Den här ”naturlagen” att
klädbutiker dör ut till förmån för näthandeln får jag inte
riktigt ihop med den så kallade marknaden. För några år sedan var
stora gallerior populära i alla läger. Billig mark utanför
tätorterna kom till användning, arbetstillfällen skapades och som
kund kan man hitta allt från skor och kläder till systembolag och
sportaffärer på samma ställe, med en paus på en av flera restauranger och
kafeterior.
Sen kom baksidorna. Lokala köpcentrum
dog ut och ersattes av skadegörelse och ungdomsgäng. Det som
tidigare varit kommunens hjärta förvandlades till spökstäder.
Icke bilburna pensionärer fick svårt att handla alls, liksom
hemtjänstpersonal som inte kan åka sju kilometer för att
veckohandla åt sina klienter.
Och ärligt talat, vi som kan ta oss
till de nya jättegalleriorna har också svårt att se charmen med
denna kompakta stortdrift, så då handlar vi på nätet istället
och plötsligt finns inte kundunderlag för alla kolosser som varken
har den lokala handlarens service och smidighet eller nätbutikens
låga priser.
”Prylkedjor”, alltså Clas Ohlson,
Bauhaus, Jula och Biltema ploppar upp överallt och tjänar bra med
pengar. Deras produkter borde väl verkligen passa perfekt för
näthandel? En jacka ska passa kroppen och kanske vill man känna på
tyget för att få en känsla för kvaliteten. Apoteksvaror vill man
gärna diskutera med en farmaceut och har dessutom bråttom att få
hem så att man kan bli frisk och smärtfri så fort som möjligt,
helst igår. Men en skruvdragare?! Är det något som med fördel kan
köpas på nätet är det väl just dessa sällanköpsvaror som
varken är livsnödvändiga eller särskilt akuta? Tydligen inte.
När Sportamore, som säljer
träningskläder på nätet, släppte sin Q1-rapport i torsdags var
resultatet en besvikelse för marknaden. Det beror säkert på väder-
och kalendereffekter, men är det så enkelt?Jag vill inte sträcka
mig så långt som till att säga att internethandeln är en fluga,
men jag ger mig tusan på att högsta mode inom kort kommer att vara
att gå till en butik, diskutera alternativen med en expedit och
sedan gå därifrån med varorna i en plastkasse.
Är det någon logik i mitt resonemang
eller försöker jag bara snacka upp mina H&M-aktier?