskt skapade bristvaran el numera då. Där även skatter och avgifter skenar.

      Radera
    2. Trots det är el betydligt billigare än diesel

      Radera
    3. Byter man ut dieselbilar mot ellastbilar för att få ner bränslekostnaden undrar jag om man räknat rätt.

      Radera
  3. Själv noterar jag de bolag som tydligt godhetssignalerar. Jag tänker direkt att "vad är det de nu försöker dölja", "hur mycket kan detta gå fel och med vilka enorma kostnader"?
    Kort sagt, så drar jag direkt öronen åt mig, något står inte rätt till i ledningen av bolagen med sådana uppenbara felprioriteringar.
    Detsamma gäller för människor. Godhetssignalerare är inget jag vill omge mig med.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
  4. Jag kanske är synisk. Jag tror dock att sunda långlivade företag fattar stora beslut på ekonomiska grunder. När dessa beslut råkar ha något ”godhetsvärde” framhålls detta överdrivet mycket. Däremellan kan även ett av dessa företag fatta mindre viktiga beslut av rent ”godhetsvärde”. Men då är det sådant som bara påverkar företagets ekonomi marginellt.

    En stor skillnad här att statligt ägda/styrda företag avviker oftare från denna linje och fattar ekonomiskt vansinniga beslut av rent signalvärde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de privata företag som godhetssignalerar gör det på ekonomiska grunder håller jag helt med om. Jag tror bara att de övervärderar godhetsvärdet. Särskilt om opinionen nu börjar svänga så att signalen snarare är en kostnad, åtminstone på kort sikt.

      Statliga bolag kan ibland (och påhejade av politiker som ger ekonomiska garantier) strunta i ekonomin och gå helt och hållet på godhet.

      Radera