Varumärken är viktiga för dem som
tycker sig göra något bra och har minst en säljbar produkt. Något
som ska sticka ut och vara lätt att komma ihåg, funka som
webbadress och vara sökbart på internet. Kort och slagkraftigt,
samtidigt lätt att förknippa med dess ägare, och helst inte ge en
negativ eller pinsam känsla.
Efter en titt på börsen undrar jag om
det bara är jag som tänker så. Ett exempel på dumt namn är H&M.
Här har vi i princip alla fel i min lista ovan. Första
Hennes-butiken startade 1947. På den tiden brydde man sig inte så
mycket om sökbarhet på internet, och det säger sig självt att
”hennes” inte går att söka på. 1968 köpte man upp Mauritz
Widforss och bytte namn till Hennes & Mauritz. Genast har vi två
namnproblem:
- Ska det vara Hennes & Mauritz eller Hennes och Mauritz?
- Hur stavas Mauritz?
Tvåan kan tyckas självklar, men
större börshajar än jag har gjort det slarvfelet.
1974 byter man namn till H&M och
genast har vi ännu fler kombinationer: H&M, H & M och HM att
lägga till de tidigare Hennes & Mauritz, Hennes&Mauritz och
de ”güntherska” felstavningsvarianterna Hennes & Maurits och
Hennes&Maurits.
Nu är ändå H&M ett inkört
varumärke som troligen inte drabbas så hårt av förvirringen.
Mindre företag har större behov av unik särart. T ex har vi
företag som valt latinska namn, som Opus, Dignita, Capio och
Catella. Sök på dessa i sökmotorer och sociala medier och du skall
finna... nästan vad som helst!
Bildsökningsresultat av "Opus"
Det sistnämnda får mig att tänka på
ytterligare ett (eller rättare sagt två) företag som nyttjat det
latinska konceptet, men dragit det ett steg till: Catena och Catena
Media. Catena betyder kedja på latin och trots att namnet annars
mest för tankarna till inkontinensskydd har alltså inte mindre än
två av varandra oberoende bolag på Stockholmsbörsen valt detta
namn!
Och så har vi andra företagsnamn som
betyder något helt annat, som Bahnhof, Bulten och Cherry. Och
företaget Litium som inte ens jobbar med litium! Det är lite som om
en möbeltillverkare skulle kalla sig Brödbolaget. Sedan har vi
företag med ortsnamn, som Kopparbergs och Trelleborg. Och för all
del även Nokia, för att nämna ännu en gammal stöveltillverkare
som hamnat snett i tillvaron.
Har ni enskilda firmor får ni kalla
dem vad ni vill, men kan vi enas om att börsbolag, vars investerare
ska försöka hålla reda på nyhetsflödet från och med nu kallar
sig något begripligt, lättstavat och unikt?
Har stört mig rätt rejält på när företagen måste bokstavera eller förklara stavningen på annat sätt i sina radioreklamer... "surfa in på www.bygma.se, bygma med ett g" är ett klockrent och dagsfärskt exempel.
SvaraRaderaDå har man misslyckats ganska rejält om man måste lära kunderna att stava för att dom ska hitta in på sidan!
Bygma som för övrigt känns som ett försök att åka snålskjuts på Byggmax, och i så fall ett riktigt dumt val. Lite som att byta namn till Adolf Hitle.
RaderaFunkade för Eddie Meduza i hans tidningsannonser :)
Radera"E. Hitler" :-). Jag är osäker på om detta alter ego hade funkat idag.
RaderaMen namnet bulten är väl ändå relevant till deras verksamhet inom c-komponenter?
SvaraRaderaAbsolut! Bara det att ordet betyder så mycket mer än detta bolag. En googling ger allt från avlånga metallgrejer i maskiner till Lönnebergakaraktären Bulten i Bo.
RaderaInga dumma namn kanske men jag blir alltid förvirrad när jag läser om Nobia och Nobina, får alltid tänka efter, vem som gör bussar och vem gör kök.
SvaraRaderaJag tycker bägge namnen är vansinnigt dåliga eftersom de inte säger någonting till oss 99,99 procent som inte pratar flytande latin. Att du (och jag med!) har svårt att hålla isär dem beror ju på att namnen inte ger någon som helst ledning till verksamheten.
RaderaFör att inte tala om Sparo som ofta blir rättat till sparobligationer eller omdirigerar till Garo Sparo på google, ett amerikanskt modevaruhus, vilket väl ligger dig nära om hjärtat ;)
SvaraRaderaSkämt å sido, nu när du stakat dig fram här på internet är det bara en egen webbadress exempelvis sparo.se som saknas.
Du har onekligen en poäng :-).
RaderaMycket vettigt inlägg!
SvaraRaderaJust Litium har stört mig något oerhört. Varför kalla sig som ett grundämne som bla används som medicin? Högst oklart.
Cherry för mig låter mest som ett namn på en prostituerad...
Tack!
RaderaFör mig drar tankarna iväg till litiumbatterier.
Cherry är helt klart ett bättre hornamn än Bulten eller Gränges.
Kul! När jag investerar letar jag efter så tråkiga namn och verksamheter som möjligt. Vad sägs om Vitec (damfotboll?), Somero (hattar?) och Ekadharma (vad då?) som alla är ljuv musik i mina öron, även om det sista är lätt att stava fel :-)
SvaraRaderaVitec: medicin
RaderaSomero: glass
Ekadharma: religiös skrift på sanskrit
Fast det är nog fel ;-). Nej, själv föredrar jag om namnen går att förstå, gärna övertydligt med verksamheten i namnet, typ Investor, Handelsbanken eller Engelska skolan.
Hm blev nu väldigt sugen på att starta upp ett investmentbolag med namnet Wallénbergs- vad tror du om det ;).
SvaraRaderaMvh JFG
Varför inte ;-)?
RaderaSjälv ska jag starta en sportaffär och döpa den till Berglunds Grill.
Jag hade väldiga problem när Motorola dök upp. De gjorde reklam på de lokala taxibilarna och tonåringen (=jag) var bergsäker på att det var en bilverkstad.
SvaraRadera/Spargrisen
Själv funderar jag fortfarande på varför Apotek-Arne säljer läsk.
Radera:-)
RaderaEller varför man ska köpa starka halstabletter av Hermans vänner. Och varför Herman alltid är lite dålig i magen. Fis-Herman.
/Spargrisen
Götebooorrrrrggg! Och då tänker jag inte främst på fiskarreferensen ;-).
Radera