torsdag 26 december 2024

Var inte en del av problemet!

Läser en artikel om julstress på ett speditionsföretag, men det som beskrivs som julstress handlar om rena lagbrott, att chaufförerna exempelvis ska vara tvungna att bryta mot trafikregler, för att inte tala om arbetstidsregler.

De chaufförer som SVT har varit i kontakt med säger att det pressade tidsschemat innebär förseningar, vilket har lett till indragna lunchraster och övertidsarbete, som de inte vågat be om betalt för.


Någon av chaufförerna nämner ordet slav, men som jag minns slaveri ifrån skolböckerna var det tvång inblandat, inte att Kunta Kinte jobbade dygnet runt helt frivilligt bara för att grupptrycket gjorde att han inte bad om att få vara ledig ibland. Dagens ”slavar” är till och med villiga att riskera böter och indraget körkort för att chefen har räknat för tight på transporterna.

Jag har också haft jobb där det periodvis varit helt omöjligt att komma iväg efter åtta timmar och det har hänt att jag jobbat övertid när jag egentligen inte velat, men jag skulle inte drömma om att jobba över utan lön. Man får de chefer man förtjänar. Jag vill inte på något vis rättfärdiga företag som inte vill betala lön för övertid, det är ett svineri som bör bekämpas med alla medel, men de anställda har väl för i jösse namn också ett ansvar att stå upp för sig själva?!

Jag menar inte att man ska släppa pennan eller skiftnyckeln exakt på klockslaget, man behöver inte göra sig omöjlig på arbetsmarknaden. Men om chefen säger att du ska tömma en bil efter arbetstid bör du lugnt och sakligt förklara att det inte kommer att hända med mindre än att han betalar för din tid. Annars är du delaktig i att skapa en hopplös arbetsmarknad. Var inte det.

16 kommentarer:

  1. Dan före julafton såg jag en sån chaufför cykla omkring i regn och kyla på kvällen för att dela ut paket.Det nya är att kunderna, vi som beställer, skall känna oss goda genom minskade utsläpp och istället lider chauffören med sin lådcykel i regn och kyla. Det är frivilligt att ta jobbet, ja, men tycker ändå att det är ett kliv bakåt gällande arbetares rättigheter att gå från bil till cykel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man storskaligt kör ut paket med cykel gissar jag också att det inte är en bra idé. I alla fall inte rent ekonomiskt. Den enskilde arbetaren kanske tycker att det är kanon att få träna på arbetstid, eller saknar körkort och hade därför inte kunnat ta jobbet annars.

      Radera
  2. Fast värst problem av det slaget tycker jag ändå att det är i allt som har staten som arbetsgivare. Politiker tycks anse de kan behandla sina, oftast kvinnliga, anställda hur som helst. Det är märkligt, det där så kallade arbetarpartiet...
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här väckte mest frågor. Jag blir nyfiken på varför det skulle vara extra synd om kvinnor i detta fall. Och även om vi väl är inne i en period när alla partier kallar sig arbetarpartier misstänker jag att det är socialdemokraterna du menar, och de styr förvisso i många regioner och kommuner, men staten lämnade de väl över för drygt två år sedan?

      Radera
    2. Är nog inte mer synd om dem, men frågan är om de är enklare att utnyttja än män tänker jag? Politikerna gör väl som så för att de kan.

      Radera
    3. Jag hade också kunnat tro det, men i artikeln om speditionsföretaget verkade det ganska jämställt. Gissningsvis är det fler män än kvinnor som kör ut paket, men bägge könen verkade lika duktiga på att vika ner sig.

      Radera
  3. Det är nog väldigt olika beroende pa vilket jobb man har. Själv har jag aldrig fatt betalt för övertid, men haft andra fördelar som t.ex. längre semestrar, bättre betalt och flexibla arbetstider.

    Och jag begriper inte folk som beställer pa nätet hela jävla tiden. Vill alla att fysiska butiker ska försvinna? Den här gig-ekonomin är inte snäll mot människor, ja förutom mot ägarna da som havar in.

    Själv far jag daligt samvete när jag beställer en gang om aret. Kattsand. För det orkar jag inte bära själv och jag har ingen bil. Men jag beställer i alla fall fran ett välrenommerat företag och där fraktfirman betalar ok löner.

    Men visst, alla har ett ansvar, och det gar att välja även om inte alla har samma möjligheter.

    Nu blev det en lang kommentar, men sa tycker jag.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men har man förhandlat bort övertidsersättningen tror jag att man alltid befinner sig på en annan plats i näringskedjan än dessa budbilschaufförer.

      Jag håller med dig om att vi bör värna om fysiska butiker. Samtidigt förstår jag dem som handlar på nätet när det är väldigt mycket billigare. Jag gör det inte "hela jävla tiden", men i takt med att drivmedel blivit dyrare gör jag det oftare än tidigare. Det går helt enkelt inte att motivera att köpa något i butik några mil bort om jag inte har något annat ärende dit och det inte kostar en massa fraktavgifter för att få samma grejer hem eller till min lokala butik.

      Radera
    2. Men är inte du ocksa da en del av problemet?
      /Annika

      Radera
    3. Inte arbetsmarknadsproblemet jag skriver om, men visst är även detta problematiskt.

      Radera
    4. "Vill alla att fysiska butiker ska försvinna?"
      Nej, inte per se. Men eftersom butiker har ett ohyggligt begränsat utbud och det finns bättre/roligare saker att göra än att under 2 timmar irra omkring i 10-15 butiker utan att hitta det man vill ha, har jag numer rationaliserat bort 99% av inköp i fysiska butiker, förutom mat.
      /Christoffer S.

      Radera
    5. Christoffer S, det gar ju att googla innan du irrar runt i fysiska butiker. Mig veterligt har alla webbsidor. Och eftersom du har tid att köpa pa nätet, har du nog ocksa tid med det.
      /Annika

      Radera
    6. Jag håller inte med. Irriterande många butiker har en "UTBUD"-flik som innehåller några meningar om att "vi har det mesta inom" vvs, färg, kläder eller vad det nu är, men vill man veta vad får man ta sig dit. Just när det gäller vvs har jag nyligen mejlat 2-3 butiker för att ta reda på om de har det jag behöver och snart ger jag upp på dem eftersom ingen av dem svarat. Kan mycket väl sluta med att jag beställer hela skiten på nätet. Vad ska man göra om alternativet är att chatta med en "digital medarbetare", dvs en idiotrobot som i stort sett bara kan svara på öppettiderna?

      Radera
    7. Nej Annika, de flesta har inte websidor, och har de det, så har de inte sitt fulla sortiment på webben.

      Radera
  4. Bra bild faktiskt. Det stämmer nog att de borde ordinera pungkulor och testosteron till många woke människor. Alternativt om hjärncellerna kan uppgraderas tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk om det bara vore ett wokeproblem. Jag tror att alldeles för många människor i olika grupperingar viker sig alldeles för lätt på arbetsmarknaden och har gått på myten om att vi ska "vara glada att vi har jobb".

      Testosteron-mängden hos män sjunker i Sverige, det är ett faktum. Men om det har med detta att göra vet jag inte.

      Radera