När internet var nytt var det nästan
magiskt att kunna läsa nyheter utan att betala. Reklamfritt, för
tidningarna förlorade knappast prenumeranter eller lösnummerläsare
på att ha en hemsida, och 14,4-modem (googla ungdomar) hade aldrig
accepterat dagens blinkande julgransskyltningar.
Nu känner jag knappt någon som läser
papperstidningar. Själv använder jag dem bara till fönsterputsning.
Tidningarna blev därför tvungna att börja tjäna pengar på nätet,
så då kom reklambanners och popupfönster på bred front. Inte bara
från mediehusen, nu kunde ju varenda människa med en webbsida sälja
reklamplats. Detta tvingade i sin tur fram reklamblockerare som
AdBlock, uBlock och allt vad de heter.
Tidningarnas nästa steg i kriget blev då att låsa in texter, antingen vissa texter eller också införa begränsningar av hur många artiklar man får läsa inom en viss tidsperiod. Vilken lösning man än väljer gör det läsarna förbannade, särskilt om det inte framgår förrän man klickat på länken. Så då går man miste om en stor marknadsföringskanal – läsarna. Ingen vill dela texter i sociala medier eller på en blogg om länken kräver klickaren på pengar? Och vem köper Aftonbladet Plus eller DN Bas? Jag vet ingen.
Tidningarnas nästa steg i kriget blev då att låsa in texter, antingen vissa texter eller också införa begränsningar av hur många artiklar man får läsa inom en viss tidsperiod. Vilken lösning man än väljer gör det läsarna förbannade, särskilt om det inte framgår förrän man klickat på länken. Så då går man miste om en stor marknadsföringskanal – läsarna. Ingen vill dela texter i sociala medier eller på en blogg om länken kräver klickaren på pengar? Och vem köper Aftonbladet Plus eller DN Bas? Jag vet ingen.
Då tror jag mer på fria konkurrenter.
Linda Skugge startade 2006 en betalblogg. Det verkade inte bli någon
hit för henne och väldigt få har hängt på, men nya medier,
poddare, bloggare och medborgarjournalister har andra och allt fler
vägar att tjäna pengar.
Frivilliga medlemskap med eller
utan medlemslåst material är en. Eller att helt enkelt be om
pengar, via Swish, Patreon, Hatreon, Paypal eller andra kanaler.
Reklam via Youtube, sponsorer eller så kallad ”redaktionell
reklam”, antingen tydligt deklarerad eller av typen ”Kära
vänner, ni kan inte ana hur mycket glädje jag fått av den här
krämen som vem som helst kan köpa på den här länken...”.
Det sista exemplet börjar bli en aning
tröttsamt, men jag får en känsla av att sökandet efter nya
betalkanaler bara har börjat. I en global värld vill vi ha
betalvägar som fungerar överallt och som dessutom inte sväljer tio
procent eller mer redan innan pengarna kommer fram till mottagaren.
Så vad kommer imorgon och kan man
investera i det?