Varumärken är viktiga för dem som
tycker sig göra något bra och har minst en säljbar produkt. Något
som ska sticka ut och vara lätt att komma ihåg, funka som
webbadress och vara sökbart på internet. Kort och slagkraftigt,
samtidigt lätt att förknippa med dess ägare, och helst inte ge en
negativ eller pinsam känsla.
Efter en titt på börsen undrar jag om
det bara är jag som tänker så. Ett exempel på dumt namn är H&M.
Här har vi i princip alla fel i min lista ovan. Första
Hennes-butiken startade 1947. På den tiden brydde man sig inte så
mycket om sökbarhet på internet, och det säger sig självt att
”hennes” inte går att söka på. 1968 köpte man upp Mauritz
Widforss och bytte namn till Hennes & Mauritz. Genast har vi två
namnproblem:
- Ska det vara Hennes & Mauritz eller Hennes och Mauritz?
- Hur stavas Mauritz?
Tvåan kan tyckas självklar, men
större börshajar än jag har gjort det slarvfelet.
1974 byter man namn till H&M och
genast har vi ännu fler kombinationer: H&M, H & M och HM att
lägga till de tidigare Hennes & Mauritz, Hennes&Mauritz och
de ”güntherska” felstavningsvarianterna Hennes & Maurits och
Hennes&Maurits.
Nu är ändå H&M ett inkört
varumärke som troligen inte drabbas så hårt av förvirringen.
Mindre företag har större behov av unik särart. T ex har vi
företag som valt latinska namn, som Opus, Dignita, Capio och
Catella. Sök på dessa i sökmotorer och sociala medier och du skall
finna... nästan vad som helst!
Bildsökningsresultat av "Opus"
Det sistnämnda får mig att tänka på
ytterligare ett (eller rättare sagt två) företag som nyttjat det
latinska konceptet, men dragit det ett steg till: Catena och Catena
Media. Catena betyder kedja på latin och trots att namnet annars
mest för tankarna till inkontinensskydd har alltså inte mindre än
två av varandra oberoende bolag på Stockholmsbörsen valt detta
namn!
Och så har vi andra företagsnamn som
betyder något helt annat, som Bahnhof, Bulten och Cherry. Och
företaget Litium som inte ens jobbar med litium! Det är lite som om
en möbeltillverkare skulle kalla sig Brödbolaget. Sedan har vi
företag med ortsnamn, som Kopparbergs och Trelleborg. Och för all
del även Nokia, för att nämna ännu en gammal stöveltillverkare
som hamnat snett i tillvaron.
Har ni enskilda firmor får ni kalla
dem vad ni vill, men kan vi enas om att börsbolag, vars investerare
ska försöka hålla reda på nyhetsflödet från och med nu kallar
sig något begripligt, lättstavat och unikt?