Självklart har jag inget konto på
Spotify, jag har för fan knappt gardiner! Jag tror inte att det är
mitt ointresse för tjänsten som gör mig ointresserad av aktien,
men ointresserad är jag. Snarare handlar det om tajming. När en ny het
tekniktjänst börsnoteras kan även en bakåtsträvare som jag
spetsa öronen.
Men Spotify är inte en sådan. Det här
är ett teknikbolag vars idé var revolutionerande när den kom.
Sedan har den mognat och marknaden har växt. 2016 nådde de 100
miljoner aktiva användare. Men märk väl, de gick ändå med
förlust. Det var förresten bara runt en fjärdedel av kunderna som
faktiskt betalade för Spotify och inte bara använde gratistjänsten.
Nu säger man sig ha 70 miljoner betalande kunder, men man går
fortfarande back ekonomiskt.
För mig känns det som att denna
börsnotering tvingats fram av ägare som ledsnat på att ha andelar
i en briljant musiktjänst som tycks helt omöjlig att tjäna pengar
på, så att det kan bli lite hype kring aktien och de kan börja få
in lite riktiga pengar i plånboken (eftersom bra idéer är värdelösa som betalningsmedel när man ska handla bensin).
Marknadsandelen kan bara sjunka och i
värsta fall förvandla Spotify till morgondagens Altavista, Betamax, Anders Glenmark... Det här är inte en startup, det är en turnoff.