När människor som är duktiga på
aktier får en fråga om ett bolag de inte följer svarar de ofta:
”Jag har ingen koll på det bolaget.” Sedan berättar de ändå
vad företaget gör, vad som är bräckligt i deras affärsidé, lite
om företagsledningen och hur framtiden skulle kunna te sig, för
företaget och för hela branschen. De har med andra ord mer koll än
nästan alla andra trots att de just sa motsatsen. Inte för att mörka
eller för att kunna stila med sina kunskaper utan för att de sett
till att veta lite grann även om börsbolag de inte följer aktivt.
Vad är då vitsen med det? Jo, genom
att skaffa sig grundläggande kunskaper blir det mycket lättare att
bygga på med fler. Man kan säkert förklara fenomenet med någon
psykologisk term som ”selektiv perception”, men det är bara
vanlig logik att man har lättare att ta till sig information man
förstår sig på, helt enkelt för att man vet i vilken låda i
skallen man ska stoppa den.
Vad gör egentligen Concentric, Ortivus
och Trention? Jag har ingen aning, så om jag skummar igenom en
ekonomisajt och hittar information om dessa bolag vid sidan av
notiser om Volvo, Electrolux och Kappahl kommer min hjärna kasta sig
över de sistnämnda eftersom jag redan har en bild av företagen och
dess verksamhet.
Så är man på allvar intresserad av
att lära sig mer om investeringar på börsen borde man kanske lägga
mindre tid på att grotta ner sig i rapporter för företag man redan
har koll på, och istället ta reda på vad bolag man inte vet ett
dugg om faktiskt gör.