Jag kommer aldrig ledsna på fenomenet
“gratis”, men på att ordet missbrukas så till den milda grad.
Numera får man under vissa
förutsättningar använda ordet gratis i reklam, och gissa om det
används! Det verkar snarast som att reklamen går ut på att skapa
dessa förutsättningar, bara för att få slänga in “gratis”.
Vilket det mycket sällan är.
Där kan jag ändå förstå. Företag vill sälja och nästan all reklam handlar om att ljuga, men
inom felmarginalen så att man kommer undan med det. Lite grann som
att gång är en sport där man ska springa tillräckligt
gångliknande för att inte bli diskad, men kör loppet i slowmotion
så ser du att absolut ingen har en fot i marken hela tiden.
Då finns värre exempel. Den senaste
tiden har det pratats mycket om “gratis mensskydd”. En del
kommuner erbjuder unga tjejer att hämta ut mensskydd utan att betala
för det, andra kommuner funderar på att följa efter. Om det är
vettigt och rättvist eller dumt och diskriminerande vet jag inte och
tänker inte gräva för att bilda mig en åsikt. Men sådana här
rubriker har jag åsikter om.
Självklart är det inga ideella
föreningar som börjat tillverka mensskydd av gamla dagstidningar,
de är inte mer gratis än något annat. Det enda som skiljer är att
skydden betalas via skatten, och skattefinansierat är inte gratis.
Journalisten som skrivit artikeln ovan
använder genomgående ordet gratis när han menar skattefinansierat
och han är sannerligen inte den ende, vilket jag tycker är
sorgligt. Om inte ens människor som jobbar heltid med språk och
samhälle förstår dessa samband kan man knappast begära att
gymnasieungdomar ska göra det.
“På frågan om det borde vara gratis för alla, inte bara ungdomar i Österåker, blir svaret ett rungande JA.”
Ja, varför inte? Lever man i en värld
där mensskydd kommer från mensskyddsfen och pengar är en outtömlig
resurs vore det väl inte mer än rätt ifall allt vore gratis, inte
bara mensskydd och mitt gnäll?