onsdag 3 maj 2017

Om restskatten svider...

Jag har följt Teslas utveckling på håll, och detsamma gäller för dess vd Elon Musk. Jag är försiktigt imponerad av hans framfart, både med Tesla och hans rymdplaner. Framförallt tror jag att vi vanliga dödliga har svårt att förstå betydelsen av personer som Musk och Richard Branson som startar och driver koncerner som gett världen tiotusentals arbetstillfällen.


Och inte nog med det. Häromdagen framkom att Musk betalade femhundranittiotre miljoner dollar (drygt fem miljarder kronor) i skatt förra året. Vore jag en kvällstidning skulle jag nu försöka göra denna siffra begriplig genom att räkna om den till daghemsplatser eller höftledsoperationer, men jag nöjer mig med att konstatera att det är en jävla massa pengar!

Ändå drabbas världsentreprenörer och riskkapitalister av spott och spe, hat och hot. En del av dem må ha storhetsvansinne, dryg attityd eller vad ni vill, men fatta hur tråkig världen hade varit utan företagsgenier. Och det här är alltså Elon Musks privata skatt. Lägg därtill hur mycket hans företag skattar, och alla anställda...


Så om årets restskatt svider, betänk att Elon betalar fem miljarder mer. Men okej, han har ju råd... det rika svinet :-).

9 kommentarer:

  1. Ja, så är det. Att tjäna pengar är fult och det hjälper inte att man betalar mer skatt för det. Jag mår riktigt illa numera att första maj är en ledig dag och att dårarna som går i kommunisternas tåg hyllar Venezuela och Nordkorea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var något om att Venezuela inger hopp. Då känns det som att man missat en del av helhetsbilden.

      Radera
  2. Visst genererar dessa entreprenörers livsverk otaliga arbetstillfällen och skattekronor. Men vad som har ännu större betydelse för hela jordens befolkning är ju att de skapar varor och tjänster som kommer mänskligheten till nytta, och är med och gör ny teknik billigare och mer lättillgänglig. Vi skulle aldrig klara oss utan dem. Jag kan inte heller förstå hur mycket skit de får - vad har de gjort för fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det med, fast det gäller ju inte alla. En del ger oss elbilar och mediciner, andra ger oss fula kläder och dålig musik. Men inget land klarar sig utan arbetstillfällen och skatteintäkter.

      Antar att det handlar om avundsjuka och en vilja att hitta fel i lyckade historier.

      Radera
  3. https://www.quora.com/How-much-government-subsidies-did-Tesla-Motors-receive-by-2015

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den länken. Tre för mig okända personer svarar på hur mycket statliga subventioner Tesla mottagit. En av dem säger tusentals miljarder, två av dem säger noll, och jag har ingen aning om vem av dem (om någon) som har rätt.

      Nu handlar inte min inlägg i första hand om Tesla och Elon Musk utan om själva fenomenet. Tveklöst finns det entreprenörer som inte genererat en krona i skattepengar och jag minns själv hur mycket Sverige daltade med Volvo som hela 1980-talet ville ha betalt för att de startade fabriker, betalt för att de anställde och betalt för att de producerade. Men faktum kvarstår att en liten klick människor bidrar med fantastiska summor till det allmänna.

      Radera
  4. En stor fet känga på det till vår vänsterregering kanske, de som hatar allt vad jobb, företag och välfärd heter? :) Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nästan att den politiska färgen kvittar. Problemet är att politiker (från höger till vänster) sällan jobbat i näringslivet eller har någon som helst erfarenhet från jobb som genererar pengar och inte bara kostar.

      Radera
    2. Du har rätt i det egentligen, tyvärr. Dagens svenska politiker är en samling broilers allihop. Uppvuxna helt utanför den riktiga världen. Det enda de tycks veta något om är hur man förstör andras pengar och raserar landet i största allmänhet. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera